Jarní únava – co pomáhá

jarni unava - co s ni

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Program přípravy proti jarní únavě 

Laická i odborná veřejnost se odnepaměti zabývá syndromem únavy. Pochopitelně, protože únavový syndrom dnes vykazuje velká část naší populace. S příchodem jara se syndrom ještě víc prohlubuje a místo toho, aby s jarem přišla úleva, jsou často projevy únavy spojeny i s těžkými a dlouhotrvajícími depresemi.  

Faktory 

Zima působí na naše tělo mnohými faktory; nejde jen o chlad, ale mnohem podstatnějším faktorem je nedostatek denního i slunečního světla, čerstvého ovoce a svěží zeleniny, tudíž i vitaminů v nich obsažených. Produkty koupené v hypermarketech, ač vypadají velmi lákavě, neobsahují dostatečně to, co naše tělo potřebuje. Dalším faktorem je omezení pohybu a fyzické zátěže, posedávání u televize, přijímání nadbytečných kalorií a pochopitelně i stres spojený s obdobím svátků, konce roku a spoustou různých uzávěrek, bilancování, voleb a politických taškařic. To vše přispívá k vyčerpání rezerv organismu a následně se projeví příznaky únavy, nevýkonnosti, nesoustředěnosti, zmíněných depresí. Jsou častější infekční onemocnění (žel, s nutností podávat antibiotika, protože celkově a generačně se úroveň obrany snížila). Poslední léta se přidala covidová krize s nejasným efektem očkování a některé zprávy dokonce popisují zcela opačný efekt, než jaký byl od očkování očekáván. V roce 2022 se k tomu přidala válka na Ukrajině spolu s obavou, že se hrozba rozšíří i k nám. Energetická krize nepřidala pokoje. Náš organismus trpí dlouhodobě nedostatkem důležitých látek, a přitom nároky na něj vzrůstají. Riziko vzniku syndromu únavy je silně podceňováno a mnoho lidí ji jako problém začne vnímat až v okamžiku, kdy ji pocítí.  

Překlenout přechod do jara 

Setkávám se zcela periodicky se zvýšeným počtem dotazů v mé internetové poradně právě v době přechodu ze zimy do jara. Pokud se nepočítá s kolizí těla s příchodem do jara, pak je cesta k normálnímu stavu našeho těla mnohem delší a náročnější, než když se provádí dostatečná a dlouhodobá prevence. Někteří plánují, že právě na toto období odletí do tropických krajin, aby se vyhnuli nestabilitě počasí, virové epidemii apod., jenže tím se změna adaptace ještě zvýší a je prudší. Míra oxidativního stresu jen samotným transportem se zvýší několikanásobně. Po příletu do jiného klimatického pásu následuje šok z horka, z nového prostředí, jiné stravy, z příjmu jiné mikrobioty… Ano, pak přijde moře, koupání, slunce, opalování. Je otázkou, jak dlouho tento únikový pobyt trvá; kdo si může dovolit rekreovat se měsíc, aby to mělo dostatečný efekt? A pak následuje nutnost adaptace při návratu znovu do našeho prostředí… 

Mohu zde jen popisovat tzv. režimová opatření, jimiž jsou: dodržování pitného režimu (individuálně 2-3 litry tekutin denně), příjem menších dávek potravy, otužování, pravidelné vycházky za každého počasí, nošení více tenčích vrstev oblečení podle počasí a aktivní odpočinek, což je něco jiného než si lehnout doma k televizi. 

Tipy ke stravování 

Žádoucí je pozornost věnovaná stravování, je vhodné vytvářet si program zajištění kvalitních živin pro organismus. A to není jednoduché, pokud se orientujete pouze na potravní řetězce.  

Osobně užívám systematicky mladý ječmen a chlorelu a jiné tzv. super-potraviny už během zimního období a před jarem spotřebu zvyšuji, a to právě z důvodu prevence vzniku jarní únavy. Jasnou výhodou je možnost pěstovat si zimě odolnou zeleninu: mangold, kadeřávek, petržel. Třebaže jsou pod sněhem, lze je využít pro dochucení, obohacení jídel. V únoru sejeme do truhlíků a vystačíme si s přísunem přirozených vitaminů až do května, kdy se na trhu objeví dostatek plodů a zeleniny organicky vypěstovaných.  

Každý má jiné podmínky. Zde jsem použil výraz ´program přípravy proti jarní únavě´, a ten může mít každý. Prevence je vždy levnější a rychlejší. Pomůže lépe zvládnout rozvíjející se syndrom jarní únavy. 

MUDr. P. Šácha 

Tip celostní medicíny:

Cítíte, že potřebujete své tělo nastartovat a “dobít baterky”? Pomůžeme vám v sobě opět probudit životní energii na fyzické i psychické rovině, obnovit síly i regeneraci, aby každý den byl radostí a vy jste se cítili v té nejlepší kondici.

Jak mít více energie? Doplňte tělu důležité vitamíny a minerály, které potřebuje pro správné fungování. Zde jsme pro vás vybrali ty nejlepší čisté doplňky stravy pro snížení míry únavy a vyčerpání.

VÍCE ZDE

Zpět nahoru