Jak lze předejít nadýmání

Jde o zmnožení plynu ve střevě. Na jedné straně se plyn do střeva dostává potravou polykáním a na druhé straně vzniká při chemických trávicích reakcích, z kvašení a hnití. Na druhé straně se plyn absorbuje a eliminuje. Mezi těmito procesy musí být jistá rovnováha. Záleží na jedinci, době a potravě.

Nadýmání přináší svému nositeli nevolnost, nadmutí, pocit plnosti, bolestivé napětí až kolikové bolesti a tlakem na bránici může vyvolat také bušení u srdce. Velmi často vzniká nadměrná tvorba plynů ve střevech při poruchách trávení na podkladě nedostatečné činnosti enzymů, za přítomnosti bakterií se proces hnití ještě více zesiluje.

Terapeutický postup:

Upravujeme dietní zásady. Vyhýbáme se nadýmavým zeleninám, jako je cibule, zelí, fazole, čočka. Dále omezujeme cukry a také dodáváme trávicí fermenty (pepsin, HCl, pancreolan). Při současném průjmu může pomoci vynechání mléka. Zlepšení difuze plynů lze dosáhnout zlepšením cirkulace. Proto doporučujeme sport, pohyb, cvičení, masáže dutiny břišní. Svůj vliv na hromadění plynů má zácpa, proto používáme prostředky na odstranění zácpy, psyllium, lněná semínka apod.

Když se nechceme zbavit možnosti užívat luštěniny, je možno se zaměřit na přípravu těchto potravin, abychom předešli nadýmání.

  1. Luštěniny namáčíme předem a použitou vodu sléváme (výjimkou je např. červená čočka, která se vaří bez namáčení).
  2. Vaříme společně s majoránkou, tymiánem nebo saturejkou.
  3. Na dno hrnce dáme 3 – 4 cm mořské řasy (nejlépe kombu nebo wakame).
  4. Při přípravě je vhodné použít cibuli, pórek, česnek.
  5. Na talíři je nejvhodnější přílohou kombinace čerstvé nebo krátce podušené a kvašené zeleniny, takzvané pickles. Není třeba už “vylepšovat” uzeninou nebo smaženým vejcem.
  6. Jíme v klidu a dostatečně kousáme, aby již v dutině ústní mohlo dojít ke štěpení polysacharidů pomocí enzymu ptyalin.
  7. Došlo-li přesto k nadýmání, doporučuji popíjet dětský čaj s heřmánkem a fenyklem a přemýšlet, kde se stala chyba.

 

Zpět nahoru