Jak krmit mozek, aby nám dobře sloužil? O tom rozhodují střeva. Jezme neupravované potraviny

PharmDr. Margit Slimáková, specialistka na zdravotní prevenci a výživu, byla hostem v radioporadně Českého rozhlasu Hradec Králové. Tentokrát na téma: výživa pro mozek. Správnými potravinami k prevenci neurodegenerativních onemocnění.

Soustřeďme se na střeva, to co se dostane z jídla do našeho těla, o tom rozhodují zejména střeva. Naše přátelské střevní mikroorganismy samy vytvářejí takzvané neuromediátory, což jsou látky, které přímo ovlivňují mozek. Mozek a střeva spolu velmi aktivně komunikují. 

Nejděsivější onemocnění mozku jsou dnes neurodegenerativní poruchy demence, kam také spadá Alzheimerova demence, která začíná dosahovat epidemických rozměrů. Prevence je tedy naprosto zásadní.

Nejčastěji chybujeme ve výživě

Nejefektivnějším řešením je snížit množství sladké chuti, kterou vnímáme a potřebujeme! Cukr, často ještě v kombinaci s tukem, je nejnávykovější součást naší potravy.

Nejdražší neznamená nejlepší! Omezme ochucované a doslazované potraviny!

Kolik cukru potřebuje naše tělo? A kolik ho konzumujeme? To, co většina z nás považuje za běžnou konzumaci cukru, je už vlastně nadměrné množství!

Podle Margit Slimákové by nám všem každopádně prospělo snížení množství cukrů. I když třeba nesladíme kávu nebo čaj, cukry jsou všude kolem nás. V obilovinách, hodně v luštěninách, v ovoci; určité množství najdeme i v mléčných výrobcích a v zelenině.

Přitom – potřeba jíst cukry rovná se nule!

Naše tělo je totiž schopné si cukry samo vytvářet procesem glukoneogeneze. Probíhá v játrech nebo v ledvinách. Cukry se vytváří z bílkovin nebo z tuků. Zároveň je ale nemožné, aby náš příjem cukrů byl nula. Důležitá je proto alespoň regulace cukrů.

Omezit slazení a doslazování nebo vynechat úplně; konzumovat potraviny v jejich původní přirozené podobě – například obiloviny – průmyslově nezpracované.

Mozek potřebuje nejen kyslík, ale také živiny. Je potřeba, abychom mu nedodávaly látky, které ho poškozují. Co našemu mozku ubližuje? Jsou to tři největší témata: zánětlivé poškození, poškození mozku nedostatkem živin, nebo poškození mozku toxickými látkami.

Pro-zánětlivé složky v mozku způsobují především cukry. Také vysoce průmyslově zpracované obiloviny fungují jako cukr v těle, trans tuky, které jsou ve ztužených tucích a některé omega 6 mastné kyseliny, tedy levné, rostlinné oleje. Jestliže se jimi přejídáme, ohrožujeme svůj mozek.

K zánětu může vést i naše chování a nadměrný stres

A jaká je ta nejjednodušší a účinná prevence případného poškození našeho mozku? Jíst přirozené potraviny, vyvarovat se doslazování, kvalitně spát, pohybovat se a zvládat stres.

Zpět nahoru