prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Luštěniny ve velkém trendu

01.04.2013
Luštěniny mají pověst pokrmu pro chudé. Dnes je tomu jinak. Luštěniny jsou v současné době velikým trendem. Určitě ne bez důvodu! Kromě toho se výborně skladují a v suchém stavu se nekazí.

6 důvodů proč luštěniny jíst:

  1. Pro kvalitní zažívání: luštěniny obsahují velké množství rozpustné vlákniny, což je potrava pro střevní mikroflóru (probiotika).
  2. Pro kvalitní činnost mozku: vitaminy skupiny B jsou důležité pro zdravé nervy a myšlení. Dokonce velmi účinně pomáhají proti stresu a depresím.
  3. Stavební jednotky pro kostru a klouby: luštěniny jsou dobrým zdrojem vápníku a hořčíku.
  4. Pro krásu: zinek, který je v luštěninách bohatě zastoupen, je základem pro pevné nehty, krásné vlasy a zdravou pleť.
  5. Proti vlčímu hladu: luštěniny díky chromu přispívají k dobře stabilizované hladině krevního cukru.
  6. Rostlinná bílkovina: luštěniny jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin, tedy tvoří důležitou stavební jednotku svalů. Obzvláště když k luštěninám konzumujeme obilniny, zvyšujeme využitelnou hodnotu bílkovin z obou zdrojů, protože tato kombinace má vhodnější zastoupení důležitých aminokyselin.



Jedna anglická studie s 4 680 účastníky ukazuje, že rostlinná bílkovina také výrazně přispívá ke snížení krevního tlaku. Z čehož vyplývá, že bychom měli luštěniny velmi často zařazovat do našeho jídelníčku.



Podle Tradiční čínské medicíny luštěniny posilují ledviny a jsou zdrojem tzv. postnatální získané energie. Jednoduše řečeno, luštěniny nabíjí životní energií.



TIP pro střední generaci trpící permanentní únavou, vyčerpáním popř. depresemi: konzumujte alespoň 3x týdně luštěniny (cizrna, červená a hnědá čočka, fazole adzuki, bílé a červené) v podobě zeleninových polévek, do kterých vedle jakékoliv zeleniny přidávejte luštěniny a popř. obilniny (ječné kroupy, jáhly, quinoa, rýže), dochucujte bylinkami (i sušenými).



Vedle polévek jsou vhodná obilná rizota z rýže, jáhel, quinoi, kuskusu a bulguru v kombinaci např. s cizrnou a teplou restovanou zeleninou, opět stačí dochutit bylinkami a máté výborný rychlý pokrm plný energie. Luštěniny připravujte také jako pomazánky - fazolové, čočkové nebo cizrnové (hummus).



Recept na humus (tradiční izraelská pomazánka z cizrny):

 

Do mixeru dáte všechny uvedené ingredience a rozmixujete na hladkou hmotu. Místo pečiva můžete pomazánku nabírat zeleninovými tyčinkami.


Související články:
Makrobiotika
Sójové výrobky
Sója a sójové produkty jako mimořádně vhodné potraviny pro lidskou výživu
Hubnutí nejen po svátcích
Fazol obecný (Phaseolus vulgaris)
Rostlinnou výživou s trochou sluníčka zatočíme s osteoporózou…!
Cizrna
Červená čočka a vitamín B6
Zdravé sacharidové přílohy II.


01.04.2013
autor: Mgr. Ivana Stenzlová
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS