prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Je těžké být adolescentem

24.05.2010
Je těžké být adolescentem Jednou z hlavních vývojových úkolů adolescence je vytvoření stabilní identity na cestě k tomu stát se integrovanou osobností a produktivním dospělým. Myslíte si, že je to snadný úkol? V tomto období se mladý člověk potýká s mnoha životními změnami, které souvisí s jeho sebepojetím, vztahy a sociálními rolemi. Změny (tělesné, fyzické ale i ty psychické), kterými prošel v pubertě, přinášejí nové pocity uvědomění si sebe sama a reakcí druhých na něj. Velikou výzvou je tělesný vzor.

Puberťák či adolescent je v tomto věku spíše s vlastním tělem nespokojený, je pro něj nové, měnící se, nepřijímá tyto změny, protože s sebou přináší jen potíže (s přizpůsobením, s nástupem nových rolí, nových povinností, nových úkolů, ve kterých ještě neumí chodit, neumí se v nich orientovat). Adolescent je dospělými vnímán jako dospělý, protože již jako dospělý vypadá. Nicméně, jen po fyzické stránce. S psychikou a duševním zráním je to zcela jiná kapitola. Fyzický vývoj a dozrávání je zde důležitým faktorem. Když je tento vývoj nerovnoměrný, pro mladého člověka přináší většinou víc potíží. Když např. dívka fyzicky dozraje dřív, může se ve třídě spolužáků a spolužaček, kteří ještě nedosáhli takovéto zralosti, stát nechtěným středem pozornosti či posměšků. I psychická zralost, když nastane dříve, je ve třídě spolužáků spíše na obtíž, protože takovýto pubesent či adolescent si pak již se spolužáky ve třídě nemá co říct, má s nimi méně společného co se týká hodnot, trávení volného času apod. Adolescenti prožívají mnoho vnitřních rozporů - o sebe samých, o vlastním vnímání světa, jeho fungování, vztazích… zejména vztazích! S blízkými, kamarády, blízké vztahy s opačným či stejným pohlavím, navazování intimních a sexuálních vztahů.



Dosažení nových a kvalitativně zralejších vztahů s druhými lidmi, navazování vztahů s vrstevníky opačného a stejného pohlaví je jednou ze základních vývojových úkolů adolescence. V interakcích s druhými se mladí lidé učí experimentovat, naštěstí v porovnání s pubertou je to interagování víc a víc podobné dospělým. Učí se v nich sociálním kontaktům a reakcím a co je důležité, dosahují tak vědomí svojí sociální ale i sexuální role. Maskulinní a feminní chování se však za posledních deset až dvacet let hodně změnilo. Už nechápeme mužskou roli jako výrazně asertivní a silnou a ženskou roli jako tu pasivní a slabou, naopak, dochází zde k silnější varietě, což na druhé straně pro dnešní adolescenty může znamenat výzvu: "Jak se mám tedy chovat? Co je normální? Můžu Kláru pozvat na rande, nebo je to trapné a raději počkám, jestli neudělá první krok ona?"



Dosažení emocionální nezávislosti od rodičů a jiných dospělých se stává žhavým tématem. Adolescent je v rozhodování víc a víc samostatný avšak pořád ještě funguje "pod rouškou, pod záštitou" svých rodičů. Známé "pokud žiješ pod naší střechou, budeš muset dodržovat naše pravidla" naráží na odpor s koncepcí rozvoje vlastní emocionální, psychické a sociální nezávislosti.



Neméně náročným úkolem v adolescenci je příprava na manželství a rodičovství. Sexuálně a fyzicky je již mladý člověk připraven k založení vlastní rodiny, resp. počít dítě, nicméně duševně dozrát k schopnosti trvalého svazku, založení rodiny, manželství a rodičovství je další vývojovou úlohou v tomto období.



Příprava na pracovní život a ekonomickou kariéru se stává v tomto období silným tématem, protože práce a finanční zabezpečení souvisí zároveň s tím, co bylo řečeno dříve. Umožní mladému člověku kromě jiného i osamostatnění se od rodičů a zabezpečení své budoucí rodiny. Ví však mladý člověk, co chce ve svém životě profesně vykonávat, jaké vzdělání dosáhne? Hodnotové orientace a etický systém se v období adolescence plně rozvíjí, mladý člověk víc a víc přemýšlí na úrovni vyšších citů, hodnot a morálky.



V dnešní době tedy opravdu není snadné být adolescentem. V minulosti prostřednictvím různých pravidel, společenských norem, rituálů (bontonu, výchovy apod.) mladý člověk věděl, jak se ve kterých situacích chovat. Dnes je společnost jiná. Mladý člověk je plně hozen do vody a pluje, jak umí. Role nás - dospělých - je v tomto smyslu neméně důležitá. Vhodnou formou pomoci, ať pluje zdárně i nadále, nechat adolescentovi prostor, který si v rámci rozvoje individuality vyžaduje, avšak být připraven hodit mu podpůrní plavák, kdyby se potřeboval zachytit nebo poskytnout ostrůvek, kde si na svoji plavě může odpočinout… a plout pak dál…


Související články:
Mládež, alkohol a oparový virus
Buďte pro své dítě dobrým vzorem
Když má dítě strach ze zkoušky
Kyber-šikana - novodobý fenomén
Záškoláctví, co s ním?
Jak poznat, že moje dítě bere drogy?
Proč mladí lidé kouří cigarety?
Proč mladí zůstávají žít s rodiči i po třicítce?
Potřebují děti v rodiči autoritu?
Vliv imitačního učení na mladé lidi
Jen ho nechej, ať se spálí
Psychologické aspekty dětské obezity
Akné a sebedůvěra


24.05.2010
autor: Mgr. Michal Hanzlovský
další články v rubrice: Psychologie


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS