Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


Jak a kdy jíst správně ovoce + 3 kroky k oživení těla (Renča z Mixie)

17.05.2019
ovoce

Dnes se k výživě vyjadřuje kdekdo: Moderním hitem poslední doby je například masová hysterie proti ovoci. Většinu ovoce prý kvůli velkému množství cukru nemáme konzumovat. V dnešním článku dávám prostor opačnému názoru, či spíše mnohaleté zkušenosti. Renata Zezuláková má přes 12 let praxe v gastronomii a se svým přítelem Mojmírem čtyři roky provozovala v Kroměříži ovocný Mixe bar. Společně obsloužili více jak 36 000 zákazníků – mnozí z nich následně referovali, že správná konzumace ovoce jim pomohla zmírnit či zcela odstranit zdravotní obtíže. Nechť si na ovoce udělá názor každý sám, myslím, že Renča z Mixie nám ale, co se „ovocného know-how“ týče, má určitě co nabídnout…

Ovoce se nejlépe tráví jako první jídlo dne

Když jsem sám v minulosti experimentoval s výživovými směry doporučujícími ovoce jenom jako desert či jsem ovoce jedl po bílkovinovém nebo tučném jídle, vždy se to odrazilo na horším trávení. Proto mi dává velký smysl, co o konzumaci ovoce říká Renata Zezuláková: „Když ovocem začnete den a dáte ho do prázdného žaludku, můžete ho pak úplně v pohodě a ladně strávit. Naopak, pokud budete jíst před ovocem (nebo po ovoci) něco dalšího, žaludek ovoce okamžitě přestane trávit a vrhne se na to další, co se tráví téměř vždy déle. V žaludku pak dojde k nepříjemnému kvašení.“

Námitce, že ovoce je po ránu do žaludku moc studené, předejdete tím, když půl hodinu před ovocnou snídaní vypijete teplou vodu s jablečným octem (viz dále v článku). Ovoce můžete konzumovat buď v celku (Renči se osvědčilo, že například 3 celá větší jablka ji bohatě zasytí), nebo ve formě smoothie (k 1 – 2 druhům ovoce můžete případně dodat i 40 – 100 g listové zeleniny, která se s ovocem dobře snáší).

Ovoce nás po ráno oživí, a v dalším průběhu dne ho pak už nepotřebujeme. Pro co nejefektivnější fungování těla doporučuje Renča kombinovat vždy maximálně dva druhy ovoce.

Jaký je ideální rozestup mezi jídly a pitím?

„Nejhorším jídelníčkovým omylem, a za mě skoro trestným činem, je už od mala nutit děti neustále u jídla popíjet nebo jídlo ihned po snězení zapít,“ říká Renata. Mezi jídlem a pití je podle ní žádoucí udržovat rozestupy: „Žaludek k tomu, aby plnohodnotně trávil a posílal ideálně strávenou potravu dál do střev, potřebuje k trávení výhradně dvě věci: své vlastní šťávy, které přirozeně při trávení vytváří a sliny, které vytvoříte vy, při kousání potravy. Pokud žaludku do těchto dvou tekutin přilijete navíc jakoukoliv tekutinu, trávení se stává neplnohodnotné.“


A jaké je tedy Renatino doporučení?

1.) Mezi jídlem a pitím je dobré si zvyknout na minimálně hodinové mezery

„Dosáhnete tím skvělého bonusu, že vaše tělo nebude muset v kuse jen trávit, díky čemuž přirozeně získáte mnohem více energie.“

2.) Mezi jednotlivými jídly je vhodná pauza minimálně 1, 5 hodiny

(Po těžkém jídle je samozřejmě vhodné mít pauzu, kdy nejíme, mnohem delší.)

3.)Každé ovocné jídlo (i smoothie) konzumujme min. 15 – 20 minut

„Pro naše tělo je skvělé, když každé (i mixované nebo odšťavené) jídlo jíme alespoň 15 – 20 minut tak, že pěkně každé sousto poválíme nějakou dobu na jazyku,“ připomíná další důležitou věc Renata.


Další tipy, jak se ráno skvěle nastartovat

To, co mají Renča s partnerem Mojmou bohatě v praxi vyzkoušené, a co tvoří úplný základ jejich každodenního života, jsou tři kroky pro efektivní ráno, a tím i pro energií nabitý celý den. Aby tělo fungovalo úplně nejlépe, je podle nich dobré pravidelně praktikovat následující velmi jednoduché body:

1.) Jako první krok se po ranní hygieně protáhnout (například 20 x se na místě jen tak proskočit může být neuvěřitelně zábavné, přitom to zabere naprosté minimum času a tělu i duši to udělá velmi dobře).


2.) Jako druhý krok vypít 0,3 – 0,4 litru teplé vody s jablečným octem

Osvědčil se jim následující postup: Do sklenice dejte 1 polévkovou lžíci jablečného octa, nalejte do 1/3 studenou vodu z kohoutku a zbytek dolijte horkou vodou z konvice. „Pijte pomalu – žádné hltání,“ připomíná ještě Renča.


A třetím, dnes již mnohokráte zmiňovaným bodem pro oživení a efektivní fungování těla, je posnídat ovoce.

 

Dobrou chuť!

 


Související články:
Tři porce ovoce a zeleniny snižují riziko nemocí srdce
Vláknina z ovoce a cereálií snižuje riziko kardiovaskulárních nemocí
Význam ovoce pro zdraví


17.05.2019
autor: Mgr. Jiří Hamerský
další články v rubrice: Výživa


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda

314,- Kč
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS