Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Express Diet - 7 proteinových jídel

Hlávkový salát

17.07.2013
Hlávkový salát
Hlávkový salát, odborně označovaný jako salát setý, latinsky Lactuca sativa, patří k oblíbené zelenině, která se z jara objevuje v našich kuchyních. Pochází z oblasti Středozemního moře. Jedli ho už naši předkové, je lehce stravitelný a plný vitamínů. Používá se klasicky do salátů či jiných chuťovek, ale také v teplé kuchyni.

Z vitamínů obsahuje kyselinu listovou, vitamíny C, E, B1 (thiamin), B2 (riboflavin), karoteny a také řadu minerálních látek jako například hořčík, draslík, fosfor, vápník, železo, zinek či jód. Karoteny jsou řazeny mezi důležité antioxidanty, hořčík má zase důležitou roli při zvyšování odolnosti vůči stresu. Kyselina listová stimuluje tvorbu žaludečních šťáv. Je ale hlavně důležitá pro těhotné ženy, protože její užívání působí jako prevence vývojových vad plodu. Podle barvy listů se dělí na dva druhy – zelený a červený. Červený má více karotenu, zelený zase více hořčíku.

 

Hlávkový salát je užitečný i jako doplněk dietních jídel - má malou energetickou hodnotu (obsahuje velké množství vody) a obsahuje velké množství vlákniny. Vláknina také pomáhá zlepšovat střevní peristaltiku a odstraňovat zácpu. Nesmí se však dochucovat tučnou salátovou zálivkou, jako je například majonéza.

 

Díky obsahu výše uvedených látek pomáhá zařazení hlávkového salátu do jídelníčku posilovat imunitní systém, zvyšovat výkonnost svalů, posilovat srdeční svalstvo, zvyšovat přísun kyslíku do buněk, zlepšovat využití bílkovin v metabolismu a také, jak již bylo zmíněno, pomáhat při zácpě.

 

Výživová kvalita hlávkového salátu se mění druh od druhu a je závislá na roční době, čerstvosti salátu či také na tom, zda jsou konzumovány vnější či vnitřní listy.


Související články:
Léto, to je i salátová výzva
Kyselina listová
Vláknina - málo nebo hodně?
Kukuřice setá


17.07.2013
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Přírodní prostředky proti migréně
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
Nízký krevní tlak
Chceme zdraví a hezkou postavu, ale chováme se tak? 6 tipů, jak to změnit
Začněte s detoxikací: právě teď!
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS