Jak na grilování zeleniny

Zelenina nemusí při grilování hrát druhé housle, právě naopak! Ukážeme vám jak na správné grilování jednotlivých druhů zeleniny.

Zeleninu před grilováním nemarinujte, nepotírejte ji nadměrným množstvím oleje a opatrně zacházejte také s kořením a bylinkami. Přebytečný olej kape do žáru uhlíků, kde doutná a hoří, koření a bylinky se rády připalují. Proto zeleninu ochuďte až po grilování, poslouží vám k tomu naše zálivky.

Grilujeme klasicky:

Při klasickém postupu zeleninu grilujte na středním přímém žáru přímo na mřížce. Můžete ji grilovat nasucho nebo ji potřít tenkou vrstvou neutrálního oleje. U tohoto způsobu si pohlídejte jen sílu plátku, na kterou budete zeleninu krájet – příliš tenké plátky se vysušují, ty silné se zase budou dělat příliš dlouho.

Cibule

Nejlepší pro grilování je velká sladká cibule. Grilujte asi 1 cm silné plátky, můžete je potřít tenkou vrstvou tuku a osolit. Aby měla čas změknout a rozvinula se její chuť, grilujte ji pomaleji.

Rajčata

Vybírejte třešňová rajčata a grilujte je přímo na větvičce, na mírnějším žáru a pomaleji. Zesládnou a změknou.

Dýně

Z dýně si připravte silné špalíčky. Potřete je tenkou vrstvou oleje, osolte a grilujte na středním žáru.

Houby

Vybírejte co největší kusy, aby vám nepropadly skrze mřížku. Vždy je vydatně osolte a potřete tenkou vrstvou tuku. Houby grilujte na středním žáru a pečlivě je hlídejte. Když se připálí, snadno hořknou.

Cukrová kukuřice

Klas rozdělte na menší špalíčky, grilujte na středním žáru a potírejte tukem. V průběhu můžete kukuřici osolit či přidat koření. Pozor na vysušení.

Celer

Připravte si plátky silné asi 1,5 cm, potřete je tenkou vrstvou tuku a osolte. Grilujte na silnějším žáru a poté nechte chvilku odležet.

Grilujeme zprudka:

Při tomto způsobu zeleninu grilujte na silném žáru zprudka a nasucho. Jakmile zelenina začne měknout, dejte ji stranou do misky. Ochuďte solí, olivovým olejem nebo některou z našich zálivek. Nechte přikrytou pár minut dojít. Zelenina krásně změkne a pustí šťávu. V misce můžete mít více druhů zeleniny.

Lilek

Lilek nakrájejte na plátky nebo kolečka. Grilujte nasucho, až získá pěkný otisk mřížky, a přendejte ho do misky. Ochuďte zálivkou a nechte pustit šťávu.

Brokolice

Připravte si menší růžičky, grilujte je rychle a zprudka. Potom nechte zakryté v misce dojít. S grilováním to nepřežeňte, aby nebyla brokolice suchá a hořká.

Cuketa

Cuketu nakrájejte na kolečka nebo plátky asi 1,5 cm silné a zprudka grilujte. Osolte až teplou ogrilovanou cuketu, pustí výbornou sladkou šťávu. Nešetřete na zálivce.

Chřest

Grilujte očištěný chřest zprudka a nasucho. Osolte a zakápněte olejem až po grilování, pak nechte dojít, pustí šťávu. Větší bílý chřest můžete podélně rozpůlit a potřít tenkou vrstvou oleje.

Grilujeme vcelku:

Pokud nespěcháte, můžete si dopřát i pořádný majstrštyk. Paprika, mrkev i řepa se na grilu nejlépe blejsknou, když je ponecháte vcelku.

Karotka v balíčku

Mrkvičky zbavte nati a srovnejte pěkně vedle sebe na plát alobalu. Osolte, zakápněte olivovým olejem. Přidejte oblíbené bylinky a zabalte. Grilujte pomalu, na nepřímém žáru do změknutí. Trvá to asi 45 minut až hodinu. Karotka pak bude krásně sladká.

Spálená paprika

Celou papriku dejte na přímý žár. Počkejte, až na povrchu naskočí puchýře. Postupně papriku otáčejte, aby se slupka oddělila ze všech stran (nebojte se, když zčerná a spálí se). Takto připravenou papriku dejte do misky a zakryjte talířem nebo potravinovou fólií. Po deseti minutách plochou stranou nože sloupněte slupku, odstraňte jádřinec a nakrájejte na dílky. Ochuďte solí, olivovým olejem nebo zálivkou.

Pečená řepa

Řepu očistěte, ale neloupejte. Celou bulvu zabalte do alobalu společně s trochou soli a olivového oleje. Pečte ji na mřížce na středním žáru asi 60 minut. Po upečení má řepa silnou, koncentrovanou chuť, ke které se nejlépe hodí výrazně kyselé zálivky s olivovým olejem.

Zálivky a dochucení:

Připravili jsme pro vás zálivky, které se hodí ke grilované zelenině nejlépe. Použijte je až po grilování – kousky zeleniny jimi potřete nebo přelijte. Omáčky můžete servírovat i samostatně, aby si hosté vaší zahradní party mohli zeleninu dochutit podle svého.

Tři ingredience

Citronová šťáva, olivový olej a sůl. Jednoduchá základní zálivka. Zelenina je většinou mírně nasládlá, šťáva z citronu a trpkost olivového oleje její chuť výborně vypíchnou. A sůl chutě ještě podpoří. Vynikající k cuketám, paprice, chřestu.

Šalotková vinaigrette

Smíchejte 4 lžíce olivového oleje, 2 lžíce vinného octa, 2 lžičky dijonské hořčice, 2 lžičky sekané šalotky a sůl. Moc dobré k dýni, řepě a rajčátkům.

Pikantní sójovo-zázvorová

4 lžíce tamari rozmíchejte s nasekaným česnekem a čerstvým nastrouhaným zázvorem. Ochuďte javorovým sirupem a výrazně dokyselte citronovou šťávou. Zálivka by měla pěkně štípat. Je úžasná s brokolicí, žampiony a celerem.

Pažitkové máslo

Jediné neveganské. V kastrůlku rozpusťte máslo, přidejte nasekanou pažitku, sůl a trochu citronové šťávy. Máslo můžete mít kdykoliv po ruce v méně vyhřáté části grilu. Ideální s mrkví, celerem nebo houbami.

Sladká miso zálivka

2 lžíce javorového sirupu, 1 lžíce světlé miso pasty, 2 lžíce sezamového oleje a 2 lžíce octa vyšlehejte metličkou. Ochuďte trochou čerstvého zázvoru a česneku. Nejlepší je ke grilovanému celeru, karotce a brokolici.

Zpět nahoru