Kolagen jako základní stavební prvek v našem těle 

kolagen

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Vyslovíme-li ono magické slovo kolagen, možná si jej přímo spojíme s látkou, která je doslova nezbytná pro krásný a zdravý vzhled naší pleti a vlasů. Vždyť kolik kosmetických výrobků se honosí nápisem „s kolagenem.“ Nicméně, tohle osobně vnímám až jako druhořadý benefit této extracelulární, ve vodě rozpustné bílkoviny, která především plní funkci základního stavebního kamene pojivové tkáně. Pokud se nám kolagen v úvodu článku nepropojil se zdravějším vzhledem kůže a vlasů, nyní, zmíním-li klouby, k tomu dojde určitě. Vždyť kolik z nás kolagen užívá, už jenom proto, že jeho produkce v těle s léty klesá. Je to zvláštní, viďte, ale je to tak. Přesáhneme-li hranici 40 let života, možná si všimneme prvních vrásek, ochablejšího svalstva, bolesti kloubů, povadlé a drsné kůže, suchých, lámavých vlasů. Dále se může objevit také ztuhlost šlach a vazů, při návštěvě odborníka též osteoartróza. To, co bylo dříve tak snadné a dostupné, stojí nyní více úsilí. A to zejména, dojdeme-li až k menopauze, kdy v její pozdější fázi klesá produkce estrogenu, který, mimo jiné, ovlivňuje též fibroblasty, buňky, které jsou zodpovědné za produkci kolagenu.

Kolagen a jeho typy

Zatím to celé může znít jednoduše, určitá pravidla, určité zákonitosti, nicméně, není kolagen, jako kolagen. Vědci dnes rozlišují zhruba 28 druhů kolagenu, který dále dělíme na typ I, II, III a V. Lidské tělo se pak skládá především z typu I, II a III. První typ najdeme zejména v pokožce, šlachách a kostech, kdy hovoříme o nejrozšířenějším druhu kolagenu vůbec, neboť představuje až 90 % veškerého kolagenu v lidském těle. Typ druhý bývá označován jako kloubní kolagen a utváří okolo 70 % kloubních chrupavek. Vlákno takového kolagenu je o něco delší, než je tomu u předešlého typu. Chceme-li posílit své klouby, je dobré zkombinovat oba typy kolagenu.

Kolagen typu III najdeme zejména v mladém organismus, a to ve svalech, orgánech, tepnách. Ve vyšším věku se pomalu vytrácí. O tzv. typu IV jsem nehovořila, nicméně, i ten v těle najdeme, a to především v některých vrstvách pokožky. Poslední zmíněný typ se vyskytuje například v placentě, na povrchu buněk, ale též ve vlasech.

Kolagen a vitamín C

Vitamín C je pro naše tělo nesmírně důležitý, stejně jako vzduch, stejně, jako voda. Řadíme jej na seznam antioxidantů, který je nezbytný pro správnou funkci imunitního systému, životní energii, tvorbu kolagenu, ale také například vstřebávání železa. Vitamín C v dnešní době není těžké doplnit, ať už přirozeně stravou, případně též doplňky. Ve stravě jej najdeme v čerstvém ovoci, zelenině, zelených natích, klíčcích, ale též například v šípkovém plodu. Množství vitamínu C je v plodech orientační, záleží totiž na půdě, její výživě, péči, ale také způsobu nakládání se surovinou či jejím finálním zpracováváním. Dobré je si uvědomit, že vitamín C je termolabilní látkou, což znamená, se zvyšující se teplotou o ni přicházíme. Lepší vstřebatelnost vitamínu C usnadňuje rutin, vyskytující se v pohance, červené paprice, v šípcích, případně pak v albedu, bílé dužnině citrusových plodů.

Nejbohatším zdrojem vitamínu C bude rakytník, dále pak šípky, které lze vylouhovat ve vlažném čaji, černý rybíz, natě, jako je petrželová, celerová, koprová, jahody, listová zelenina, planě rostoucí jedlé rostliny, například aktuální bršlice kozí noha, kiwi, červená paprika, řeřicha atd.

O vitamín C přicházíme během nemoci, díky stresové zátěži, životem plynoucím v hlučném a znečištěném městě, zejména v blízkosti továren, dále též kouřením či konzumací alkoholu. Ať se nám to líbí nebo ne, nedostatek vitamínu C vede k tvorbě defektního a nestabilního kolagenu. Proto jej zmiňuji a osobně vnímám jako jeden z kolagenových pilířů.

Kolagen a strava

Již víme, že jedním ze stavebních kamenů kolagenu bude zmíněný vitamín C. Pak jsou to však ale i potraviny, které buď kolagen obsahují, případně stimulují jeho produkci. Pak je zde však ještě jedna úžasná a na kolagen velice hodnotná věc, kterou bude poctivý, dlouze táhlý, babičkovský vývar z kostí. Ten je však třeba vařit alespoň 10 hodin, aby se cenný kolagen uvolnil. Vývary přes léto nebudou aktuální, nicméně, až léto zamává a počne padat první listí, zkuste si nějaký takový vývar uchystat. Osobně k přípravě používám pomalý hrnec, ve kterém se nic nepřipálí a polévku tak mohu táhnout libovolně dlouho. K přípravě polévky lze využít nejenom maso, kost, ale také kůže. Pak bude mít vývar říz, pak bude doslova nabitý kolagenem.

Kolagen a doplňky stravy

Budeme-li chtít do jídelníčku vpustit kolagen v podobě doplňku stravy, můžeme zvolit mezi kolagenem hovězím, vepřovým, případně i rybím, kdy rybí volíme přednostně, chceme-li zlepšit kvalitu pleti. Zbylé dva pro změnu pomohou s chrupavkami a klouby. Výtečné je, pokud je přípravek doplněn také o vitamín C, důvody jsem vypsala výše. Dále lze na trhu vybrat mezi neaktivním a hydrolyzovaným kolagenem, z nichž první je neupravený a pro tělo špatně využitelný. Druhý zmíněný, hydrolyzovaný kolagen, se získává procesem hydrolýzy, která zajišťuje štěpení aminokyselinových řetězců za předpokladu zachování celého spektra aminokyselin, čímž se pro tělo stává vstřebatelnější a efektivnější.

Osobně vařím dlouze táhlé vývary a do jídelníčku zařazuji také hydrolyzovaný protein. U žen, ale i mužů, kteří tak činí, si všímám lepší kvality pleti, vlasů, pružného a funkčního pohybového aparátu. I zde je však třeba tělu pomoci na vícero frontách, neboť život, to je skládačka, mozaika, nespočet střípků, které spojujeme k sobě.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.