prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Hypnotika

05.01.2011
Žena

Již dlouhá léta probíhá debata o tom, zda jsou prášky na spaní (hypnotika) přínosem k léčení nespavosti. Jistě pochopíme omezené použití při krátkodobých potížích se spánkem v případech, kdy si pacient musí odpočinout - například před operací a po ní. Ale u chronických nemocí panuje všeobecná shoda, že prášky na spaní mohou nadělat více škody než užitku.

Proč nemohu spát?

Tuto otázku by si měl každý položit před tím, než si vezme prášek. Nespavost má mnoho příčin, mnoho z nich souvisí s chybnou stravou, špatným stravovacím návykem, posunutím biologických hodin, špatnými zvyklostmi spojenými se spaním, s rušivým prostředím ložnice. Takové a podobné příčiny lze odstranit provedenou změnou uvedeného. Jestliže provedené změny selžou, je třeba konzultovat se svým praktickým lékařem některé zdravotní příčiny. Prášek na spaní funguje jako vypínač, který vypne určitou oblast mozku. Krátkodobě se účinek projeví celkem dobře, ale protože se mozek docela rychle adaptuje na účinek léku, po několika dnech už nemá stejná dávka stejný účinek a vlastně mohou nastat komplikace.



Prášek na spaní se stane součástí předspánkové rutiny a dotyčný neusne, dokud prášek na spaní nepožije. Je nejenom závislý na jeho farmakologickém účinku, ale vytváří tabletce místo ve svém rituálu. Mnohem horší komplikací je i nutnost stále zvyšovat dávku k dosažení spánkového režimu. Tato závislost je pak již závažná. A k tomu se přidá farmakologicky negativní účinek hypnotika, který ovlivňuje po probuzení i během dne myšlení, schopnost úsudku, jemné koordinace, schopnost udržet pozornost a zvyšuje ospalost. To všechno narušuje normální činnost v zaměstnání a doma, o nebezpečí za volantem není třeba psát. Mnohé prášky na spaní byly zakázány a vyřazeny z běžného léčebného programu. Odvykání závislosti pak přináší další složité postupy, jež zatěžují nejenom pacienta, ale i jeho rodinu.



Nejdůležitějším postupem je tedy odhalit skutečnou příčinu nespavosti, pojmenovat ji, ztotožnit se s ní, přijmout ji, že vůbec existuje, a nekompromisně jít za odstraňováním příčiny. Problém se často týká celé rodiny. Je třeba udělat totální změnu jejího provozu. Odstranit rušivé vlivy - jak fyzikální, tak mezilidské. Do popředí problému přichází sledování televize s negativními programy, špatnými zprávami z černé kroniky. Každý si může vyzkoušet, zda dokáže odstranit televizi a její vliv z domácnosti a místo ní jít večer před spánkem na procházku. Je to nejlevnější způsob léčení.



V přírodní medicíně známe účinek melatoninu, který hraje důležitou úlohu v regulaci biorytmu spánku a bdění. Jeho produkce narůstá při poklesu intenzity osvětlení, tím zapíná režim spánku, také prodlužuje dobu delta fáze spánku, která je nejhlubším úsekem a zároveň nejdůležitějším z hlediska osvěžení a regenerace organizmu. Lidé s poruchou štítné žlázy mají větší sklony také k poruše metabolizmu melatoninu, a tím k poruchám se spánkem. K účinku melatoninu - napravit spánkový režim - pomáháme také například extraktem kozlíku lékařského, mučenky a chmelu - vše je obsaženo v produktu TREND RELAX. U psychosomatických onemocnění, kde je také potřeba dosažení kvalitnějšího spánku, se uplatní RELAX STAR. Napomáhá zvyšovat odolnost organizmu vůči stresům, při stavech předráždění a úzkosti, při neurastenii. Dále jej oceníme při stavech tzv. myšlenkového trysku, kdy mozek pracuje a pracuje, počítá a počítá, něco vymýšlí a nelze zastavit proud myšlenek.



Pomáhá tedy vracet vitalitu do života tím, že navodí spánek.



Celková nabídka přípravků pro kvalitní spánek.

Doporučujeme přípravky melatonin.


Související články:
Bylinky a spaní
Zdravý spánek (nespavost)
Melatonin - hormon tmy a spánku
Šišinka - světloměr a regulátor v organizmu
Jste ranní ptáče nebo noční pták?
Pár slov o spánku


05.01.2011
autor: MUDr. Pavel ŠÁCHA
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Priessnitzův obklad
Umění emocí: rady a tipy na závěr
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS