prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Koktejl pro zdraví: lněné semínko + zeleninové šťávy

17.05.2011
Přírodní medicína už má k dispozici dostatek informací potvrzujících neobyčejně významný zdravotně-preventivní účinek lněného semínka. Mimo jiné je to nevýznamnější zdroj omega-3 mastných kyselin které patří k esenciálním neboli jiným způsobem nenahraditelným látkám. Jsou navíc doprovázené nejvyšší koncentrací zdravotně prospěšných lignanů ze všech dosud známých potravin. O dalších užitečných látkách (vitamíny, stopové prvky) ani nemluvě.

S konzumací lněného semínka jsem začal v době, kdy ještě nebyl k dispozici dostatek zkušeností jak na to. Malý problém je totiž v tom, že lněné semínko je nutno konzumovat rozdrcené. Při konzumaci vcelku (i když je necháte nabobtnat ve vodě!) totiž projde naším trávicím traktem téměř bez užitku - uvolní se jen slizové látky ze slupky semínka. Původně jsem lněné semínko drtil v elektrickém kávomlýnku, ale kvůli čištění strojku jsem semínko zpracovával i do zásoby. Jenže pak se objevila informace, že to není ideální řešení - rozdrcené semínko není vhodné skladovat, protože některé užitečné látky velmi rychle oxidují. Zkusil jsem jiný kuchyňský strojek, který se rychleji čistí – mixer – a bylo to bezva řešení, nehledě na výhodu, že při tomto způsobu zpracování je obsah semínka chráněn před vzdušnou oxidací, protože se samozřejmě musí mixovat v nějaké kapalině. Později převzala štafetu moje manželka, a protože je gurmánsky založená, dotáhla původní ideu (jak do sebe dostat rozmělněné lněné semínko) do podoby úžasného „zdravotního koktejlu.“



Lněné a sezamové semínko + ovesné vločky + sušenou syrovátku rozmixovat spolu s čerstvě připravenou zeleninovou šťávou + pak přidat bílý smetanový jogurt. To je základ pro různě obměňované velké porce "zdravotního koktejlu", který moje manželka pro nás oba připravuje každý den. Když z časových důvodů nestihnete v odšťavovači připravit čerstvou zeleninovou šťávu, rozmixujte semínka a vločky v dobré pitné vodě s trochou ovoce, protože lepší něco než nic. Koktejl se dá samozřejmě všelijak obměňovat, například bylinkami - v zimě sušenými a v létě čerstvými. Velmi zdravým doplňkem může být i přidání koření např. skořice (zlepší se chuť) nebo kurkuma (dodá koktejlu i příjemnou barvu).



Poznámky k některým složkám:
Lněné semínko obsahuje především velké množství omega-3 nenasycených mastných kyselin a podle některých informací jde o ještě kvalitnější zdroj než je dnes stále více doporučovaný rybí olej. Více informací naleznete v článku Ryby pro zdraví?



Lněné semínko je také cenným zdrojem lignanů = látek s antivirovým, fungicidním, baktericidním a protirakovinovým účinkem. Obsahuje jich mnohonásobně více než jakákoliv jiná složka naší výživy.



Sezamové semínko je přirozeným zdrojem lecitinu.



Oves je obilninou s největším zdravotním prospěchem. O užitečnosti konzumace ovesných vloček se dočtete v článcích:
Hypertenze - ovesné vločky pomáhají snižovat vysoký krevní tlak
OVES - nezbytný pro člověka?
Ovesné vločky



O užitečnosti syrovátky se rozepisovat nemusím, podrobné informace naleznete v článku Výživový potenciál syrovátky.



Kombinací čerstvě rozdrceného semínka s jogurtem se koktejl přibližuje zdravotním návodům podle paní Johanny Budwig, která ve své době údajně předváděla doslova zázraky při léčení rakoviny, kardiovaskulárních chorob a dalších nemocí u lidí, jež oficiální medicína prohlašovala za nevyléčitelné.


Při průběžném kontrolování pH moči mi manželka potvrdila nápadné zlepšení měřené hodnoty po konzumaci tohoto nápoje. To znamená, že na recept můžeme hledět nejen jako na kvalitní potravinový zdroj mnoha užitečných látek včetně omega-3 nenasycených mastných kyselin, kterých je v současné stravě závažný nedostatek – což byl původní účel. Současně by mohlo jít i o nápoj snižující riziko překyselování organismu.



Další podrobnosti o tomto zřejmě největšímu původci rakoviny, hypertenze a všech možných zánětlivých onemocnění se dovíte v článcích:
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Význam správného složení krve
Udržující příčina všech nemocí
Udržuj zásadité tělo pro zachování optimálního zdraví!
Osteoporóza - nezbytnost zásadotvorných potravin pro zdravé kosti



Jinou velice vhodnou potravinou proti překyselení organismu je červená řepa, která se dá zpracovávat různým způsobem. Vřele doporučuji co nejčastěji využívat červenou řepou jakýmkoliv způsobem, který vám bude vyhovovat – třeba jako příloha k různým jídlům či jako zdroj zeleninové šťávy. Na internetu najdete dostatek různých receptů.



My si s manželkou kupujeme sterilovanou červenou řepu, jen ze sklenice vylijeme všechen octový lák a nahradíme jej olejem z vlašských ořechů.



Později se i tohoto mého příspěvku do našeho jídelníčku ujala manželka a dál ji vylepšila: 3 sklenice koupené naložené řepy vyklopí (opět bez láku) do větší nádoby, promíchá s nějakým zdravotně prospěšným kořením, s trochou drobně nakrájené cibulky a s kousky vlašských ořechů, vše promíchá, vrátí do sklenic a sklenice dá do ledničky. Osobně si tuhle směs přidávám nejen jako přílohu ale často si ji také přidávám do některých polévek (dle rčení, že proti gustu žádný dišputát).



A znamenitě se mi tahle naložená řepa hodí, když mne začne „honit mlsná“. Když ji někdy ujídám rovnou ze sklenice vytažené z ledničky, občas si přitom vzpomenu na údiv svého nejbližšího kamaráda, jak prý jsem mohl dokázat dříve milovanou čokoládu nahradit mlsáním červené řepy...



Je mi jasné že leckdo se zhrozí, že si k tomuto účelu nevaříme čerstvou řepu. Ano, souhlasím, že to by bylo z hlediska čerstvosti lepší – jenže těch aktivit pro tělesné a duševní zdraví děláme mnohem více než je jen konzumace červené řepy ... a i náš den má pouze 24 hodin ...


Související články:
Zeleninové a ovocné šťávy - jarní léčivé nápoje
Léčivé účinky zeleniny a ovoce
Lněná semínka bohatá na omega-3 jsou zdrojem nejpotřebnějších živin pro zajištění optimálního psychického zdraví
Slunečnicové semínko pro naše zdraví
Červená řepa a imunita
Ovocné a zeleninové šťávy
Smoothie
Stravování žen po čtyřicítce
Jak by měla vypadat strava v létě?
Není zelenina jako zelenina
Bílý chřest nebo raději zelený?
Zdravý člověk


17.05.2011
autor: MUDr. Ladislav Šafránek
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá

25,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS