Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Super česnek

Je rýže skutečně „dietní“ potravinou?

27.03.2017
Rýže

Co vlastně znamená pojem dietní? Ve své podstatě se jedná o léčebný styl stravování, kdy dietní, nerovná se nutně redukční. Existuje celá řada léčebných diet, které jsou „ušity“ nemocnému na míru. Zde zmíním například šetřící dietu při zánětech střeva, během které eliminujeme hrubou vlákninu a vylučujeme vše, co by mohlo přispět k podráždění střev. Jídelníček pak skládáme tak, abychom zachovali přijatelný energetický příjem, u pacientů v malnutrici není totiž žádoucí, aby nám dále ubývali na váze. Zde tedy dietní znamená léčebný. Mnohým z nás se však toto slovo pojí s redukcí váhy, kdy si pak s radostí v restauracích objednáváme rýži, jakožto výrazně dietní potravinu, po které docílíme stabilnější váhy. Kde je však pravda? Ano, bílou rýži řadíme na seznam dietních potravin, neboť je šetřivá k zažívacímu traktu, určitě se však nejedná o redukční potravinu.

Druhy rýže

Rýži dělíme podle tvaru zrna na dlouhozrnnou, středně zrnnou, kulatozrnnou a dále podle stupně omletí na neloupanou, pololoupanou a loupanou. Pro pacienta se zánětem střev bude vhodnější rýže loupaná, která je zbavena povrchové slupky, jež by mohla dráždit. Nicméně tato rýže vykazuje vysoký glykemický index, který rychle zvedne hladinu krevního cukru s následnou poptávkou po inzulínu. Čím více inzulínu během dne spotřebujeme, tím snáze přibereme na váze. Jak je tedy vidno, co je pro jednoho žádoucí, může být pro diabetického pacienta glukózovou katastrofou.

 

O něco lépe na tom bude rýže neloupaná, u které, jak již název napoví, vaříme celé zrno i s jeho povrchovou slupkou. A právě díky ní vykazuje tato potravina nižší glykemický index. Příkladem může být rýže natural, jejíž glykemický index čítá hodnotu 50. Tento druh rýže by mohl nést nálepku redukční potraviny, nicméně už ne potraviny, která je šetřivá, dietní, neboť povrchové struktury zrnka mohou dráždit zažívací trakt.

 

Rýže a arsen

Není dobré stavět jídelníček pouze na rýži, což může být žádoucí například u celiakie, Ulcerózní kolitidy či Crohnovy choroby, kde se záměrně snažíme eliminovat lepek, případně vylučujeme potraviny obsahující nerozpustnou vlákninu. Tuším, že v roce 2012 prolétla světem výživy zpráva, obeznamující o alarmujícím množství arsenu v několika stovkách rýžových produktů, jako je balená rýže, extrudované rýžové pečivo, rýžové mléko, burizony, rýžové sušenky, pudinky atd. Kde se arsen v rýži vzal? Rýže obsahuje speciální receptor, jenž z půdy, přetížené pesticidy a hnojivy, dokáže velmi dobře natahovat toxický arsen. A ten pak konzumujeme společně s rýží. Paradoxně jej nacházíme v rýži Natural, která si zachovává svou povrchovou strukturu, rýže Basmati či rýže jasmínová, vykazují arsenu méně, neboť přicházejí o svou vlákninovou slupku.

 

Tímto nechci nabádat k striktnímu vyřazení rýže z jídelníčku, naučme se ji však připravovat tak, abychom eliminovali co největší množství toxických látek. Jak na to?

  • rýži před samotnou přípravou několikrát spařme vroucí vodou
  • na jeden hrnek rýže použijme alespoň 5 hrnků vody, kdy přebytečnou vodu po uvaření slijeme, čímž rovněž odstraníme podstatnou část arsenu, který se během varu vyplavil
  • z jídelníčku vypusťme nesmyslné rýžové potraviny, jako jsou extrudované chleby, pokrmy obohacené rýžovou moukou, například i snídaňové cereálie, müsli tyčinky doplněné o malé kousky pufovaných rýžových kuliček
  • upřednostňujme nákup bio rýže
  • část rýže v jídelníčku nahraďme lehce stravitelnými bezlepkovými potravinami, jako jsou pohanka, jáhly, quinoa, amarant, slzovka, brambory vařené ve slupce, batát, luštěniny. Vše výše zmíněné lze zařadit taktéž do jídelníčku dětí. Luštěniny, vyjma červené čočky, kterou lze podávat od ukončeného devátého měsíce života, pak u dětí zařazujme pozvolna a z počátku velmi dobře mixujme na kaši.

 

Kromě rýže byl nemalý obsah arsenu zjištěn také v rybách, mořských produktech, ale také suplementech, obsahující výtažky řasy hijiki. Pozor tedy i na přílišné používání těchto, dnes již snadno dostupných ingrediencí. Pokud však máme tendence používat mořské řasy, doporučím řasu Nori, která pro svůj odpovídající růst a vývoj vyžaduje mnohem čistší prostředí.

 

Věnujme pozornost tomu, co jíme. V rámci únosné míry bádejme a nevztahujme s vděčností ruku po tom, co nabízí všudy přítomná reklama. Pamatujete například reklamní shot na zdravou vodu s přídavkem sukralózy? Ta je, pro zajímavost, asi 600 x sladší, nežli sacharóza, řepný cukr. Hladinu cukru sice nezvýší, díky přítomnosti chlóru však vykazuje karcinogenní účinky a výrazně snižuje množství probiotických bakterií ve střevech. Není pak lepší využít přirozené sladkosti života?

 

Děti a rýže

Máme-li doma bezlepkové dítě, kdy jsou pak rýžové produkty tou nejsnazší volbou, naučme se využívat i jiných, přirozeně bezlepkových produktů. Časově náročnější chléb nahraďme bezlepkovými kašemi, namísto buchet se naučme péct jáhelník, svačinky vyplňme ovocem, chia pudinky, saláty, které promísíme s quinoou. Děti zbožňují batát, červenou čočku, brambor povařený ve slupce, který si mohou na talířku oloupat. U dětí, které vykazují intoleranci laktózy či alergii na bílkovinu kravského mléka, pak namísto mléka rýžového doporučím doma uchystané mléko mandlové, konopné či makové. Chuťově jsou snad ještě příjemnější…

 

Nechť je tedy náš jídelníček uskládaný tak, abychom tvořili a žili, naplněni energií, protože pak získáváme onu zpětnou vazbu, že činíme správně.

 

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články:
Quinoa
Jak zvolit tu správnou rýži
Jasmínová rýže s bylinkovou treskou
Jáhly, jako základ mnoha výtečných pokrmů
Kuskus
Obezita, to je nevděčnost vůči tělu a duši


27.03.2017
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Mozkové vlny: Která hladina vědomí je pro zdraví nejlepší?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
5 tipů pro každodenní detoxikaci
Nízký krevní tlak
Hroznové víno – zásobárna přírodních látek
Očista tlustého střeva pomocí přírodních látek
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS