Jak se po zimě zbavit nadváhy?

Takovýto nárůst tělesné hmotnosti je sice logicky zdůvodnitelný jev, ale neměl by být jevem normálním a pravidelně se opakujícím. Vyplývá ze skutečnosti, že v zimních měsících se většinou méně pohybujeme (čest výjimkám, kteří stejně intenzivně dělají zimní sporty a pohybové aktivity jako ty letní). Tím pádem máme menší výdej energie, čili spalujeme méně kalorií. Na druhé straně namísto menšího kalorického příjmu je tento paradoxně v zimě vydatnější.

A to i proto, že v zimních měsících je zvykem konzumovat kaloričtější jídla: uzeniny, slaninu, klobásky a podobně – i díky tradičním domácím zabijačkám a zvykům. Z uvedeného logicky vyplývá (sečteno a podtrženo), že kalorický příjem převyšuje výdej, a energie se tedy v těle hromadí. Bohužel, je to v podobě tukových zásob, polštářků a “oblých křivek” na nechtěných místech.

Hubněte rozumně

Především si musíme uvědomit, že náš kalorický výdej musí být vyšší než příjem. Samozřejmě ne nulový čili žádná hladovka, která by mohla vést k závažnému katabolismu s rozvratem vnitřního prostředí. Zdravé hubnutí vyžaduje rozumný a systematický přístup. Neznamená ani extrémně rychlé shazování kil. Zdravě hubneme tehdy, když za první měsíc zredukujeme 2 – 4 kilogramy a za každý další 1 – 2 kila.

Takto se nám zpravidla podaří v optimálním čase, tj. do letních měsíců, dostat se na původní hmotnost.

Zredukovat kalorický příjem tedy v praxi znamená, že významně omezíme mastná a sladká (tj. kaloricky vydatná) jídla. Nekonzumujeme pokrmy smažené, fritované, jídla jako tučná masa, sekanou, uzeniny, ani různé lupínky, chipsy, křupky, které se připravují v olejové lázni a jsou přesycené tukem.  I sladkostí je třeba se vyvarovat – zejména jednoduchých cukrů (sacharóza) a jídel s jejich bohatým obsahem – cukrárenské výrobky, zákusky, dorty a podobně. Tyto navíc obsahují i ztužené margaríny, kalorické náplně a krémy, které nejsou vhodné i pro vysoký obsah tuků. Omezujeme všechny slazené nápoje – limonády, koly, cukrem si nesladíme, ani čaj či kávu. Pozor též na alkohol v jakékoliv podobě, svým energetickým obsahem je totiž “kalorickou bombou”. Jíme častěji, ale v menších dávkách, denní přísun potravy si rozdělíme na víc porcí – nejlépe aspoň pět denních jídel: snídani, přesnídávku, oběd, svačinu a lehkou večeři o 17. hodině. Později večer a před spaním už nic nekonzumujeme!

Pijeme hodně tekutin – minimálně 2 litry denně, nejlépe obyčejnou čistou vodu. Z tohoto množství je třeba většinu, tj. asi dvě třetiny, např. 2 litry, vypít dopoledne a zbylou třetinu, tedy asi litr, od poledne do večera.

Velmi důležitá je dostatečná pohybová aktivita, tj. taková, která zabezpečí potřebný výdej kalorií. K takovýmto aktivitám počítáme rychlou chůzi (aspoň hodinu denně), případně jízdu na kole, může to být i chůze do kopce nebo do schodů, turistika, plavání a podobně. Když nejsme trénovaní, zátěž je třeba zejména na začátku dávkovat a zvyšovat postupně (předejdeme tak riziku poškození zdraví, úrazům, svalové horečce, předčasné únavě a znechucení z pohybové aktivity).

V souvislosti se zvýšenou pohybovou aktivitou a cvičením uvedu ještě bylinný krém Artrin, který se aplikuje do oblasti bolestivých kloubů, šlachových úponů, svalů a na oblast zad. Pomůže předejít svalové únavě a bolestem kloubů při fyzických, sportovních a kondičně náročnějších aktivitách.

Proti svalové únavě, na regeneraci kosterně-svalové soustavy a celého organismu je pro svoje regenerační a relaxační účinky vhodná koupel s přísadou přírodního produktu Balneol. Tento přípravek s obsahem přírodních humátů aplikujeme v dávce 1/2 odměrky až 1 odměrku (uzávěr) na vanu vody. Koupel by měla mít teplotu 34 – 36° C. Pokud chceme zvýraznit myorelaxační účinek, teplota může být 36 – 38° C.

 

Zpět nahoru