Karotenoidy

Pod souhrnným názvem karotenoidy si můžeme představit fotosyntetická barviva, která zodpovídají za barevnost ovoce a zeleniny. Jsou rovněž řazeny mezi antioxidanty přírodního původu. Pro naše zdraví je podstatných šest karotenoidů (vědci jich určili až několik set). Je to beta karoten, alfa karoten, kryptoxantin, lykopen, lutein a zeaxanthin. Ve kterých druzích ovoce a zeleniny se vyskytují nejvíce?

Alfa-karoten (i beta karoten) je obsažen v mrkvi a dýni, lykopen v červených plodech (ve vodním melounu, červeném grapefruitu, červeném rybízu, arónii), zeaxantin je v tmavozelené zelenině, dýni a červených paprikách, kryptoxantin v mangu, pomerančích, meruňkách a broskvích a konečně lutein v žlutočervené a zelené zelenině (například špenátu), žlutočerveném ovoci a ve vajíčkách. Ideální by byla v přírodním přípravku jejich společná kombinace.

Jejich zásadní přínos spočívá v antioxidačním působení. To znamená, že chrání buňky před poškozením nestabilními molekulami kyslíku, tzv. volnými radikály. I když jsou si podobné, je důležité, že každý z nich specificky působí na určitou tkáň. Beta karoten se v organismu mění vitamin A (na vitamin A se může přeměnit i alfa karoten i kryptoxantin, ale ne v takovém množství). Někteří odborníci uvádějí, že karotenoidy mohou působit preventivně proti rakovině tím, že omezí růst abnormálních buněk, ale to je ještě ve stádiu klinického zkoumání. Je zajímavé, že různé druhy karotenů jsou zkoumány v souvislosti s jiným typem rakoviny, třeba lykopen v souvislosti s rakovinou prostaty. Mohou poskytovat ochranu před chorobami srdce. Karotenoidy zpomalují vývoj makulární degenerace. Zvyšují celkovou imunitu. Vědci se domnívají, že všechny karotenoidy, zvláště alfa-karoten a lykopen, blokují tvorbu škodlivého cholesterolu, který může zapříčinit kardiovaskulární komplikace (nemoci srdce a cév).

Karotenoidy lutein a zeaxantin podporují ostré vidění absorpcí škodlivých ultrafialových paprsků neutralizováním volných radikálů na oční sítnici. To pravděpodobně pomáhá snižovat riziko makulární degenerace a poruch zraku spojených s věkem, které jsou hlavní příčinou slepoty u starších lidí. Jiné karotenoidy pravděpodobně brání poškození oční čočky a snižují tak riziko katarakty.

Jako praktickou poznámku je možné uvést, že karotenoidové doplňky je třeba užívat s potravou obsahující malé množství tuku, který pomáhá organismu karotenoidy lépe vstřebávat. Rozdělíte-li celkové množství na dvě dílčí dávky, vstřebá jich tělo více.

Velké dávky karotenoidů, ať už získané z potravy nebo z doplňků, mohou oranžově zbarvit kůži, zvláště na dlaních a chodidlech. Tento příznak je neškodný a postupně vymizí, snížíte-li dávky. Ačkoli nejsou známé jiné vedlejší účinky spojené s užíváním karotenoidů, mohou vysoké dávky jednotlivých karotenoidů působit negativně na účinky ostatních karotenoidů.

Vyšší dávky karotenoidů se nemají podávat v těhotenství. Jako zajímavost lze uvést, že brokolice a jiné tmavě zelené zeleniny obsahují také karotenoidy, ale zelený chlorofyl překrývá jejich žlutooranžový pigment.

 

Zpět nahoru