prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Jak po porodu uzpůsobit svůj jídelníček

10.10.2016
Miminko
Dostat se po porodu okamžitě do formy je sen mnohé maminky, nicméně, pokud žena kojí, je třeba se tomuto nově vzniklému stavu přizpůsobit. Redukční dieta je v tomto případě zcela nevhodná. Taktéž detoxikace, neboť vše, co by tělo maminky vyloučilo, přešlo by automaticky do mléka. Proto vyčkejme a spíše než drastické diety, zapřemýšlejme nad skladbou našeho jídelníčku. Ono totiž mnohdy nezáleží ani tak na kvantitě, jako právě kvalitě přijímané stravy, aby matka i dítě profitovali. Co tedy jako novopečená maminka jíst a co si naopak odpustit?

Jídelníček pro kojící maminky

V prvé řadě bych zmínila dostatečný pitný režim, jenž je základem pro nově se tvořící mateřské mléko. Třetí den po porodu již povětšinou nastupuje laktace, tudíž, aby miminko mělo mléka dostatek, během dne vypijme 3 litry tekutin. Vhodná je pramenitá neperlivá voda, bylinkový čaj pro kojící maminky, rooibos, zařadit smíme také zakysané mléčné výrobky typu podmáslí, kefír či kyška. Pozor na zelený a černý čaj, taktéž i kávu, těmito nápoji bychom miminko připravily o spánek. Co se týká doslazování, ponechám již na vás, cukr, kromě své kalorické hodnoty a sladké chuti, však tělu nepřináší vůbec nic dobrého, med pak řadíme mezi časté alergeny, snažme si tedy užít přirozenou chuť a vůni bylinek. Dále se vyhýbejme perlivým nápojům, nápojům typu Cola, byť by byla light, to vše by opět přispívalo k neklidnosti miminka. Pozor na ovocné šťávy a džusy, pamatujme na to, že tropické ovoce patří mezi silné alergeny, s nimiž si nezralý kojenecký trakt jen velmi stěží poradí.

 

Mléko a mléčné výrobky

Co se mléčných výrobků týká, je vhodné zařadit tučnější tvaroh, sýry tvarohového typu, již zmíněné zakysané mléčné výrobky, smetanové jogurty. Upusťme od výrobků s přívlastkem light, ty do svého jídelníčku nepotřebujeme, jsou prosty protizánětlivých omega 3 a 6 NMK, které se vážou právě na tuk. Navíc jsou tyto výrobky nevalné chuti energeticky podhodnoceny, a aby toho nebylo málo, povětšinou obsahují nemalé procento nejrůznějších aditiv, umělých sladidel, barviv. Pozor na aspartam, mimo jiné, negativně ovlivňuje vývoj křehké nervové soustavy dítěte.

 

Některé děti vykazují ihned po narození alergii na mléčný cukr, laktózu. Ta se mnohdy projevuje bolestmi bříška, exantémem neboli výsevem vyrážky, povětšinou v oblasti tvářiček a hrudníčku. Vyrážky pak mohou splývat v souvislé stroupky, které se velmi těžce hojí. Doprovodným jevem bývá atopická kůže. Stolice miminka je většinou řídká, nazelenalá, obsahující drobné nestrávené kousky. Dítě stěží prospívá na váze. V takovém případě je pak dobré z jídelníčku mléčné výrobky vynechat a v případě alergické reakce se poradit s pediatrem. Maminka pak doplňuje vápník jinou formou. Výtečnými zdroji jsou mák, sezam, mandle, slunečnicové semínko (pozor, možné alergeny), brokolice, kapusta, pokud dítě netrápí nadýmání. Nevegansky se stravující maminka může zařadit taktéž i sardinky ve vlastní šťávě. Vápník se v těle mnohem lépe vstřebává, upřednostňujeme-li zásaditý charakter stravy, dopřáváme-li si dostatek slunečního záření a v našem životě nechybí pohyb, jenž napomáhá lepší výživě kostí.

 

Při nadýmání

Novorozence, až do třetího měsíce života, velmi často trápí meteorismus, proto se v jídelníčku vyvarujme nadýmavých složek potravy. Zde řadíme čerstvé pečivo na bázi droždí, téměř všechny luštěniny, výjimkou může být červená čočka, mnohou zeleninu, jako je brokolice, květák, bohužel i výše zmíněná kapusta, dále pak kedluben a zelí. Zbylou zeleninu pak doporučuji podusit, aby došlo k rozrušení vlákniny a následně k efektivnější stravitelnosti pokrmu. Z ovoce si dáme pozor na citrusové plody, švestky a nadýmavé hrušky. Jablka loupeme. Jahody řadíme na seznam silně alergenních potravin. Zcela bezpečná pak bude mrkev a dýně, většina miminek toleruje banán. Zařadit lze taktéž brambory, batát, cuketu, okurku, rajčata pěstována organickou cestou. I ta však, díky histaminu, mohou způsobit alergickou reakci. Potěším vás však zprávou, že alergická reakce miminek je spíše méně častým jevem.

 

Dále doporučuji chystat teplé polévky, které prohřejí, dodají sílu a jemně zavodní. Přes chladnější měsíce mohou představovat večeři. Výtečné budou polévky zeleninové, jako je dýňová, bramborová, mrkvová, ale také polévka z červené čočky. Konzumujeme-li maso, chystejme jemné masové vývary. Do zeleninových lze přidat vejce a polévku lze zahustit ovesnými vločkami, pohankou, jáhly, amarantem, quinoou

 

Přílohy

Z příloh vyjměme knedlíky, bílé těstoviny, rýži ve varných sáčcích a dopřejme si to, co jsem zmínila výše u polévek. Jáhly nám poslouží taktéž jako základ velmi chutné výživné kaše, kterou lze servírovat po ránu. Z rýže volme mezi basmati či jasmínovou, strávíme-li rýži natural, kdy zároveň sledujeme spokojené zažívání miminka, do jídelníčku zařaďme i tuhle přílohu.

 

Maso

Z masa pak volme libové druhy, z ryb upřednostněme tresku, volně žijícího lososa či pstruha. Rybu si dopřejme 2 x týdně. Jedná se o další z výtečných zdrojů omega 3 a 6 NMK. Tuňáka, makrelu a žraloka nekonzumujme, tyto mořské ryby vykazují vysoké množství rtuti. Pozor na nakládaná a silně kořeněná masa. V tomto období si rovněž odpusťme sushi, tatarák a guláš servírovaný v restauračním zařízení.

 

Anémie po porodu

Mnohé maminky, během těhotenství a taktéž i po porodu, vykazují deficitní množství železa. Zde doporučím konzumovat každé ráno na lačno 1 polévkovou lžíci melasy, rozpuštěnou ve vlažné vodě, případně pak železitý sirup Floradix. Můžeme upřednostnit taktéž i lékařem předepsané železité kapky, doprovodným jevem však bývá zácpa a pocit těžkého žaludku. Melasa a Floradix jsou bez vedlejších účinků.

 

Diabetes

Diabetická maminka si pohlídá poporodní glykémie, které na inzulinoterapii klesají prudce dolů. Je možné, že aplikované dávky budou o 50-70 % nižší, než jste byla zvyklá. Důležité je uzpůsobit taktéž i noční inzulín, který se dokonce může snížit až o 90 %.

Krásné dny s našimi dětmi, nechť jsme všichni zdraví!

 

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články:
Jak zdravě zhubnout jednou provždy 16 – výživa v těhotenství a během kojení
Kterým potravinám se v těhotenství (a nejen tehdy) vyhýbat
Jak se pomocí stravy připravit na porod


10.10.2016
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Filosofie zdraví


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

440,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS