Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

Jak si při letním grilování dopřát bez rizik a bez výčitek?

23.08.2018
Letní grilování bez rizik
Téma příspěvku se nabízelo pro tentokrát snadně. Letní sezóna je při letošních extrémních teplotách zahájena o měsíc dříve. Spousta lidí má období léta spojeno s koupáním, výlety, dovolenou, i s večerními grilovačkami. Pro mnohé je však toto období také obdobím trávicích obtíží až bakteriálních infekcí, které oslabeným jedincům, dětem a seniorům mohou způsobit vážnější obtíže. Někteří mimo to doplatí na pravidelné večerní přejídání několika kilogramy navíc.

 

Úvodem bych zmínila pár tipů, jak správně manipulovat s potravinami. Většina grilovaček stojí hlavně na mase, majonézových dresincích, pečivu i zelenině. Maso i další živočišné produkty mohou být zdrojem nákazy.

 

Proto doporučuji:

 

1)     Kupujte čerstvé, libové maso, ideálně, pokud máte ověřeného a oblíbeného řezníka, který Vám zaručí kvalitu a čerstvost.

 

2)     Zamezte, byť jen krátkodobému, oteplení masa při převozu i přípravě. Teplota skladování masa by se měla pohybovat do 4 °C, mleté do 2 °C. Proto berte maso v obchodě či supermarketu až nakonec, nebo si pořiďte chladicí box na převoz masa a jiných chladírenských výrobků. Před vlastním grilování pak stačí maso nechat zavřené v dózičce asi 30 minut oteplit, aby si zachovalo po ugrilování šťavnatost.

 

3)     Pozor na kontaminaci ostatních potravin po manipulaci se syrovým masem, třeba znečištěným nožem, prkénkem a dalšími pomůckami.

 

4)     V teplých obdobích bych doporučovala vyhýbat se výrobkům ze syrových vajec a syrového masa – sushi, tiramisu, tatarský biftek, rare steaky, majonézové saláty, dressingy, syrová vejce.

 

5)     Kuřecí maso musí být vždy zcela tepelně zpracované, není žádoucí mít růžový střed, jako u hovězího steaku nebo vepřové panenky. Vyhnete se riziku infekce bakteriemi Campylobater jejuni a nepříjemnostem s nimi spojenými!

 

6)     Buďte opatrní při grilování mletého hovězího masa (nebezpečí kontaminace a výskytu Escherichia coli O 157).

 

7)     Používejte libové maso, tučné okrájejte, zamezte odkapávání tuku z marinády do ohně. Odkapávající tuk v kontaktu se žhavým uhlím tvoří polyaromatické uhlovodíky, jedny z prokázaných karcinogenů. Můžete použít tácky, nebo můžete maso zabalit s kořením do alobalu.

 

8)     Grilované maso musí být dostatečně tepelně ošetřeno, musí mít v jádře teplotu alespoň 72 °C po dobu 10 minut, abychom byli chráněni před bakteriálními patogeny a parazity a následně před případným onemocněním z potravin.

 

9)     Zamezte styku masa s plamenem, při spálení do černa vznikají karcinogenní sloučeniny.

 

10)  Doporučuji maso marinovat do pár kapek řepkového oleje, směsi bylinek a soli s česnekem pro zlepšení křehkosti a pro lepší chuť. Sůl i česnek působí jako přirozené konzervanty. Vyhněte se směsím koření, co jsou jen ve skutečnosti drahá sůl s minimem kořenících složek. Nepoužívejte na marinování masa na gril olivový olej, velmi rychle se přepaluje.

 

A ještě pár tipů, jak si na grilovačce dopřát bez strachu z nějakého kila navíc:

 

1)     Dopřejte si pořádný kus grilovaného libového masa, ideálně bez kůže, k tomu velkou porci grilované zeleniny, kterou můžete po grilování potřít směsí bylinek s olivovým olejem. Pečiva nebo brambor si dejte jen malý kousek. Nepřejídejte se, ale vychutnávejte. Zeleninou jako jedinou nešetřete, udělejte si klidně i zeleninový salát s opečeným tofu či tempehem.

 

2)     Při udržování váhy nejsou příliš vhodné grilované sýry – jsou sice chutné, ale například 1 celý hermelín ženám splní téměř celou doporučenou denní dávku tuků. Raději si dopřejte na grilu rybu, klidně i tučnou mořskou. Rybí tuk je blahodárný s obsahem omega-3 a 6 mastných kyselin pro ochranu cév a srdce.

 

3)     Volte málo tučné dressingy a zálivky, alternativou k majonéze může být zdravější verze majonézy z červené čočky, středně tučný jogurt, na salát může být zálivka z trochy olivového oleje, čekankového sirupu, soli a pepře.

 

4)     Vyhýbejte se slazeným limonádám, slazeným pivům, sladkým sirupům do vody atd. a spíše je nahraďte vodou s bylinkami, čerstvým ovocem a případně také trochou čekankového sirupu. Vyhýbejte se také syceným nápojům, oxid uhličitý dráždí žaludek, překyseluje organismus a nadýmá.

 

5)     Alkohol pijte střídmě, spíše doporučuji sušší vína, vždy buďte najezení. Alkohol se přednostně odbourává v játrech a díky tomu v těle koluje delší dobu inzulin a snižuje hladinu cukru v těle, a po vypití pár deci vína Vás přepadne vlčí hlad. Pokud nemáte potřebu bavit se v opojení alkoholu, raději se mu vyhněte úplně.

 

6)     Nejděte spát přejezení, přestaňte ujídat 1,5 až 2 hodiny před spánkem.

 

7)     Vyhněte se nešvarům uzobávat jen proto, že je jídlo na stole, a přitom nemáte pocit hladu. Nejvíce rizikové jsou smažené chipsy, solené oříšky, slané uzeniny, velmi tučné sýry a solené tyčinky a preclíky. Sůl v těle zhoršuje hospodaření s tekutinami a zvyšuje krevní tlak. Raději na talíř nakrájejte zeleninu, méně tučný sýr posypte uzenou, mletou paprikou a případně ozdobte talíř ještě kvalitní šunkou.

 

Přidávám osvědčený recept na stůl při grilovačce:

 

Guacamole

Guacamole
  • 2 zralá avokáda
  • 3 spařená oloupaná rajčata
  • limetku
  • 2 jarní cibulky
  • česnek
  • olivový olej
  • barbecue koření

Avokáda rozřízneme, vypeckujeme a oloupeme a rozmixujeme na pyré tyčovým mixérem se šťávou z poloviny limetky, smícháme s nasekanou jarní cibulkou, loupanými rajčaty bez jádřinců na kostičky, solí, pepřem, prolisovaným česnekem, 3 lžícemi olivového oleje a trochou koření na barbecue. Kdo má rád, může přidat chilli.

 

Salát ke grilovačce

Salát ke grilovačce

na 6 porcí potřebujete:

Zeleninu nakrájejte na tenké pásky a dejte do salátové mísy, přidejte vychladlou uvařenou zelenou čočku, semínka, oříšky, promíchejte, avšak ochucujte až těsně před podáváním, aby salát zůstal křehký a hezky barevný.

 

Tomatový dressing

Tomatový dressing
  • polovinu balení majonézy z červené čočky
  • polovinu polotučného jogurtu
  • 4 spařená a oloupaná rajčata
  • kousek červené papriky nakrájené najemno
  • 1 lžička červené sušené lahůdkové papriky
  • chilli dle chuti, 1 malá lžička uzené soli

Rajčata spaříme, oloupeme a zbavíme jádřince, nakrájíme najemno a smícháme s dalšími uvedenými ingrediencemi. Můžete přidat chilli dle chuti.



Dobrou radou, jak případně zmírnit projevy bolesti žaludku nebo pálení žáhy je tato skvělá bylinná směs Moringy a bylinek: BYLINNÁ SMĚS PRO DOBRÉ TRÁVENÍ.

 

Kombinace máty peprné, měsíčku lékařského a ostropestřce mariánského usnadní trávení a chrání játra i celý trávicí trakt před podrážděním. Doporučuji nálev připravit dle návodu, poté přelít  vzniklých 200 ml do konvice a naředit 1 litrem studené vody, přidat led, kousky ovoce, ochutit citronovou šťávou a čerstvými bylinkami a podávat místo limonád na grilovačce.

 

Další zajímavé recepty naleznete v naší nabídce.


Související články a videa:
VIDEO: Můžeme grilovat zdravě?
Grilování nemusí být nezdravé když... !
Prevence onemocnění z potravin při grilování pokrmů v přírodě


23.08.2018
autor: Mgr. Ing. Markéta Rozinková
další články v rubrice: Prevence


 
Čím víc léků, tím víc nemocí... aneb porozumění místo boje
Jíst jedno jídlo denně - cesta k omlazení i dlouhověkosti, která není pro každého
Priessnitzův obklad
Sušení ovoce a zeleniny
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Červená fermentovaná rýže
Jaké největší stravovací chyby děláme
Nemoc není zlo, umožňuje člověku zlepšit charakter
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku

170,- Kč

109,- Kč
(c) 2004-2018 www.celostnimedicina.cz
O násRSS