Kofein – jeho přednosti, ale též negativa

kofein

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

„Káva musí být horká jako peklo, černá jako ďabel a sladká jako láska.“ Charles Maurice de Talleyrand

Káva, kdo by ji neměl rád. Pro její lákavou nahořklou chuť, příjemné aroma, každodenní rituál. Jsou tací, kteří kávu nepotřebují, a tedy ji ani nepijí a upřednostní spíše zelený či bylinkový čaj, případně dají přednost kávovinové náhražce. Ať už z čekanky, žita, pampelišky, či žaludů. Takových lidí však nebude mnoho. Dle stránek focus-age.cz „si téměř polovina Čechů kávu dopřeje několikrát denně (49 %), častěji to uvádí dotazovaní starší 35 let. S odstupem pak pětina pije kávu jednou denně. 11 % respondentů si dá kávu několikrát za týden, vedle toho zhruba podobný počet uvádí, že kávu nepije vůbec (10 %). Obě tyto možnosti jsou příhodnější pro mladší skupiny dotazovaných ve věku 15–34 let.“

Ať tak, či tak, prvním benefitem kávy je, že nás mnohé dokáže zastavit, navodit příjemný pocit ztišení se, uvědomění si sebe sama, spočinutí a upokojení uprostřed rušného, uběhaného dne. Neboť káva pitá ve spěchu není nikterak lákavým zážitkem. Jednoduše si ji potřebujeme užít, vypnout a zpomalit, vychutnat do dna ten kofeinový zázrak. Mnozí též kávou začínají den, neboť je nabudí, rozproudí, dovolí vyběhnout. Nicméně zde doporučuji nepít kávu nalačno a hned vám také vysvětlím proč.

Sama mám diabetes 1. typu, kdy si hladinu cukru hlídám prostřednictvím senzoru. Obvykle se ráno probouzím s hladinou glykémie kolem hodnoty 5,5 mmol/l krve. Dám-li si však brzy po probuzení kávu na lačný žaludek, za několik málo minut vidím, jak hladina glykémie šplhá prudce nahoru. Pokud od tohoto ranního rituálu upustím, glykémie se zvedne pouze nepatrně. Mám pro vás též jednu studii, kterou svým pozorováním mile ráda potvrdím. Více informací naleznete zde: Coffee before breakfast could give you diabetes, experts warn | Daily Mail Online

Proč tomu tak je?

Kofein přijímaný v nápojích nalačno zřejmě brání svalům vstřebávat sacharidy z potravin, které kávu následují. Ráno též tělo přirozeně vypouští zásobní cukry pro případ, že bychom hladověli. Hladina cukru se tedy už tak navýší. Jiné však bude, pokud se nejprve nasnídáme a teprve pak si dopřejeme šálek dobré kávy. Pak je již jedno, jakkoli silné.

Káva pitá nalačno též dráždí žaludeční sliznici, která v průběhu noci odpočívala. U někoho tak může dojít k zažívacím problémům, pálení žáhy, trávicímu diskomfortu. Káva, zvláště pijeme-li ji s mlékem a cukrem, kdy naplníme šálek o objemu 250 ml, nás také zasytí. Může se pak stát, že snídani odsouváme, nemáme na ni chuť, čímž se dostáváme do kalorického deficitu. Káva pitá nalačno nás může nejenom probrat, ale též prohnat, k čemuž dochází kvůli vyšší produkci žaludečních šťáv. Trpíme-li na průjmy, zcela určitě z jídelníčku vyjměme rituál ranní kávy. Taktéž jsme-li ve spěchu, nervózní, zahlceni stresem. I tady velký pozor, abychom po ránu dům opustili v relativním poklidu.

Káva se též nedoporučuji při…

Tak například při hypertenzi alias vysokém krevním tlaku. Nicméně ani zde se lékaři nedokážou shodnout, pokud se tedy hladina krevního tlaku nepohybuje v morbidních výšinách. Celá věc se má tak, že dle různých výzkumů se sice po vypití silnějšího espressa krevní tlak o něco navýší, z dlouhodobého hlediska už to však takto jednoznačné nebude. Nejnovější meta-analýzy dokonce naznačují, že pravidelné pití kávy riziko hypertenze snižuje. A pak tu máme ještě nejrůznější odborníky, kteří se k pití kávy versus hypertenze staví poněkud úsměvně.

Dle mého, každý víme, jak se po vypití šálku kávy cítíme. Pokud nám tluče srdce, rozbolí nás hlava, přepadnou závratě namísto kýženého povzbuzení nastoupí únava, bolest na hrudi či dokonce dušnost, doporučuji na čas od kofeinu ustoupit. A pozor, to samé platí též o Coca-cole, Kofole, čokoládě či energetických drincích, které mohou obsahovat tolik kofeinu jako tři slabší espressa. Navíc zde často nacházíme i nehezký koktejl umělých sladidel. A to vše je pohromou jak pro naše ledviny, játra, ale rovněž srdíčko.

A co káva a cholesterol?

Stále hovoříme o kávě s kofeinem, nemám teď na mysli její bezkofeinovou variantu. Může tedy káva negativně ovlivnit hladinu cholesterolu? Paradoxně ano, avšak pouze káva turecká, nicméně ani zde nepůjdeme do nějakých závratných výšin. Udává se, že káva připravená na turecký způsob může zvednout hladinu cholesterolu o rovných 10 %. Zase platí – máte-li s cholesterolem problém, není nic snazšího než upřednostnit kvalitní espresso. A pokud již tureckou kávu milujete a nemůžete bez ní být, zkuste si ji nachystat půl na půl s čekankovou kávovinou. Například. Případně přidejte do stravy více omega 3 NMK, hýbejte se, cvičte, sportujte, myslete na vlákninu, eliminujte stres.

Na kávu si dají pozor i ti, kteří trpí nespavostí nebo pálením žáhy. Hrozí u nich rakovina močových cest a močového měchýře. Vztah mezi kávou a rakovinou močového měchýře není sice jednoznačně prokázán, určité riziko zde však je.

U té nespavosti bych ráda udělala ještě malou zastávku…

Mnozí z mých klientů přicházejí s nespavostí, která se později může překlenout v mírnou či vážnější formu podrážděnosti až deprese. Jde o to, že spánek je pro nás naprosto nezbytný. Chybí-li, výrazně poklesne kvalita života. Budíme se unavení, nevýkonní a ona hrstka energie, kterou disponujeme, se téměř celá spotřebuje v profesním životě. Pro nás samé pak zbude jen žalostně málo. Zde, protože oněch příčin může být samozřejmě nespočet, zkusme zapátrat, kolik kofeinu přes den přijmeme. Někdy si pak klient uvědomí, že během dne vypije 6–8 šálků silnější kávy. A už je součástí bludného kruhu, kdy přes den absorbuje kofein, aby pak v noci bděl a oka nezamhouřil. Jde to i jinak, věřte mi. Z nápojů můžete zkusit například bazalku posvátnou, případně extrakt z medicinální houby čaga. Tu jsem zvolila já, abych upustila od ranního kofeinového rituálu.

A co když máme osteoporózu?

U kávy se též traduje, že přítomný kofein pravděpodobně snižuje absorpci vápníku. Dle odborných údajů se však jedná o 4–6 mg za den. Při naplnění doporučené denní dávky vápníku čítající zhruba 1200 mg je toto množství zcela zanedbatelné. Jste-li milovníkem kávy a přitom se léčíte s osteoporózou, v prvé řadě vylaďte svůj stravovací režim – množství kyselin a zásad, cvičte a podobně jako u cholesterolu, zapracujte na stresu.

A teď prosím ty výhody

Jak jsme si již napsali výše, káva nás dokáže zpomalit, posadit, pomoct si vychutnat chvíli žádoucího ticha. Dokáže nás též ve správné chvíli nabudit, abychom podali ještě větší výkon. Kofein v kávě zlepšuje též soustředění, mírně zlepšuje náladu, povzbuzuje metabolismus, s lehkou nadsázkou by se dalo snad říci, že napomáhá redukci. Odborníci z Texaské univerzity tvrdí, že muži, kteří pijí alespoň dva šálky kávy denně, mají o 40 % menší pravděpodobnost, že budou jednou mít problémy s erekcí. Nové studie též potvrzují pozitivní účinky kofeinového nápoje na zdraví jater. Podle nich mají lidé, kteří kávu pijí pravidelně, o 21 % menší riziko, že se u nich rozvine chronické onemocnění jater. Benefity jsou shledávány také u Parkinsonovy choroby, případně i demence. Při pražení kávy dochází k uvolnění chemikálie, která brání tvorbě bílkovin, jež jsou odpovědné za výše zmíněné. Podle vědců je tak dobré si v rámci prevence těchto onemocnění pravidelně dopřávat jeden šálek černé kávy každé ráno, ovšem ne na lačno, přičemž se může jednat též o bezkofeinovou variantu.

Kávu dnes můžeme koupit v jakékoli kvalitě, s příchutí, příměsí, výjimkou nebudou ani bylinky. Osobně volím jemně praženou organicky pěstovanou kávu, kterou prolínám s medicinální houbou čaga.

Citátem jsme začali, citátem tedy i skončím a vám všem přeji krásný den.

„Jednou ráno jsem se probudil, sedl si s kávou do své zahrady a říkal si: Vidíš, jak je to krásné. Právě proto, že to můžeš brzy ztratit.“ Jim Carrey

 

Tip celostní medicíny: CAFEZIA – 100% bio arabica s bylinami  – bez potíží z kofeinu

DARK ROAST ZRNKOVÁ TMAVĚ PRAŽENÁ BIOKÁVA, 250 G

Káva s bylinami? Je výjimečná tím, že je kombinovaná s bylinnou příměsí, která sníží kyselost pražené kávy a mírně upravuje účinky kofeinu. Dokonale do tmava (francouzský typ pražení) upražená káva. Intenzivní bohatá chuť s tóny hořké čokolády a karamelu vás překvapí svou jemností.

V zrnkové kávě chuť bylinek téměř nepostřehnete, bylinky jsou na zrna nastříkány v aerosolové formě.

 

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.