Jak bojovat s mužskou neplodností?

V současnosti se velmi často můžeme setkat s povzdechem, že kvalita spermií českých mužů je špatná. Nepředstavuje to problém nejen pro ně, ale také většinou pro jejich partnerky. V průměru se má u muže vytvořit třicet milionů spermií denně, ovšem řada mužů tohoto kritéria nedosahuje…  Jak to ale odborníci poznají? Prvním kritériem je pohyblivost spermií. Spermie se dělí na rychlé, pomalé a nepohyblivé. Právě tento počet je důležitý.

Je celkem zajímavé, že norma plodného muže, vyjádřená v milionech spermií na ml, klesla za 50 let na čtvrtinu. Referenční hodnoty jsou porovnány podle tzv. spermiogramu (mikroskopické vyšetření ejakulátu v laboratoři). Nicméně je třeba uvést, že i muži se špatnou kvalitou spermií mohou mít dítě. V současnosti se hodnocení snižuje vzhledem ke snižující se normě plodného muže, jak bylo zmíněno. Změnil se také pohled na tvar a pohyblivost spermií.

Vzorek ejakulátu by měl obsahovat 50 % a více pohyblivých spermií. Minimální koncentrace by měla být 20 milionů spermií v 1 ml. Měly by se výrazně nebo alespoň pomalu pohybovat vpřed. Minimálně 30 % by jich mělo mít normální tvar. A poslední údaj je, že minimálně 75 % spermií by mělo být živých. Na kvalitu spermií má negativní vliv řada faktorů – z fyziologických lze uvést poruchu sestupu varlat při narození, zánětlivá onemocnění varlat, z dalších negativních vlivů lze uvést virovou infekci (či další nemoci, jako například prodělané spalničky) – viry se mohou dostat až do varlat a poškodit je. Další ohrožení je zánět prostaty, které může způsobit i silné nachlazení či nesprávná životospráva. Negativně působí i alkohol a nikotin (o zakázaných drogách samozřejmě ani nemluvě), málo pohybu či nepravidelný sex.

Jak ovlivnit kvalitu spermií?

Jak s tím bojovat? V prvé řadě je samozřejmě nutné projít u lékaře svoji anamnézu, zda jste neprodělal některou z uvedených nemocí. Dále je třeba se vyhnout, pokud je to možné, škodlivému životnímu prostředí (smog, ale i zakouřené restaurace). Jednoznačně se vyvarovat alkoholu a nikotinu (sem tam jedno pivo neuškodí). Vyhýbat se rovněž stresu, jak to jde, a pravidelně a dostatečně spát. Nosit volné spodní prádlo (trenýrky, ne slipy) a pravidelně sportovat. Jak již bylo zmíněno, důležitý je i pravidelný sex. Je dobré také upravit jídelníček – přidat zeleninu (například mrkev, brokolice či celer), ovoce (avokádo či banány), ořechy, sezamová či slunečnicová semínka, bílé maso (ryby jako makrela či losos), z ostatního masa maso hovězí a dále máslo, mléko či vejce. Z doplňků stravy lze doporučit vitamín C, E, selen, zinek, vitaminy ze skupiny B a koenzym Q10.

Z dalších doporučených přírodních látek lze uvést ženšen, mateří kašičku či karnitin. Dosti pozitivních zkušeností je i s užíváním macy. Na závěr upozornění odborníků pro všechny páry, které už možná propadají panice – jako problém se to jeví, pokud má pár (nechráněný) styk dvakrát až třikrát týdně a takto to zkouší rok, teprve po roce je nutné navštívit lékaře.

 

Zpět nahoru