prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Lesní ovoce pro chuť i zdraví!

28.08.2014
Ostružiny
Mezi letní radosti patří i krásně barevné a voňavé lesní plody - jahody, maliny, borůvky... Jak toto ovoce působí na naše zdraví a co všechno v sobě tyto lákavé plody skrývají? Ptáme se naší spolupracovnice, naturopatky Kateřiny Boesenberg.

Lesní ovoce z hlediska zdravé výživy

 

Katko, co všechno vlastně patří mezi lesní ovoce – nejznámější jsou jahody, borůvky, brusinky, maliny, ostružiny…zapomněla jsem na něco? (vím, že existuje např. plodina zvaná klikva, která do této skupiny možná také patří a jistě jich bude ještě víc…)

Já myslím, že ty hlavní druhy jste vyjmenovala. Klikva patří mezi brusnice, do druhu Vaccinium. Do stejné skupiny patří i třeba borůvky anebo brusinky.

 

Tyto plody vnímáme spíš jako příjemné zpestření léta (jahody se šlehačkou, borůvkový koláč atd.) - můžeme s nimi počítat také jako se seriózní součástí naší stravy? Co všechno tyto plody obsahují a čím mohou prospět našemu zdraví?

Jednoznačně. Lesní ovoce je nabité nejen vitamíny či minerálními látkami, ale také tzv. fytonutrienty, které příznivě působí na řadu zdravotních problémů a jejich konzumace je vhodná i při prevenci. Fytonutrienty jsou látky, které se nalézají pouze v rostlinách a blahodárně působí na naše zdraví. Každý druh ovoce obsahuje trošku jinou skupinu fytonutrientů, některé ovoce jich má více, některé méně. Ty v lesním ovoci, bioflavonoidy anthocyaniny, jsou pro nás obzvláště významné, co se ozdravného působení týče. Chrání nás proti vzniku civilizačních chorob – diabetes, kardiovaskulární choroby, onkologické nemoci, kognitivní poruchy (Alzheimerova choroba, Parkinsonova choroba atd.). Lesní ovoce je i přirozeně protizánětlivé a tyto choroby vždy začínají zánětem. Jejich pravidelná konzumace tedy udržuje organismus v optimálním stavu. Obsah fytonutrientů, ale i některých vitamínů, minerálních látek a stopových prvků je v lesním ovoci nadstandartní, což je řadí do skupiny tzv. funkčních potravin. Funkční potravina je potravina, která má přidanou hodnotu, právě díky vyššímu obsahu nutrientů, nad rámec ostatních porovnatelných potravin.

 

Co možná bude čtenáře zajímat, je to, že hlavní aktivní látky v lesním ovoci nevykazují až tak silné antioxidační působení, jak jsme se dlouho domnívali. Jejich působení je daleko exaktnější. Bioflavonoidní anthocyaniny modulují tzv. buněčnou signalizaci, což znamená, že dokáží regulovat to, jak se buňka chová. U kardiovaskulárních chorob to znamená, že snižují zánět a zabraňují vzniku arteriosklerózy, snižují hromadění krevních destiček, a tím pádem vznik trombu, zlepšují relaxaci stěn cév a tím jsou vhodné při prevenci infarktu nebo u angíny pectoris. U onkologických onemocnění zase stimulují detoxikaci jater, zabezpečují přirozený (zdravý) cyklus buňky a zamezují mutaci DNA, potlačují růst onkologických buněk a v případě jejich bujení naprogramují jejich sebezničení.

 

 

Jak můžeme nejlépe tyto plody využít a konzumovat? (předpokládám, že čerstvé, ale když si je třeba chceme uchovat na zimu…?) Zmrazit? Zavařit? A co marmelády, džemy atd.?

Ano, nejlépe čerstvé. Druhá nejšetrnější metoda je pak lesní plody zamrazit. Některé látky se mrazem zničí, ale pokud je zkonzumujete do 3 měsíců, tak je jich zachováno relativně dost. Tepelnou úpravou se aktivní látky ničí asi nejvíce. Z hlediska zdravé výživy bohužel zavařeniny a džemy coby nutričně vyvážené potraviny nemohu doporučit.

 

 

Má některá z těchto plodin nějaké skutečně výrazné léčivé účinky (např. brusinky proti potížím s močovými cestami, o borůvkách jsem slyšela, že snad prý mohou srážet horečku…)?

Brusinka zabraňuje přilnavosti bakterií na stěnu močového měchýře. V řešení urologických infekcí je podle mého názoru nepostradatelná. Borůvky mají prokázané působení na zdraví oběhového systému, chrání retinu proti poškození UV zářením, zlepšují kognitivní funkce. Malinová i borůvková šťáva je v zahraničí velmi populární jako doplněk při onkologických chorobách. Borůvky, ostružiny i maliny obecně vykazují silný potenciál při léčbě onkologických nádorů. Zde bych ale chtěla zdůraznit, že je velmi nepravděpodobné, že by lesní ovoce samotné onkologické nádory vyřešilo. Při těchto chorobách vždy konzultujte s odborníkem o komplexní léčbě. Jako doplněk stravy/léčby jsou však velmi vhodné.

 

 

Pokud i vy někdy sbíráte nebo máte ráda lesní plody, prozradíte nám nějaký svůj recept, jak je využíváte nebo zpracováváte?

Já se řídím heslem, že v jednoduchosti je krása, a proto je jím nejčastěji čerstvé jen tak a nebo ve formě smoothie s mandlovým mlékem a bílým jogurtem. Občas přidám lžíci chia či konopného semínka a lžíci lněného oleje. Receptů je mnoho, ale teď na léto vám musím určitě doporučit borůvkovo-limetkovou salsu a limonádu z lesního ovoce s levandulí.

 

 

Borůvkovo – limetková salsa

Potřebujeme:

  • hrnek borůvek,
  • 5-7 středně velkých jahod,
  • 1/4 červené cibule,
  • 1/2 hrnku listů koriandru,
  • 1/2 avokáda,
  • 1lžička nastrouhané kůry z limetky,
  • šťáva ze 2 limetek,
  • sůl a pepř

Postup: Veškeré ingredience kromě avokáda dejte do mixéru a rozmixujte na požadovanou konzistenci (může být hrubší i velmi na jemno). Avokádo rozkrájejte na kousky a smíchejte s borůvkovou směsí. Servírujte k masu, k sýru, s pita chlebem.


Související články a videa:
Význam ovoce pro zdraví
VIDEO: Vím, co jím - ovoce a zelenina
Jak efektivně načerpat vitamíny z ovoce


28.08.2014
autor: Kateřina Boesenberg BHSc. ND.
zdroj: www.mojemedunka.czwww.klinickanaturopatie.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS