prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Laktóza a kasein v jednotlivých druzích mléka

07.11.2016
Rostlinné mléko
V současné době „trpí“ 8-10 % Evropanů a až 20 % Čechů intolerancí mléčného cukru, tedy laktózy. V Číně a Japonsku pak činnost enzymů zodpovědných za trávení sacharidových složek mléka klesá čtvrtým rokem po odstavení téměř na nulu. O něco nižší procento zaujímá kaseinová alergie, tedy alergie na bílkovinu kravského mléka. Průvodní jevy těchto neduhů, intolerance i alergie, bývají velmi podobné. Nadýmaní, pocit plnosti, průjem, bolest břicha, mnohdy také kožní projevy, jako je vyrážka, ekzém, často atopického vzezření.

Laktózová intolerance a alergie na bílkovinu kravského mléka

Zatímco laktózová intolerance se většinou projeví v průběhu života, to jak ubývají trávicí enzymy, alergie na bílkovinu kravského mléka může potrápit úplné novorozeně. A to i tehdy, pokud je dítě kojeno, kdy kasein z mléčných výrobků konzumovaných maminkou, přechází volně do mateřského mléka. U miminek je alergie spojována se střevní kolikou, průjmem, bolestí bříška, úporným ekzémem, silným nadýmáním, plačtivostí, neprospíváním na váze. Výjimkou nebývá ani astma. Během několika let pak mnohdy alergie vymizí, kdy větším dětem již nemusí činit vůbec žádný problém.

 

Jsme-li tedy alergičtí na kravské mléko, jaké jsou další možné alternativy? Jakých kvalit toto mléko dosahuje?

 

Kravské mléko

Kravské mléko bez úpravy vykazuje na 100 ml zhruba 3,3 g bílkovin, dále 3,9 g tuku a 4,5 g mléčného cukru. Na rozdíl od mléka mateřského, které je tučnější a plné omega 3 a 6 NMK, obsahuje kravské mléko vyšší % bílkoviny, které je potřebné pro rychlejší růst telete. Z tohoto důvodu je toto mléko pro novorozeně zcela nevhodné. Lidský jedinec, na rozdíl od mláděte skotu, roste velmi pozvolna.

 

Na 1 litr mléka připadne zhruba 1 gram vápníku, nicméně, o jeho dobré vstřebatelnosti se již dnes polemizuje. Daleko více kalcia pak nacházíme v máku, bílé fazoli, sezamu a cizrně. Kromě vápníku je kravské mléko bohaté i na další cenné minerály, jak je fosfor, draslík, hořčík, chlór, síra či sodík, naopak železa je zde skutečně poskrovnu. Anemičtí „pacienti“ by pak mléko neměli konzumovat vůbec, neboť je o železo ještě více okrádá.

 

Podobně, jako vaječný žloutek slepic žijících ve volném výběhu, ryby a kvalitní máslo, obsahuje také mléko malé množství vitamínu D, jehož hladina je u běžného Středoevropana více méně deficitní. Spíše než na mléko bych však vsadila na dostatek slunečního svitu a rovněž kvalitní zdroje ryb, jakožto významné zdroje tohoto vitamínu.

 

Co se kaseinu týká, je tvořen 4 různými frakcemi, přesněji αs1, αs2, β a K-casein, kdy nejvíce alergenní bývá právě první jmenovaná frakce. Jen pro zajímavost, kozí mléko vykazuje minimální přítomnost αs1 kaseinu, proto je mnohými alergiky tolerováno. Zbylé frakce jsou pak alergenní výjimečně. Pokud vzpomenu ještě mléko ovčí, ani tím nelze kravské nahradit. Jeho obsah αs1, bývá dosti vysoký.

 

Kozí mléko

Porovnáme-li kozí mléko s kravským, jejich obsah minerálů bude velmi podobný. I zde nacházíme vápník, hořčík, draslík, fosfor a celou řádku stopových prvků, jako je zinek, mangan, kobalt či chróm. Podobně na tom budou také vitamíny. Kozí mléko však obsahuje o něco méně kyseliny listové, taktéž i vitamínu B12. Naopak vitamínu D pak vykazuje více, stejně tak fosforu a vápníku. Laktózy je naopak zhruba o 10 % méně. Fluoru je přítomno až 10 x více. Zajímavé bude také vyšší množství tuku a omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin, které se zde nacházejí v odpovídajícím poměru. Tukové částečky jsou u kozího mléka celkově menší, což je typické i pro mléko mateřské. Z tohoto důvodu se nám zdá bližší.

 

Jak jsem již zmínila výše, kozí mléko vykazuje minimální přítomnost αs1 kaseinu a tudíž bývá mnohými alergiky tolerováno. Nutno však vyzkoušet, co pomáhá jednomu, může druhému naopak uškodit. Jako další benefit vnímám také fakt, že vzhledem k rozdílným chovným podmínkám bývá kozí mléko čistější a prostší nejrůznějších léčiv, kterými, bohužel, nejsou krávy ve velkochovu ušetřeny.

 

Kozí produkty jsou skutečně výtečné. Pokud jste ještě neochutnali, doporučuji kozí kefír či sýr, který poslouží jako výborný základ mnoha zeleninových salátů.

 

Ovčí mléko

Z organoleptických vlastností bývá ovčí mléko, na rozdíl od toho kravského, bělejší a sladší.  Díky vyššímu obsahu mastných kyselin si pak uchovává svou charakteristickou vůni a chuť. Obsah bílkoviny je poměrně vysoký, kolem 7 %. Co se minerálů týká, bude ovčí mléko hodnotnější na vápník, fosfor a hořčík. Draslíku a manganu však obsahuje o něco méně, než zmíněné mléko kravské. Obsah železa a zinku bude totožný. Ovčí mléko platí za hotový B-komplex, ze všech mlék čítá nejvíce vitamínů skupiny B, kdy B2, B6, B12 obsahuje dokonce dvojnásobné množství a to i oproti mléku kozímu. Rovněž i vitamínu D nacházíme více. Laktózy pak ovčí mléko vykazuje stejně, lépe na tom bude pouze mléko kozí, ale opět jen zanedbatelně. Obsah živin v průběhu roku kolísá. To je však typické pro jakýkoli druh živočišného mléka.

 

Oblíbeným produktem z ovčího mléka bývá brynza, taktéž žinčica, vedlejší produkt při zpracovávání brynzy.

 

Alternativní druhy mléka

Jsme-li alergičtí, případně trpíme lehčí či těžší intolerancí laktózy, na trhu existují lahodné mléčné alternativy, jako je mléko mandlové, případně rýžové. Doma pak snadno uchystáme mléko konopné či makové. Sójové nedoporučuji, jakožto další možný alergen, taktéž i silný koncentrát strumigenních složek, narušujících křehkou rovnováhu štítné žlázy.

 

Mandlové a makové mléko platí za výtečný zdroj vápníku, jenž se lehce vstřebává. Konopné je pro změnu plné omega 3, 6, 9 NMK a celou škálou minerálů, z nichž zmiňme například vápník, zinek, jód, hořčík, síru, fosfor, chrom, taktéž i železo, kterého se živočišnému mléku téměř nedostává. Rýžové pak vnímám jako finančně dostupnou altenativu k mléku mandlovému, řadíme jej však na seznam silně kyselinotvorných potravin. Všechna tato veganská mléka jsou kaseinu a laktózy prosta.

 

Na závěr snad jen toliko, pokud již kupujeme živočišné mléko, snažme se podpořit drobné hospodáře, výrobce a producenty, pátrejme po původu mléka a rovněž, zda je se zvířaty zacházeno dle etických norem. Ač se to nezdá, i ona radost z volného výběhu a láskyplné péče dokreslí kvalitu samotného produktu.

 

Alternativní druhy mléka naleznete v naší nabídce.


Související články:
Kozí mléko
Astma může být projevem alergie na mléko a případně i na jiné mléčné výrobky
Laktóza - mléčný cukr


07.11.2016
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS