prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Jak si pamatovat svoje sny (6 jednoduchých pomůcek)

04.03.2016
Jak si pamatovat svoje sny

Někteří z nás si pamatují sny jen občas. Sám jsem míval období, kdybych nebyl schopný vybavit si po několik dní ani jediný sen. Od Vánoc ale dodržuji pár věcí, které pomáhají. Díky nimž si sny může pamatovat každý. Jaké to jsou?

Už Sigmund Freud tvrdil, že když začneme svým snům věnovat více pozornosti, budeme jich mít více, než bývá běžné. Uchovat si svoje sny v paměti není schopnost, která by nám spadla sama do klína. Začnete-li ale dodržovat následující doporučení, vaše schopnost pamatovat si sny prudce vzroste.

 

1. Veďte si snový deník

Do deseti minut po probuzení zapomeneme 90 % snů. Pokud chceme svou snovou paměť rozvinout, snový deník je základ. Už jen to, že si ho dáme blízko postele, vysílá našemu podvědomí signály, že to, co prožíváme během noci, je pro nás důležité a hodné zachycení. Pořiďte si jakýkoliv hezký sešit a nebojte se, že budete muset každé ráno strávit hodinu zápisy – stačí 5 minut, což už vám ohromně pomůže. Kdykoliv jsem si své sny zapisoval, platila jednoduchá rovnice: „Zapisuješ = pamatuješ.“ Podle experta na tzv. lucidní (bdělé) sny Toma Poutníka jsme totiž kulturou vycvičeni k tomu, abychom poselství snů nevěnovali pozornost. Nemáme-li v úmyslu si ráno své sny zaznamenat, svádí nás to k rychlému vyskočení z postele a přehlédnutí všeho významného, co se během noci odehrálo.

 

2. Zapište si z každé noci alespoň něco

Na začátku si možná budete pamatovat jen útržky. Občas se mi stane, že si pamatuji pouze jméno člověka, místo děje nebo jen krátké úryvky rozhovoru či pocit (například euforie, spěchu…). V knize Průvodce lucidním sněním je snovému deníku věnována celá jedna kapitola. Říká se v ní, že každý malý úlomek snu, který si zapíšeme, má pro nás hodnotu. Je to vlastně fascinující zpráva z jiné dimenze (vnitřní reality), a navíc se nám tato práce bude v budoucnu hodit i při tzv. lucidních snech (kterým bude věnován příští článek).

 

3. Po probuzení se chvíli nehýbejte

Spoustu snů zapomeneme díky rychlému vyskočení z postele a prudkým pohybům. Pokud máte problém si své sny vybavit, vyzkoušejte si, že hned nebudete otevírat oči a naopak budete chvíli jen tak uvolněně ležet.

 

4. Když si nepamatujete nic, zkuste po chvíli v posteli změnit svou polohu

Když ležíte, nehýbete se a nemůžete si na žádný sen vzpomenout, zkuste se přetočit na druhý bok nebo do jiné polohy. Souvisí to se spojením naší snové paměti s tělem a někdy to může pomoci.

 

5. Mějte silný záměr

Spolu s vedením snového deníku je toto nejdůležitější bod. Musíte vědět, PROČ má pro vás význam si sny pamatovat. Musí to být vaše priorita. Platí, že čím více pozornosti zapamatování snů věnujete, tím lepší jsou výsledky. Ideální je, když se záměrem pamatovat si sny přímo usínáte…

 

6. Spěte co nejdéle

Musíte-li brzy vstávat do práce, dopřejte si komfort pomalého ranního vstávání alespoň o víkendu. Zjednodušeně řečeno: Nejvíce snů se nám zdá tehdy, když spíme dlouho. Často jenom to, že si můžeme ráno např. o hodinu a půl přispat, může mít na schopnost pamatovat si sny velmi kladný efekt.

 

Zdroj: Dylan Tucillo a kol (2015).: Průvodce lucidním sněním. Praha: Knižní klub.


Související články:
Sny jako řeč duše
Melatonin - hormon tmy a spánku
Poruchy spánku u dětí
Jak se probudit ve snu – účinné techniky pro větší bdělost a svobodu vědomí
Jak porazit ve snu svoje strachy a zbavit se nočních můr
Tom Poutník: „Jsme kulturou vedeni k tomu přehlížet poselství svých snů“. Zabývat se sny je podle něj návrat k přirozenosti - 1. část rozhovoru
Tom Poutník o cestování v paralelních realitách a do jiných vesmírů: „Náš vesmír je jedna velká bublina. A takových bublin existují tisíce.“ - 2. část rozhovoru


04.03.2016
autor: Mgr. Jiří Hamerský
další články v rubrice: Psychologie


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

319,- Kč

259,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS