prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Jarní únava

05.04.2016
Jarní únava

S příchodem jarních měsíců se velmi často cítíme oslabeni, malátní a bez energie. Není to vinou moderní doby, jarní únavou trpěli již naši předkové. Právě v jarním období se objevuje nejčastěji - můžeme ale být na její příchod již připraveni nebo alespoň mírnit pomocí přírodních prostředků její průběh.

Jarní únava (stejně jako tzv. podzimní únava či deprese) souvisí s biorytmy, které nás výrazně ovlivňují. Je to proto, že máme za sebou zimu s nedostatkem tolik potřebného slunečního světla. Jeho dostatek vyvolává vznik depresivních stavů a snižuje sexuální aktivitu.

 

Rovněž po proběhlé zimě je náš organismus vyčerpán a unaven stresem a nemocemi. V zimě se více lidí pohybuje v uzavřených prostorech a tak se zvyšuje pravděpodobnost přenosu infekčních nemocí formou kapénkové infekce. Zvyšuje se produkce smogu, která má za následek vyšší podíl kyslíkových radikálů v našem okolí. Tyto látky pak ještě více zatěžkávají náš organismus oslabený stresem a zvyšují náchylnost k infekci. Svoji roli hraje i menší podíl ovoce a zeleniny v našem jídelníčku. Toto vše klade velké nároky na naše tělo, které často musí maximálně využívat rezervy energie i imunitní systém.

 

Jak se jarní únavě bránit a jak mohou pomoci přírodní prostředky?

Před příchodem jara můžeme více zařazovat do jídelníčku ovoce nebo zeleninu. Ovšem má to dva háčky. Jednak v dnešní přechemizované době nemáme jistotu, že obsahuje potřebné vitamíny a další živiny a navíc si přiznejme, řada z nás ovoce a zejména zeleninu zrovna nemá moc v oblibě.

 

Proto je vhodné doplnit jejich konzumaci různými multivitaminovými přípravky, kterých je dnes na trhu mnoho - ať už ve formě tablet, cucacích tablet, želatinových tabletek či šumivých tablet. Vhodné je také užívat samotný vitamín C, nejlépe v osvědčené kombinaci se zinkem - tato kombinace zvyšuje působení vitamínu C.

 

Jak již bylo zmíněno, v našem organismu pod vlivem stresu a v prostředí s mnoha škodlivinami se uvolňuje více volných kyslíkových radikálů a náš imunitní systém nemusí sám na jejich zneškodnění stačit. Může dojít k poškozování buněk, což se nejvíce projeví v imunitním systému. Imunitní systém můžeme podpořit užíváním přírodních látek ze skupiny antioxidantů, které zmírňují působení volných kyslíkových radikálů. Z antioxidantů můžeme zmínit beta-karoten, vitamíny C a E, resveratrol, ubichinon neboli koenzym Q10, selen, zinek a další látky.

 

Také je důležité, abychom neoslabovali náš organismus některými zlozvyky, jako je kouření či konzumace alkoholu. Důležité je rovněž mírnit stres, kterému jsme denně vystaveni. K tomu pomáhá dostatek spánku, vhodné relaxační metody (jako například jóga, autogenní trénink a další) a také odpočinek, ať už aktivní či pasivní. Ke zmírnění napětí a stresu může pomoci i řada přípravků obsahující výtažky z léčivých rostlin (kozlík lékařský, meduňka lékařská, chmel otáčivý či mučenka) nebo rovněž aminokyselinu l-tryptofan.

 

K posílení organismu, aby lépe odolával negativním vlivům, jako je stres, zvýšené riziko infekce či fyzická nebo duševní námaha, je dobré užívat přírodní prostředky, které obsahují výtažek z léčivých rostlin označované jako adaptogeny. Takto nazývá přírodní (někdy i klasická) medicína přírodní látky zvyšující odolnost organismu proti zmíněným negativním vlivům z okolí.

 

K nejznámějším adaptogenům patří třapatka nachová (Echinacea purpurea) či ženšen všehoj (Panax ginseng). Mezi další patří například rozchodnice růžová (Rhodiola rosea, obsahuje rosaviny a kyselinu salidrovou), eleuterokok ostnitý (Eleutherococcus, obsahuje eleutherosidy) a také indický ženšen (Withania somnifera, obsahuje withanolidy). Adaptogeny se objevují i v dalších rostlinách, mezi které patří například klanopraška čínská či leuzea saflorová.

 

Jak je ze článku patrno, prostředků a metod, jak předejít jarní únavě či mírnit její průběh, je celá řada - je jen na nás, které z nich si vybereme.

 

Celková nabídka produktů na zmírnění únavy.

Doporučujeme produkt Echinacea s vitamínem C.


Související články:
Bylinky proti jarní únavě
Jarní únava - poradíme, jak na ni
Jak se bránit jarní únavě


05.04.2016
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Přírodní léčba


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS