prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Hubnutí a konzumace tuků

10.07.2008
Hubnutí Pokud chcete hubnout, je třeba si v jídelníčku všimnout, jaké zde máte zastoupení tuků. Ty se zde mohou vyskytovat jako volné (tuky k potírání pečiva, tukové náplně dortů) nebo skryté (tučná masa). Zvlášť stojí za pozornost tuk skrytý v mléčných výrobcích, které jsou obecně prezentovány jako zdravé. Procento tuku v tavených i tvrdých sýrech, případně jogurtech (hlavně smetanových) může být značné! Právě tak může i libové maso přijat velké množství tuku nevhodnou úpravou - dlouhým smažením, smažením v trojobalu, pečením s velkým množstvím oleje či másla.

Výživoví specialisté se v názorech na přesné procento tuků ve výživě různí; někteří dokonce tvrdí, že je nezbytné obecně snížit množství tuků v jídelníčku na cca 20 % celkové kalorické hodnoty konzumované stravy. Neuvědomují si však, že zcela běžné - konkrétně v české populaci - je dosažení 40 - 45 % tuků v denním jídelníčku!!! Zkrátka - Češi jsou zvyklí na pořádně tučná jídla.

 

Jako rozumný kompromis se jeví sestavit jídelníček tak, aby se podíl tuků na celkové kalorické hodnotě denního příjmu držel pod 30 %. K potírání pečiva můžete s výhodou použít kvalitní rostlinné margaríny, které jsou energeticky odlehčeny. Pozor! Neplatí to obecně pro všechny tyto výrobky; neznamená to tedy, že když jde o rostlinný margarín, má menší energetickou hodnotu než máslo. Je třeba číst etiketu. Mělo by na ní stát, že energetická hodnota je cca 360 kcal/100g. Současně si zkontrolujte množství tzv. trans-mastných kyselin (neboli transizomerů mastných kyselin, někdy zkracováno TMK). Tento údaj bývá na kvalitních výrobcích uveden a neměl by přesáhnout 1 g/100g, spíše ještě méně. Trans-mastné kyseliny byly v minulosti důvodem, proč mnozí výživoví specialisté před rostlinnými margaríny výrazně varovali - jejich obsah v margarínech býval dříve mnohem vyšší. Jsou to nežádoucí produkty hydrogenace (ztužování) tuků, jejich vliv na organismus není příznivý.

 

Konzumaci „pravého“ másla si ovšem střídmě dopřejte také - je sice kaloričtější, ale jeho využití tělem je velmi rychlé a snadné, a je zdrojem důležité kyseliny linolenové (CLA). Tato kyselina se dokonce uplatňuje v prevenci obezity a známe ji z mnohých potravních doplňků zaměřených na redukci váhy (např. FitMe Slim&Sun, Bioaktivní C.L.A. Booster, FitMe Burn).

 

Máslo však nepřepalujte, podávejte ho k dodatečnému domaštění a dochucení již tepelně upraveného pokrmu; spíše jako vzácné koření ...

 

Zklamání přinesu asi těm, kteří milují uzeniny: obsah tuku v nich je natolik vysoký, že často již jen pouhé vysazení uzenin z jídelníčku přináší úspěchy v redukci váhy. Právě uzeniny jsou důvodem, proč někteří z nás přiberou i v létě, kdy je na cestu nejrychlejší nějaký ten „uherák“, a večernímu opékání špekáčků je taky těžké se ubránit.

 

Stejně ošidným „sortimentem“ jsou jídla připravovaná v restauracích, a to zvláště méně kvalitních restauracích. Proto - je-li to možné - vždy upřednostněte maso, které si připravíte doma: rychlým osmahnutím na malém množství kvalitního oleje (po podlití dodusíte do měkka), pečením (opět s malým množstvím oleje) nebo vařením. Olej doporučuji nejlépe olivový - pro teplou kuchyni postačí i ten, který není lisovaný za studena. Nemusíte se bát - rychlým osmahnutím k patologickým změnám v jeho složení nedojde.

 

Celková nabídka přípravků určených na hubnutí.


Související články:
Tuky ve výživě a zdraví
Jak snížit hladinu tuků ve Vašem těle
Tuková buňka je samostatná jednotka
Rizika rychlého hubnutí
Hubnutí a krevní skupiny
Chemikálie v naší stravě se podílí na obezitě


10.07.2008
autor: RNDr. Jana Šmýdová
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

279,- Kč

379,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS