Jak a kdy přijímat ovoce

Pozor na převahu kyselinotvorných potravin obecně

Každodenní talíř většiny lidí obsahuje ve své převaze kyselinotvorné složky: Je to chléb a pečivo, obilniny v těstovinách, maso a ryby, vejce, cukry, tuky a řada mléčných výrobků s množstvím přidaných látek pro konzervaci, konzistenci a vzhled.

Zásadotvorné složky – voda, bylinné a zelené čaje, ředěné ovocné šťávy, zelenina, mořské a sladkovodní řasy, jáhly a pohanka – často tradičnímu složení české (a slovenské) kuchyně chybějí. Dlouhodobá nerovnováha může přitom způsobovat jednu z příčin vzniku zánětů jako „vhodného prostředí“ pro rozvoj chronické nemoci obecně.

Koho máte rádi víc – svůj jazyk nebo celé tělo?

Spíše přitom dáváme přednost svému jazýčku před potřebami komplexu tělesných systémů a orgánů, protože podléháme tradici v podávání jídel a jejich složek. Když jsme byli malí, možná nám rodiče začali příliš brzy jídlo sladit a třeba předkládat ochucovanou stravu dospělých a to, o čem si mysleli, že je chutné a dobré pro tělo, než by ponechali složkám potravy jejich přirozenou chuť. Vracejme se k původním chutím třeba „jen“ tím, že trvale omezíme solení jídel.

Draslík v ovoci už dopoledne

V našich středoevropských končinách jsme zvyklí si dopřát podstatné teplé kombinované jídlo v poledne. Na talíři často převažuje masa kyselinotvorných složek potravy a v běžném slaném pokrmu také přísun sodíku nad draslíkem. (Draslík je přítomen v ovoci a také např. ve šťávě z kompotu.) Jestliže obecně tíhneme k tradiční skladbě teplého oběda, měli bychom tělo na takovouto fázi příjmu stravy předem připravit: ovocným dopolednem. Tím budeme přijímat dostatek draslíku pro tělní rovnováhu v příjmu sodíku a draslíku.

Důvody příjmu ovoce dopoledne

  1. Ovoce obsahuje přirozený, rychle a snadno použitelný cukr, jenž nám dodá energii.
  2. Ovoce se rychle tráví, je připraveno projít žaludkem brzy do střeva a jiné přijaté složky potravy, které se však tráví jinak a déle, se pak kvůli takové kombinaci kazí a způsobují v prostředí mikroflóry střeva nežádoucí změny, vedoucí k jeho onemocnění. Proto přijímejme ovoce vždy do prázdného žaludku!

Srovnejme doby trávení důležitých složek potravy:

  • ovoce podle druhu 15 minut až 1/2 hodiny (banán)
  • zelenina asi hodinu
  • obilí 2 až 4 hodiny
  • maso 6 až 8 hodin.

Složky, které se tráví dlouho, by kvůli společné konzumaci s ovocem zahnívaly, ovoce by naopak ve střevu kvůli nim kvasilo… Výsledkem je pak nejen nepohoda trávicího traktu, kde to „kvasí, bublá a produkuje plyny a zápach“, nýbrž i ne-souhra jednoho „trpícího“ systému orgánů s jinými systémy orgánů, jež potřebujeme k životu stejně naléhavě.

C. Ovoce obsahuje potřebný draslík pro funkci buněčných membrán. Je přítomen v ovoci a ovocných šťávách a dřeních, mixovaném ovoci smoothie, dokonce v kompotu. Je proto výhodné vypít s kompotem i všechnu šťávu. Pro pacienta s ekzémem je to vhodná informace, protože může využít i ovoce s červenou barvou slupek, která po uvaření ztrácí svou dráždivost.

D. Ovoce přináší antoxidanty v podobě vitamínů, flavonoidů a anthokyanů. (Jde zvláště o ty bobulovité – např. maquí, açaí, goji, aronie, černý rybíz, červený angrešt, červené hroznové víno, borůvky, jeřabiny a další). Tvoří tak základ ochrany našich tělesných buněk všech orgánů proti vážnému ohrožení a ztrátám…

Nejezte ovoce po jídle

Z výše uvedeného také vyplývá, že není vhodné jíst po složitém obědě ovoce. Jedli jsme ho dopoledne pro čištění a energetickou posilu, to stačí. Odpoledne proto přijímejme zase jiné důležité složky potravy.

 

Zpět nahoru