prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Jáhly – zapomenutá potravina

15.04.2015
Jáhly
V současnosti si můžeme všimnout, že v článcích a knihách o zdravé výživě se objevují některé zdánlivě nové, ve skutečnosti však jen zapomenuté potraviny našich předků. Jednou z těchto potravin jsou jáhly. Možná si je pamatujeme z dětských říkanek, ale už nevíme, že se jedná o užitečnou a zdravou potravinu.

Jáhly jsou vlastně vyloupaná semena prosa (proso je rod trav z čeledi lipnicovitých). Vyloupáním vzniknou žluté kuličky, které mají v průměru asi jeden milimetr. Přes 70 % této potraviny tvoří sacharidy a to především škroby. Obsahují řadu minerálních prvků jako draslík, hořčík, fosfor, měď, železo, zinek, ale také řadu vitamínů skupiny B. Důležitý je také zhruba 11% obsah bílkovin a také obsahují vlákninu (právě kvůli obsahu vlákniny mají nízký glykemický index mezi GI 55 až 60) a neobsahují lepek, takže jsou velmi zajímavé pro celiaky. Obsahují rovněž větší množství nenasycených mastných kyselin. Kvůli všem těmto výhodám lze doporučit jáhly jako součást zdravého jídelníčku.

 

Jáhly - příprava

Jak se ale mají správně uvařit? Nejdříve je třeba je propláchnout a několikrát spařit horkou vodou, tím ztratí svoji nahořklou chuť. Pak se mohou vařit či dusit a použít jako příloha například místo rýže, která ostatně v minulosti vytlačila jáhly. Proto dnes připravujeme rizoto či rýžový nákyp, nikoliv jáhelník. Kromě jáhelníku je možné ještě přípravit jáhelné kaše, nákypy či dezerty, ať už upravíme jáhly na slano či na sladko. Díky již zmíněnému vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin je třeba jáhly správně skladovat, aby nedošlo k oxidaci.

 

Je tedy jasné, že jáhly jsou vhodné pro širokou skupinu konzumentů, nejen pro běžné milovníky zdravé výživy, ale i pro celiaky, důchodce, děti, sportovce a další.

 

Jáhly - recepty

Receptů na jáhly existuje celé řada, můžeme uvést již zmiňovaný jáhelník.

 

Jáhelník

Připravuje se tak, že jáhly nejprve, jak bylo zmíněno, spaříme vařící vodu a připravíme i rozinky, které odmočíme. Vezmeme vejce, žloutky oddělíme od bílků a z bílků šleháním vytvoříme sníh. Připravené jáhly dáme do osolené vařící vody a takto je vaříme přibližně 20 minut, až vznikne hustá kaše. Tuto kaši pak necháme vychladnout a posléze do ní vmícháme připravený cukr, ořechy, skořici a rozinky. Jako poslední přimícháme pevný sníh z našlehaných bílků. Pak si připravíme pekáč, který vymažeme a do něj si rozetřeme půlku připravené kaše, na položíme rozpůlené švestky bez pecek a na to dáme zbytek kaše. Takto připravený jáhelník se má péci v troubě předehřáté na 160 °C asi hodinu. Podáváme ho vychlazený s ovocem a s ořechy.

Jahelník

 

Dobrou a zdravou chuť!

 

Jáhly a další obiloviny naleznete v naší nabídce.


Související články:
Stručná celozrnná BIO kuchařka - Špalda
Celiakie a potraviny bez lepku
Diabetes a glykemický index potravin
Svatojánský chléb a jiné dobroty našich babiček
Zlaté proso


15.04.2015
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

36,- Kč

42,- Kč

69,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS