L-tyrosin

Článek reaguje na požadavek dnešní doby, kdy je jedinec zapojen do rychlého tempa života a musí mít dobrou odolnost, aby se uplatnil, nebo aby přežil. Bude řeč o tyrosinu, aminokyselině, která je pro člověka hodně důležitá.

Aminokyselina L-Tyrosin

Název aminokyseliny pochází z řeckého slova tyros (znamená sýr), je znám již od roku 1846. “L” v názvu označuje, na kterou stranu se postranní řetězec umístí.

L-tyrosin není esenciální aminokyselinou, protože si ji tělo dovede vyrobit z fenylalaninu za přispění enzymu fenylalanin hydroxylázy. Fenylalanin se zase změní na dopamin a noradrenalin. Ovšem když jste nemocní, pod tlakem nebo máte nedostatek spánku, tělo nemusí být schopno si tyto aminokyseliny vytvářet. Ve štítné žláze pak z tyrosinu a jódu vznikají hormony trijodtyronin a tyroxin. Nízké hladiny těchto hormonů jsou spojeny se špatnou pamětí, únavou, depresí a také se snížením libida. Má však ještě další uplatnění, poskytuje např. základnu pro tvorbu melaninu, pigmentu odpovědného za ochranu kůže před škodlivým UV zářením, za barvu vlasů. L-tyrosin stimuluje růstový hormon a je zapojen do funkcí nadledvin a hypofýzy. Je také silný antioxidant, neutralizuje volné radikály a odklízí je, tlumí oxidaci tuků.

L-tyrosin je prekurzorem (výchozí látkou) pro syntézu neurotransmiterů noradrenalinu a dopaminu, jak již bylo výše  uvedeno. V podstatě brání vyhoření mozkové aktivity zlepšením rychlosti výroby neurotransmiterů, takže vlastně stimuluje centrální nervový systém. Lze použít termín adaptogen, který vyjadřuje jeho roli pro mozek. Má klíčovou úlohu v odolnosti vůči stresu. Kdykoliv se  dostanete do tíživé situace, začne váš mozek uvolňovat dopamin a noradrenalin, tím se zvýši potenciál pro vaši odpověď na stresovou reakci.L-Tyrosin

Vědecký výzkum

Vědci zkoumali účinky tyrosinu na jednotlivce, kteří byli vystaveni po dobu asi pěti hodin chladu a nedostatku kyslíku (zkouška byla dvojitě zaslepená a kontrolována placebem). Výsledek zkoušky potvrdil, že ti, kdo dostávali tyrosin, výrazně  lépe snášeli popsanou zátěž. A podobnými testy vědci popsali, že během stresové zátěže měli jedinci užívající tyrosin zlepšenou odolnost vůči úzkosti, zlepšenou náladu a výkon paměti. Účastníci testu popisovali, že se celkově cítili dobře, jejich mozek pracoval lépe.

Další studie sledovaly vliv tyrosinu na náladu a výkon v průběhu 12 hodinové noční směny. Účastníci, kteří dostávali tyrosin, měli lepší parametry výkonu během 3 hodin, na rozdíl od  skupiny s placebem. Jinými slovy, tyrosin pomáhá udržet aktivitu delší dobu, navzdory nedostatku spánku.

Studie L-tyrosinu probíhají rovněž ve vztahu k alkoholu, k rozvoji Alzheimerovy choby a demence.

Vlastnosti L-tyrosinu využívají také sportovci při tréninku, před vzpíráním a cvičením. Popisují větší odolnost a snížení příznaků vyčerpání.

Zdroje tyrosinu

Přírodní zdroje tyrosinu jsou: čočka, kvasnice, avokádo, banány, arašídy, mandle, dýňová semena, sezamová semínka, sójové výrobky, fazole, brambory, mrkev, řepa, pórek, petržel, zelená paprika, maso – kuře, krůta, ryby, mléko, jogurt, kvalitní sýr.

Tento článek však nemá vzbudit dojem, že tyrosin je „zázračná“ aminokyselina, a hurá, začneme ji užívat, abychom předešli depresím, únavě, zlepšili si výkon a podobně. Mohli byste dosáhnout také negativního efektu, vše se musí brát s rozmyslem. Nadměrné užívání může vyvolávat zvýšenou stimulaci mozku, neklid, úzkost a nespavost, ve velkých dávkách rychlý srdeční tep nebo bušení srdce.

Dle nařízení Evropského parlamentu a Rady evropského společenství č. 1924/2006 nesmíme uvádět informace o účincích potravních doplňků na veřejné platformě. K tomu je určena poradna s lékařem.

 

Zpět nahoru