Jabloň (Malus)

Jabloň, latinsky Malus, řadíme do rodu Jabloň, kam patří jednotlivé druhy jabloní. Je řazena mezi opadavé stromy z čeledi růžovitých (Rosaceae). Patří mezi stromy dožívající se úctyhodného věku 100 let a někdy více. Dorůstá výšky až 15 metrů. Plod jabloně – jablko – provází člověka už od biblických dob, kdy je spojováno s Adamem, Evou a prvotním hříchem. Je ovšem nutno podotknout, že se původně jednalo o blíže neurčité ovoce ze stromu poznání, ale časem se vžila představa jablka jako tohoto zmíněného ovoce. Jablko se rovněž stalo symbolem moci králů a císařů. Nás ale zajímá jablko jako důležitý zdroj látek pro naše zdraví.

Je důležité zmínit, že obsah minerálních látek se může lišit podle toho, o jakou odrůdu jablka jde, ale také podle toho, kdy zraje, jak veliká jsou jablka, jak je jabloň hnojená, jaké jsou klimatické a půdní podmínky a podobně. Až 90 procent dužiny může tvořit voda. Množství vody rozhoduje o tom, jak moc šťavnaté je jablko.

Z minerálních látek obsahuje jablko vápník, fosfor, draslík, hořčík, v malé míře také železo, křemík, síru a další minerály. Z organických látek obsahuje cukry, škroby, pektiny, kyseliny, tuky, bílkoviny, třísloviny, vitamíny, enzymy, barviva a další. Zajímavou kapitolou jsou cukry, z nichž je obsažena v jablkách sacharóza (třtinový a řepný cukr), fruktóza (ovocný cukr) a glukóza.

Obsah cukrů se mění v čase, jak plod dozrává. Nejsladší jsou jablka na vrcholu období zrání, kdy sacharóza je vystřídána fruktózou. Pokud se nechají přezrát, obsah cukrů se začíná snižovat. Z organických kyselin je zastoupena kyselina jablečná a citronová.

Pokud jsou jablka naopak na chuti trpká, převažují v nich třísloviny. Tyto látky také způsobují hnědnutí dužiny. Třísloviny s dalšími obsaženými látkami a enzymy také pozitivně působí na naše trávení. Z vitamínů jablko obsahuje nejvíce vitamínu C, dále beta karoten (provitamin A), vitamin B1 (thiamin) a vitamin B2 (riboflavin).

Jak pomáhá konzumace jablek našemu zdraví?

Obsažené minerály vápník a fosfor napomáhají stavbě kostí. Jak již bylo zmíněno, enzymy podporují trávení, ale také přispívají ke stabilizaci střevní mikroflóry. Obsažený ovocný jednoduchý cukr fruktóza se ale rozkládá spolu s jablečnou vlákninou v těle pomaleji a udržuje hladinu cukru v krvi stabilní. Důležitou látkou je i obsažený pektin, který jako rozpustná vláknina zabraňuje rozšíření nebezpečných mikroorganismů a také podporuje střevní peristaltiku. Obsažená vláknina zlepšuje činnost střev a pomáhá snižovat hladinu cholesterolu. Je obsažená hlavně ve slupce, takže jablko bychom neměli loupat. Dále jablko obsahuje antioxidanty, které pomáhají snižovat hladinu škodlivých volných radikálů v organismu.

Je rovněž zajímavé, že američtí odborníci zjistili (docent Rui Hai Liu se svým týmem publikoval v časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry), že triterpenoidy obsažené ve slupce plodů totiž v laboratorních podmínkách dokáží zastavit růst nádoru či zabíjet jeho jednotlivé buňky. V tomto ohledu dále pokračuje vědecké zkoumání.

Lze tedy shrnout, že jablka díky svému složení a nízké energetické hodnotě jsou vhodnou složkou našeho každodenního jídelníčku, přispívají k vyrovnané stravě, podporují zdravé zažívání, ochraňují nás před negativními vlivy z okolního prostředí, posilují imunitu a rovněž je důležité připomenout, že kousáním jablek se čistí a posiluje chrup.

 

Zpět nahoru