Jak nebýt celoživotním insomniakem?

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Insomniak je člověk trpící nespavostí. Je to člověk, který má buď problém usnout, nebo se v noci často budí. Jak často na přednáškách zdůrazňuji, kvalitní spánek tvoří jednu z noh želvy. Aby želva mohla stabilně stát, musí mít pevné všechny čtyři nohy. Musíme se kvalitně stravovat, udržovat si psychickou vyrovnanost a dbát na dobrý spánek.  

Tím chci říct, že spánek je pro zdraví, duševní pohodu a kvalitu lidského života extrémně důležitý. Spánkem strávíme třetinu života. Nebo bychom správně měli. Bohužel, někteří mají pocit, že spát je jen ztráta času, nebo spánek bereme jako samozřejmost. Ale jeho důležitost oceníme až, když nepřichází nebo je nekvalitní. Až pak začneme pociťovat diskomfort, když den za dnem vstáváme vyčerpaní a nezotavení po probdělé noci.

Podle čínské medicíny je pro nás spánek důležitý, protože se během noci regeneruje naše energie Qi a vyživují se vnitřní orgány. Říká se také, že spánek je „nejlepší přírodní lék“.

Staré dobré časy

Dříve bylo pro lidi jednodušší dobře a dostatečně spát. Většinou si nemohli dovolit večer svítit a proto, zvláště během zimního období, chodili spát brzy a ráno vstávali se slepicemi. Během léta se doba spánku přirozeně zkracovala.

Dnes to je jinak. Večer můžeme svítit, a tudíž pracovat, jak dlouho chceme. Ráno zase kvůli pracovním povinnostem vstáváme příliš brzy. Doba spánku se tak zkracuje. I když chodíme spát včas, tak díky ne zrovna dobrému životnímu stylu (stres, přejídání se, stimulující a kalorické potraviny, zvýšená aktivita před usnutím atd.), je náš spánek často nekvalitní.

 „Tajemství zachování zdraví spočívá především ve spánku.

Dokáže obnovovat esenci, zlepšovat zdraví, osvěžovat Slezinu

a Žaludek a posilovat kosti a svaly … je to vždy úspěšný všelék

na veškeré nemoci.“ (Sebrané spisy staříka v bambusovém klobouku, Li Yu, 17. století)

Špatný spánek – cesta k nemoci

Jedno čínské přísloví říká: „Jedna noc bez spánku znamená deset dní potíží“. Dnes už víme, že nedostatek spánku souvisí s mnoha dalšími zdravotními obtížemi. Toto tvrzení potvrzuje i mnoho vědeckých studií. Vědci prokázali jednoznačnou souvislost mezi nedostatečným a nekvalitním spánkem a problémy jako je obezita, kardiovaskulární onemocnění a hypertenze, snížení hladiny testosteronu a poškození spermií, problémy s pamětí a koncentrací, tvorba chronických zánětů či vznik depresí a úzkostných stavů. Velmi zajímavé je i propojení kvality imunitního systému s kvalitou našeho spánku. Pokud je spánek nekvalitní nebo spíme málo, naše obranyschopnost prudce klesá.

Nespavost jako následek „covidu“

Ve své praxi se často setkávám s případy, kdy lidé, kteří prodělali covid-19, si stěžují na potíže se spánkem. Většinou se budí v noci kolem třetí hodiny a často je probuzení doprovázeno bušením srdce. Někdy jsou tyto stavy doprovázeny těžkými sny. Z pohledu západního lékařství jde o nový a neprozkoumaný fenomén. Z pohledu čínské medicíny si lze tyto stavy vysvětlit jako vliv zbytkového patogenu nebo zbytkové horkosti po prodělaném covid-19, které obtěžují srdce. Ale u těchto stavů je dost důležitý individuální přístup terapeuta.

Trocha teorie nikoho nezabije

Podle čínské medicíny je spánek jedním z projevů naší duše Shen, která sídlí v srdci (poznámka: pro materialističtěji založené čtenáře, zkuste k tomu přistupovat jen jako k symbolům, celá čínská medicína je totiž založená na symbolech). Duše Shen sídlí v srdci a její ukotvení má na starosti krev srdce. Pokud je krve málo, což je častěji problém žen, tak duše Shen nemá kam ulehnout a člověk je neklidný, roztržitý, může mít divoké sny, a hlavně má problémy se spánkem. 

S nedostatkem krve srdce a také jater se pojí ještě příznaky jako: bledost, palpitace, zastřený zrak, suchosti očí, závratě, matná pleť, křeče, deprese, prodlužování cyklu či výpadky menstruace, padání vlasů, horší kvalita nehtů apod. Nedostatek krve může vznikat třeba silným menstruačním krvácením, porodem nebo vegetariánskou stravou. A samozřejmě oslabením orgánů, které jsou zodpovědné za tvorbu krve, což je slezina, játra a ledviny. Takže, nedostatek krve srdce potažmo jater bývá častou příčinou nespavostí. Hlavně u žen.

Druhou častou příčinou bývá nějaká horkost či oheň, které se projeví v srdci či v játrech a „podpalují duši Shen paty“. A duše Shen se opět stává neklidnou a nemůže se v srdci ukotvit. Kromě problémů se spánkem se objevují příznaky jako: duševní neklid, nervozita, snadné rozrušení se, ztráta koncentrace, hlasitý smích, noční pocení, hojné snění, projevy horkosti hlavně v horní části těla, afty, hořko v ústech, zácpa apod. Nemusí se projevovat samozřejmě všechny příznaky. Horko v organismu vzniká hlavně z emocí. Z nadměrných či potlačovaných emocí. Každá takováto emoce se nakonec změní v horko. Jsou dva orgány, které jsou na toto transformované horko citlivé. Jsou jimi játra a srdce. A to jsou právě ty orgány, které, jak jsme si říkali, úzce souvisí s nespavostí. Je tedy třeba snažit se udržovat emoce pod kontrolou. Ovládejte své emoce. Dřív, než emoce začnou ovládat vás.

Existuje ještě jeden zdroj horka, které je schopné vyvolat problémy se spánkem. A tímto zdrojem je žaludek, který má tendenci se přehřívat. Zvláště, pokud jíme ostrá, pálivá a kořeněná jídla. Tedy jídla, která přináší do organismu oheň. A tento oheň se z žaludu lehce přenáší k srdci, kde obtěžuje duši Shen. Pokud tedy takováto jídla budeme jíst večer, určitě to našemu spánku neprospěje.

 A abych byl úplný, existuje ještě horko z tzv. prázdnoty. Tento stav vidím často u žen v období přechodu, kdy dochází k úbytku yinové energie. A pokud ubývá Yin, tak začne relativně převažovat Yang. A Yang je oheň. Oheň, který opět může obtěžovat srdce a duši Shen a způsobovat nám problémy se spaním. Anebo třeba návaly.

Co tedy radím?

mírnějších problémů se spánkem obvykle stačí jen trochu změnit náš životní styl. 

Zkusil jsem sepsat pár pravidel, která mým pacientům pomáhají: 

1. Před spaním uklidněte duši Shen – neprovozujte žádné výrazné aktivity, sport, sledování akčních filmů nebo novinek z naší politické scény či hádky s partnerem. 

2. Zkuste před spaním meditovat. 

3. Postel používejte hlavně ke spánku – ne k práci ani k jídlu. To se týká v podstatě celého prostoru ložnice.

4. Večer omezte konzumaci jídel – organismus pak musí poslat hodně energie do trávicího systému, místo aby ji vynaložil na obnovu a regeneraci organismu. Staré čínské přísloví říká „Kvalitně spát je důležitější, než dobře jíst“.

5. Když už se musíte najíst – vyhýbejte se jídlům, která do organismu přinášejí oheň: pálivá, kořeněná, smažená či pečená jídla. 

6. Nepijte večer alkohol (je hodně ohnivý) a stimulanty jako je káva, čaj či energetické drinky. Naopak vhodný je čaj meduňkový, nebo trocha teplého mléka s medem.

7. Choďte spát ve stejnou dobu – ideálně co nejdříve před půlnocí. Toto pravidlo je hodně důležité. Dodržujte ho nekompromisně, i když se vám zrovna v danou chvíli spát nechce. V čínské medicíně se říká, že hodina spánku před půlnocí má stejnou hodnotu jako dvě hodiny spánku po půlnoci.

8. V ložnici mějte ticho a tmu – nepouštějte si ke spaní televizi. Mějte stažené závěsy/rolety. Ideální teplota v místnosti při spánku by se měla pohybovat mezi 16 až 18 °C.

9. V klasických knihách čínské medicíny se často objevuje rada, že by člověk měl večer asi na 15 min ponořit nohy do žhavé vody. Dojde tím k přesunu Qi z horní části těla do nohou, což pomůže uklidnit duši Shen a podpořit dobrý spánek.

Pokud jsou ale problémy se spánkem výraznější, změny životního stylu nestačí a musí nastoupit léčba. Tradiční čínská medicína nabízí několik prostředků, které nám pomohou zbavit se nespavosti. 

Prostředkem, který používám velmi často, jsou medicinální houby. Hlavně tedy jedna z nich, a tou je Reishi(Ganoderma lucidum) nebo česky lesklokorka lesklá. Reishi má tropismus k srdci (a to jak tradičně, tak moderně). Tzn., pomáhá u různých kardiovaskulárních problémů, ale zároveň dokáže uklidnit duši Shen. Tohoto účinku si byli vědomi mniši v taoistických klášterech, kteří často používali lesklokorku před meditací, když se potřebovali dostat do stavu absolutního klidu mysli.

Reishi často kombinuji s  čínskou bylinkou Suan Zao Ren. Suan Zao Ren jsou semínka jujuby a stejně jako Reishi mají schopnost vyživovat srdce a uklidňovat duši Shen. Takže kombinace Reishi a semínek jujuby je ideální přírodní prostředek pro nespavce. 

Dalším prostředkem, který používám u problémů se spánkem je klasická bylinná směs Te Xiao Zao Ren An Mian Wan. Tato směs doplňuje krev srdce i jater, utišuje duši Shen, ochlazuje horko a harmonizuje psychiku. Směs nepůsobí pouze u problémů se spánkem, ale celkově zklidňuje například při hypertenzi z nedostatku krve a yin. Také podporuje pozitivní náladu a harmonizuje naši psychiku.

Další často používanou směsí u nespavců je klasický recept Gui Pi Wan. Tato směs posiluje orgány sleziny a srdce a zároveň utišuje duši Shen. Používám ji hlavně u lidí, kteří mají problémy usnout, protože se jim hlavou honí neustále různé myšlenky. Obecně je tedy směs vhodná u lidí, kteří mají problémy s nadměrným přemýšlením nebo přemítáním.

A poslední směsí, kterou bych rád zmínil, je směs Tian Wang Bu Xin Dan. Jedná se opět o klasickou směs tradiční čínské medicíny, kterou prý autorovi (v 16. století) jednou ve snu prozradil nebeský císař. Je sestavena tak, aby řešila nedostatečnou výživu srdce a ledvin při nedostatku yin a krve. Nedostatek yinových substancí může vést ke zvýšené aktivitě yangu, který ztrácí svůj kořen v yin a v podobě prázdného horka stoupá vzhůru, kde obtěžuje duši Shen a vede k příznakům jako podrážděnost nebo naopak lítostivost, bušení srdce s úzkostí, noční pocení na hrudi, případně návaly horka, problémy s pamětí a k problémům se spánkem.

 Zkuste přidat akupunkturu 

Velkým přínosem pro nespavce může být i akupunktura. Dokáže uvolnit nadbytečné napětí, pomůže odvést případnou horkost, a hlavně dokáže ukotvit a zharmonizovat duši Shen.

 Čínská medicína je při léčbě nespavostí velmi účinná. Jediné, co je potřeba, co nejpřesněji určit příčinu a nasadit cílenou terapii. Nicméně i člověk sám si může leckdy pomoci změnou životního stylu a dodržováním určitých pravidel.

Na závěr vám přeji sladké sny.

Milan Schirlo – terapeut tradiční čínské medicíny

www.milanschirlo.cz

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.