Jak dodat dětským pokrmům šmrnc

Nedávno jsem sestavovala jídelníček osmiletému chlapci. Mnohé děti jsou v jídle specifické, mají své zvyky, milé móresy, pokrm potřebují mít na talíři rozdělen na jednotlivé složky, které nesmějí být v žádném případě smíchány dohromady. A pak, jsou zde i chuťové preference, které malé jedlíky rovněž ovlivní. Zcela rozumím, zcela chápu, také já jsem mámou čtyřletého mlsouna, jehož talířek potřebuje pravidla. Nicméně, vždy se snažím, aby jídelníček naplnil jeho biologickou i energetickou potřebu. Což je, zvláště u dětí, velmi důležité. Jen se podívejme, jak se chovají, zaskládáme-li jejich jídelníček cukrem. A pokud se tak děje dnes a denně, děti jsou navyklé na přebytek sladkostí, nemůžeme se pak divit, že jen stěží hledají svůj klidný střed.

Vraťme se však k původní myšlence. Když jsem hledala inspiraci pro jídelníček osmiletého chlapce, našla jsem prazvláštní řádku doporučení a tipů. Jeden pro zajímavost přikládám. Jídelníček je pro dítko 7-10 let.

  • Snídaně: cornflakes s mlékem, banán, sklenice 100% pomerančového džusu ředěného vodou
  • Přesnídávka: chléb s Ramou a šunkou, jablko
  • Oběd: polévka zeleninová, kuře na česneku s rýží, rajčatový salát, čaj
  • Svačina: ovocný jogurt s rohlíkem, čaj
  • Večeře: plátek slunečnicového chleba s rostlinným tukem a tvarohem obložený ředkvičkami

Tak tedy, co je špatně?

Osobně nevidím vůbec nic zdravého na kukuřičných cornflakes, které mají vysoký glykemický index. Ten dosahuje cifry 80. K tomu dětem podáme banán a pomerančový džus, tedy, další rychlé sacharidy, které okamžitě vstupují do krve. Výsledkem je takový, že brzy po jídle ucítí malý strávník hlad. Bude mu třeba energie, kterou vloží do her, nicméně, tu tělo poměrně rychle spotřebuje. Což může vést k náladovosti, nechuti, rychlému vybočení ze svého středu. Pomerančový džus navíc narušuje zubní sklovinu, což je u dětí pramálo žádoucí.

Chléb s Ramou a šunkou, jablko. Proč Rama? Proč dětem nepodáme dobré kvalitní máslo, které, jsou-li krávy pastveny, obsahuje také cenný vitamín D, omega 3 NMK. Proč dětem pouštět do jídelníčku takové náhražky. Dobré, kvalitní máslo z farmy je přeci cestou.

K obědu snad nemusíme nic vytknout, pouze, pokud již dětem servírujeme rýži, nabídněme jim chuťově příjemnou rýži Basmati. A pokud lze, tak v bio kvalitě. V rýži konvenčního zemědělství, které nevyužívá organických principů pěstování, bývá často detekován arsen.

A jdeme dál, svačinka čítá slazený ovocný jogurt, což je další cukr navíc. Co takhle dětem naservírovat tučný bílý jogurt s malinami a borůvkami, pokud je třeba pokrm dosladit, využít například kokosového cukru, případně čekankového sirupu? Jogurtovou svačinku lze pak posypat kousky hořké, strouhané čokolády, případně i mletými oříšky či konopným semínkem, který dětský jídelníček obohatí o cenné omega 3 NMK, které, mimo jiné, upevňují imunitu.

A jsme u večeře. Z pěti denních jídel servírujeme již potřetí pečivo. A opět s rostlinným tukem. Není pak divu, že si děti odnášejí do života nepotřebné stravovací návyky, kterých se pak později jen stěží zbavují. Jak by to mohlo vypadat? Tak, aby si děti skutečně pochutnaly?

  • Snídaně: ovesná kaše s jablkem, rozinkami a skořicí, plátky mandlí, lžící tvarohu
  • Přesnídávka: špaldovo žitný kváskový chléb, rybičková pomazánka, strouhaná mrkev
  • Oběd: zeleninový vývar s jáhly, pečený krůtí karbanátek, slzovka s rajčaty, okurek
  • Svačina: jogurtový pohár s lesním ovocem a strouhanou čokoládou
  • Večeře: pohanková palačinka se zeleninou a sýrem
  • Pitný režim: pramenitá voda, rooibos, šípkový čaj.

Jídelníček obsahuje dostatek bílkovin, sacharidů nízkého glykemického indexu, kvalitního tuku, odpovídající množství vlákniny, se kterou to u malých dětí nepřeháníme. Najdeme zde také enzymy, snídaně vnese do dětského jídelníčku železo, které lze znásobit zařazením quinoy, amarantu, švestek či melasy. Na večer pak doplníme vápník, který se v odpoledních hodinách vstřebává lépe. Budeme-li chtít jídelníček obohatit zinkem, palačinku lze posypat mletým dýňovým semínkem, případně ji namazat máslem z dýňových semínek. Pitný režim u dětí nestavějme na džusech, sirupech, limonádách, byť by měly sebezdravější nálepku. Snažme se dětem nabízet vodu, případně vhodný čaj, kdy sama upřednostňuji jemné bylinky či rooibos.

Palačinky jsou u děti velice oblíbené, chystávám je dle tohoto předpisu:

100 g ovesné mouky, 100 g pohankové mouky, 1 vejce, mléko či vodu dle potřeby

Z jednotlivých ingrediencí vytvoříme lité těsto, které pečeme na palačinkovači či pánvi. Po upečení lze palačinku naplnit marmeládou bez cukru, tvarohem, ale i avokádovou plňkou, ovocnou směsí, kousky kuřecího masa a špenátem. U dětí je také výhodou to, že si samy řeknou, znám mlsouny, kteří milují palačinku na sucho, ale ani to není problém, neboť základem pokrmu jsou kvalitní sacharidy, pohanka navíc přes zimu povznese imunitní systém. Vejce a mléko zajistí kvalitní bílkovinu, taktéž tuk. V takovém případě chybí kousek zeleninu, třeba by však vaše děti dokázaly sníst lžíci libovolných klíčků.

Další vzorový den by mohl vypadat takto:

  • Snídaně: jahelná krupice s jahodami a vlašskými ořechy
  • Přesnídávka: ječný bochánek s máslem a vejcem, kvašená zelenina či mrkev s polníčkem
  • Oběd: pórková polévka, pečené kuřecí stehno s čirokem, okurek
  • Svačina: pohanková bábovka, bílý jogurt s čekankovým sirupem a vanilkou
  • Večeře: brokolicový krém s amarantem a sýrovými krutonky
  • Pitný režim: pramenitá voda, lipový či fenyklový čaj.

Pohanková bábovka

150 g pohankové mouky, 180 g vlašských ořechů, 100 g kokosového cukru, 3 střední jablka, 1 lžička vinného kamene, 3 vejce, 100 ml kokosového oleje, skořice, ovesné otruby

Pokud je možnost, pohanku umeleme na mouku, nemáme-li mlýnek, použijeme pohankovou mouku. Tu vložíme do mísy. K ní přidáme mleté vlašské ořechy. Ty doporučuji pomlít těsně před použitím, semínka a ořechy, právě díky přítomnému tuku, snadno podléhají oxidaci a není tedy dobré drtit je do zásoby. K mouce a ořechům přidáme vinný kámen, skořici, jablka nastrouhaná najemno. Dále přimísíme kokosový olej, který jsme nechali jemně rozpustit. Žloutky oddělíme od bílků. Z těch ušleháme sníh, žloutky pak utřeme s cukrem. Vše zapracujeme do směsi, kterou plníme bábovkovou formu, nejlépe kameninovou, kterou jsme vymazali kokosovým olejem a vysypali ovesnými otrubami. K vysypání výtečně poslouží taktéž i strouhaný kokos. Pečeme zhruba 50 minut na 180 °C.

Nechť vašim malým hrdinům chutná, zároveň se nebojte popustit uzdu své fantazie. Dětí se ptejme, i ony mají své chutě a preference a z počátku jim trvá až 11 x ochutnat, než nějaký z pokrmů přijmou. Naučme je ochutnávat, do jídla nenutit, dokud je nezkazíme jídelníčkem plným cukru, dokážou si skutečně velmi moudře zvolit. Aniž by člověk strávil u plotny dobrou polovinu dne. Buďme laskaví, i co se stravy týká.

Knihu Zdravou stravou proti únavě od Zuzany Švédové naleznete zde.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.