prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Velký dietní plán - Grilujte, ale zdravě

04.06.2012

Gril do letní kuchyně patří, a pokud zrovna přemýšlíte, zda patří i do zdravé kuchyně dietám, pak zní odpověď ANO! Jen to chce zamyslet se nad tím, co budete grilovat, jakým způsobem to uděláte a jak často takto připravené jídlo budete jíst.

 

  1. Grilování může patřit k jednomu z nejzdravějších způsobů úpravy jídel, když dodržujete ty správné zásady. Přesto doporučujeme to s grilováním nepřehánět. Určité není dobré, pokud si budete maso či cokoli jiného na ohníčku připravovat každý den.
  2.  

  3. Důležitý je výběr surovin. Asi si řeknete, že takové prasátko opečené na ohni by nemuselo být špatné, přesto se snažte vybírat raději méně tučné druhy masa. Nejlépe tedy kuřecí, krůtí, libové hovězí maso nebo výjimečně také vepřovou panenku. Nezapomínejte ani na ryby. Beztak jich v našem jídelníčku máme málo a ovoněné kouřem a pečené s bylinkami chutnají báječně.
  4.  

  5. Nepřehánějte to s marinádou. U nás panuje mylná představa, že čím více koření a ingrediencí do marinády dáte, tím lepší maso bude. Jenže to je omyl. U grilování totiž platí, čím jednodušeji, tím lépe. Nejlepší kousky z ohně bývají ty, které ochutíte pouze mořskou solí, citronem, bylinkami a když už použijete koření, pak vyberte raději jen jeden druh.
  6.  

  7. Tuk pod kontrolou. Olej do marinády rozhodně patří, ale maso by v něm nemělo plavat. Stačí pár kapek.
  8.  

  9. Když ne maso, tak co? Pokud nepatříte k milovníkům masa, můžete na gril hodit také zeleninu, houby nebo třeba ovoce. Zeleninu stačí pouze očistit a nakrájet na kousky – skvělá je třeba grilovaná cuketa nakrájená na plátky, grilované papriky naložené v balzamikovém octě a grilované mladé cibulky, které se hodí jako příloha právě k masu. Vyzkoušejte žampiony posypané troškou sýra, skvělá je také pečená brambora v alobalu. Zajímavou chuť má i mrkev na grilu. A pokud chcete něco dobrého na zub, zkuste ananas, jablka nebo banán.
  10.  

  11. Jaké volit přílohy? Když už zdravě ugrilujete svůj hlavní chod, hlídejte si také přílohy. Na venkovní párty to svádí ke křupavým bagetám či bílému chlebu. Pokud ale chcete ctít zásady zdravé výživy, pak volte raději tmavé pečivo a přidejte zeleninový salát. Zkuste třeba smíchat rukolu s plátky mrkve a kousky pomeranče. Osolte, opepřete, zakapejte lžičkou olivového oleje.
  12.  

  13. Nepřehánějte to s alkoholem. Taková grilovací párty je vlastně malá oslava. Jenže alkohol ve slovníku zdravé stravy rovná se cukr. Takže když už si budete chtít trošku zahřešit, volte nejlépe střik z bílého či růžového vína.
  14.  

  15. Pozor na omáčky a dipy. Dobrým zvykem bývá dochutit grilovaný kus něčím pikantním. Zapomeňte na přeslazené kečupy, tučné kupované grilovací omáčky, majonézy či tatarky. Z hlediska štíhlé linie přichází v úvahu malá troška hořčice, ale lépe jogurtový dip s bylinkami (stačí bílý jogurt, stroužek česneku, špetka soli a pepře nebo místo česneku hrst nasekaných bylinek) či rajčatová salsa (rajčata nakrájená na malinkaté kostičky, stroužek prolisovaného česneku, nasekaná čerstvá cibulka a bazalka, trocha soli a pepře a kapka olivového oleje).
  16.  

  17. Dávejte si pozor, aby se pokrm na grilu nespálil. Zabraňte také kontaktu tuku s plamenem, mohou se uvolnit karcinogenní látky. Použít můžete alobal nebo speciální tácky na gril.
  18.  

  19. A v neposlední řadě si zvolte takový gril, na kterém bez problému připravíte zdravý pokrm. Vybírat můžete hned z několika druhů. Elektrický gril se používá jak na zahradě, tak doma. Je vybaven drážkami na odtékání přebytečného tuku, snadno se rozebírá a čistí. Další variantou jsou lávové grily, plameny rychle rozžhaví lávové kameny naskládané na kovovém roštu, udržují si stabilní teplotu a zachytávají tuk odkapávající z masa. Nedochází tak k přepalování ani uvolňování škodlivých látek a lávové kameny pohlcují nežádoucí pach plynu. Zkusit můžete i vodní gril. Mezi ohništěm a roštem je umístěna vodní lázeň, plamen ohřívá vodu a vzniká vodní pára, která tepelně upravuje jídlo. Rozpálený tuk odkapává do vodní lázně a nedochází ke vzniku toxických látek.

 

Ukázka z knihy Velký dietní plán aneb 12 jídelníčků na celý rok.


Související články:
Zdravá výživa je pro nás opět aktuálnější
Zásady zdravé výživy - I. část
Odlehčení jídelníčku
Hezky česky hravě a zdravě - Hovězí svíčková s celozrnným knedlíkem
Domácí krabičková dieta - Co je vlastně krabičková dieta?
Velký dietní plán II. - Strava dětí pod lupou
Velký dietní plán III. – Jak nejlépe snídat
Břicháč Tom - Jak udělat životní změnu a zhubnout
Rychlovky a chuťovky Břicháče Toma
Břicháč Tom a Lucie - Zdravě žít je láskou na celý život


04.06.2012
autor: Jana Vašáková, Petra Lamschová
další články v rubrice: Výživa


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS