Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Jak mezi svátky vyladit trávení

26.12.2016
Žena s jablkem

Vánoce, to nejsou jen cukrovinky, ale častokrát těžký bramborový salát, smažený kapr, lahev vína, v některých rodinách pak hrachová polévka (skvělá volba, nicméně ne před smaženým kaprem a salátem), vánočka či sladká štola k snídani, výjimečné laskominy, které si dopřáváme s nastávajícím koncem roku. Štědrým dnem to však nekončí, salát dojídáme ještě na Štěpána, a pokud jsme tak učinili již na Boží hod, je možné, že si během druhého svátku vánočního pochutnáme na pernaté drůbeži, přesně tak, jak velí tradice. Zvolíme-li husu, zcela jistě ji doprovodí zelí a bramborový knedlík. To vše je samozřejmě v pořádku, neboť vánoční svátky vybízejí k hojnosti, radosti a prostřenému stolu, ke kterému usedáme s našimi bližními. Sdílíme, a to nejen společný čas, taktéž i sváteční krmi, která je leckde ukázková.

Co však dělat, když nás již na Štědrý den pobolívají játra, žlučník či slinivka? Když nás začne trápit zažívání, které se vyrovnává s množstvím zkonzumovaného tuku, cukru a jak jsem již zmínila výše, mnohde také alkoholu? Samozřejmě, na místě by byla prevence, díky které bychom těmto nepříjemným pocitům předešli. Nicméně, pokud nám již hoří za patami, jak opět zharmonizovat své trávení? Samozřejmě záleží na formě neduhu, jinak si budeme počínat u podrážděné slinivky či žlučníku, které mnohdy vyžadují hospitalizaci. Potravinami, které však zmíním vzápětí, lze uklidnit časté pálení žáhy či obyčejné nadýmání, pocit plnosti po jídle, diskomfort z přejedení.

 

Co si tedy zapsat na nákupní seznam?

Ze zeleniny nezapomeňme vložit do nákupního košíku mrkev, petržel, celer, dýni. Vybírat můžeme taktéž i z listové zeleniny typu čerstvý špenát, ledový salát, pekingské zelí. Z ovoce upřednostněme to, které neobsahuje pecičky, je zralé a pokud je součástí plodu taktéž i jedlá slupka, lze jej oloupat. Tato informace se bude hodit například u jablka. K němu pak lze doplnit banán. Veškerou zeleninu či ovoce, je-li možno, nastrouhejme, nakrájejme, umixujme najemno. Čím jemnější struktura, tím snáze tělo přijímá.

 

Můj tip: salát z pekingského zelí, strouhané mrkve a malého množství lněného oleje, nemáme-li zasažen žlučník, játra či slinivku. Jako zálivku využijme malé množství citrónové šťávy, špetku soli a koření typu majoránka, drcený kmín, bazalka.

 

Jablko pak poslouží jako kvalitní svačinka, pokud jej nastrouháme, palec opět nahoru.

 

Polévky

Dýňová polévka

Z kořenové zeleniny lze uchystat jemnou polévku, kdy jako základ poslouží mrkev, celer, petržel. Vyhněme se však zásmažce a jako vložku do polévky použijme jáhly, pohanku či trošku jemných ovesných vloček. Samozřejmě, milujete-li polévkové nudle, lze také použít. Já sama však přirozeně volím spíše z bezlepkových zavářek.

 

Výtečným obědem či lehkou večeří se může stát taktéž dýňový krém, na jehož přípravu volme mezi dýní hokkaido, dýní máslovou či muškátovou. V obchodech je k mání ještě dýně špagetová, ta je však k přípravě polévek nevhodná a spíše se hodí k zapékání či přípravě korpusů, kdy špagetový základ nahrazuje těsto v bezlepkové kuchyni. Krém již ničím nezjemňujeme, ponecháme tak, pouze se špetkou soli a troškou bylinek. Jako zavářku lze opět použít jáhly, pohanku či hrst ovesných vloček.

 

U polévek se vyhýbejme těžkým masovým a zeleninovým vývarům a upřednostňujme všeobecně jemnější chutě.

Uzeniny

Šetřící dieta sice povoluje některé uzeniny typu šunka, dietní salám či dietní párky, osobně si však myslím, že obsahují přemíru soli a také konzervantů, například kontroverzní dusitan sodný, E 250, o kterém se spekuluje, že i v malých dávkách může podpořit rakovinné bujení. A tedy, svým toxickým vlivem zatěžuje nejenom játra, ale i další orgány, které na jeho odbourání spotřebují velkou spoustu energie, která pak v běžném dnu chybí. Namísto masných výrobků si dopřejme tvarohovou pomazánku s troškou pažitky, špetky soli a opět, nemáme-li zasažen žlučník či slinivku, lze doplnit taktéž i o lžičku lněného oleje.

 

Pečivo a přílohy

Z pečiva můžeme volit kváskové, upečené ze špaldové mouky, pozor však na semínka, leč jsou zdravá, oslabenému trávení příliš nelahodí. Obezřetní budeme taktéž i u vlákniny, její nerozpustná forma by mohla podráždit rozbolavělá střeva. Máme-li však nutkavý pocit vlákninu doplnit, zkusme to s její rozpustnou formou, kdy doporučím Psyllium.

 

Z příloh volme z rýže, výtečná je Natural, nicméně, vláknina, kterou obsahuje, by mohla spíše uškodit, proto upřednostněme jemnější druh Basmati či rýži jasmínovou. K zažívání šetřivé budou dále již zmiňované jáhly, dušená pohanka, vyzkoušet můžeme také quinou, kukuřičnou polentu, dušený batát. Výborně poslouží také i brambor vařený ve slupce, který následně oloupeme a rozmačkáme s bylinkami. Dieta povoluje i knedlík, osobně si však myslím, že přemíra lepku bude zase na škodu. Ač jsou velmi zdravé a v současnosti bohužel opomíjené, luštěniny si ponechejme na dobu, kdy budeme opět fit.

 

Mléčné výrobky

Z mléčných výrobků lze upřednostnit polotučnou kyšku, kefír, podmáslí, samozřejmě, tolerujeme-li i v době, kdy je nám do skoku. Mléko je všeobecně průjmové. Na to obzvláště pozor při střevních potížích. Jeho zakysaná forma je pak všeobecně tolerovanější a to díky bakteriím mléčného kvašení živící se laktózou.

 

Sladidla

Pozor si dáme také na rafinovaný cukr, ať už řepný či třtinový, sladkosti, sušenky, byť i dia. Zcela vyloučíme čokoládu, neboť bouří žaludeční kyselinu a může způsobit pálení žáhy. Vynecháváme kompoty, dieta je sice uvádí, nicméně si myslím, že přemíra cukru, kterou ukrývají, narušuje přirozenou acidobazickou rovnováhu těla.

 

Pitný režim

Čaj Na závěr zmíním pitný režim, vyhýbejme se perlivým nápojům, nápojům vytáhnutým přímo z lednice a pamatujme, čím více se teplota přiblíží teplotě těla, tím také lépe. Žaludku tak ušetříme mnoho práce. Upřednostněme bylinkové čaje, jako je heřmánkový, mátový, lipový, bezový, pobolívá-li nás žaludek, vyhněme se zelenému, bílému a černému. Ovocné pro změnu překyselují, takže pokud již čaj, tak opravdu bylinkový. Kromě zázvoru, je silnější a dráždí oslabený žaludek. Jsme-li milovníky džusů, i na ty chvíli zapomeňme. K jejich natrávení je nutno více žaludeční kyseliny. Pozor na alkohol a kávu. Namísto ní vyzkoušejme meltu.

 

Mezi povolené technologické postupy, tedy způsob přípravy, řadíme vaření, dušení a to i v páře, pečení, spíše však s poklicí, mixování, strouhání. Zcela vylučme smažení, i kdyby na sebelepším oleji.

 

Příklad šetřivého jídelníčku

Snídaně: jahelná kaše s nastrouhanou mrkví, malým množstvím medu a lněného oleje, melta

Desátá: tvarohová pomazánka s kváskovým chlebem, listová zelenina

Oběd: dušený batát, pečená treska, polníček

Svačina: kefírový nápoj s banánem

Večeře: dýňová polévka s dušenou pohankou a kapkou lněného oleje

 


Všem nám přeji krásný nový rok, kterého se dožijeme ve zdraví, abychom zde opět hledali a vískali a nacházeli sebe v miliónu drobných věcí, které nám učiní radost.

 

Celková nabídka zdravé výživy.


Související články:
Jak se v zimě prostřednictvím stravy zahřát
Vánoční hodování? Zkuste to podle moudrých předků
Vánoční stůl našich dětí
Aby nám o svátcích chutnalo aneb co pomáhá při žaludečních potížích


26.12.2016
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Výživa


 
Etikoterapie – 7 pocitů, které nám poškozují zdraví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Priessnitzův obklad
Vytváření domněnek nás předurčuje k utrpení. Jak je nevytvářet?
5 prospěšných látek pro duši - kde je najít
Hořčík - symbol klidu a míru v těle
Jak to udělat, abyste zvýšili pravděpodobnost, že druzí vyhoví vaší žádosti
Otoky nohou
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS