prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Gestační forma diabetu

11.04.2016
Těhotenská cukrovka

Pokud jste mysleli, že existuje pouze jedna jediná forma diabetu, porucha metabolismu cukrů, jejímž základním projevem je tzv. hyperglykémie, bohužel, není tomu tak. Vedle tolik častého diabetu II. typu, existuje dále diabetes I. typu, jenž je autoimunitního rázu, dále tzv. gestační, neboli těhotenský diabetes a ostatní specifické formy, mezi které řadíme např. diabetes typu MODY. Každý z nich má svou vlastní příčinu, prapůvod, své vlastní projevy, jež se však shodují v jednom a to ve vyšší hladině krevního cukru. Nelze říci, která z výše uvedených forem bude zákeřnější. Někteří diabetikové si vystačí pouze s dietou, jiní jsou převeleni na perorální antidiabetika (PAD), tabletovou formu léčby, jiní, většinou tedy diabetikové I. typu, jsou zcela závislí na inzulínu. Ať tak či tak, dietou, inzulínem či léky se snažíme přiblížit zcela přirozené hladině krevního cukru, která se pohybuje v rozmezí 3,9- 6,0 mmol/l krve.

V těhotenství, více než jindy, je třeba onu přirozenou hladinu krevního cukru skutečně pohlídat, aby nedocházelo k příliš častým hyper a následně hypoglykémiím, zárodek a později plod tak nemusel svým vlastním inzulínem vyrovnávat rozbouřenou hladinu krevního cukru, případně, nestrádal v propastných hypoglykémiích, které mu ubírají životodárnou sílu. Zdravé maminky to mají mnohem snazší, mohou si více méně dopřát, co hrdlo ráčí, ty s diabetem se však budou muset uskrovnit.

 

U diabetu I. či II. typu již tak nějak víme, gestační diabetes je však zrádnější. Projevuje se až kolem 20. týdne těhotenství, zcela náhle, takže maminka je pak okamžitě převelena na diabetickou dietu, případně, pokud jsou hodnoty krevního cukru opravdu nestálé, v pozdější fázi těhotenství, také na inzulínový režim. Vše je tedy naprosto nové, náhlé a je třeba skutečně zabrat.

 

Co je dobré pochopit?

Člověku, jehož metabolismus glukózy funguje na plné obrátky, mnohdy ani nepřijde, kolik sacharidů přes den spolyká. Každé ovoce, ovocná šťáva, pečivo, sladkost, příloha, dokonce i mléko, některá zelenina, oblíbené sladké nápoje, to vše obsahuje sacharid… Tyto cukry se vyskytují v nejrůznějších modifikacích a s těmi klasickými, rafinovanými mají jen pramálo společného. Vždyť spousta sacharidů, které přes den sníme, mnohdy ani nevykazují sladkou chuť, jako je tomu například u slaného pečiva, přesto, jeden grahamový rohlík o hmotnosti 40 g vykazuje 20 g pomalejších sacharidů. Abychom snáze pochopili, převedu níže na polévkové lžíce cukru. Ty samozřejmě nejsou cukrem klasickým, jímž ještě stále mnozí přislazují. Povětšinou hovoříme o tzv. laktóze, fruktóze, škrobu atd. Ve své podstatě však cukr tělo zpracuje v glukózu a je tedy dobré pochopit, že veškeré sacharidy, které přes den sníme, mění svou strukturu a stávají se oním jednoduchým cukrem.

 

  • 40 g grahamový rohlík = 20 g sacharidů = 2 PL cukru
  • 1 banán = 20 g sacharidů = 2 PL cukru
  • 115 g jahod = 10 g sacharidů = 1 PL cukru
  • 200 g bílého jogurtu = 10 g sacharidů = 1 PL cukru

 

Sacharidy dělíme na jednoduché a složené. Mezi ty jednoduché řadíme:

  • glukózu (hroznový cukr) – hroznové víno, banány
  • fruktózu (ovocný cukr) – jablka, citrusy (fruktóza je jediný cukr, který pro své vstřebání nevyžaduje inzulín)
  • sacharózu (řepný cukr) – cukrová řepa, med
  • laktózu (mléčný cukr) – mléko a mléčné výrobky
  • galaktózu (jednoduchý mléčný cukr) – mléko a mléčné výrobky
  • maltózu (sladový cukr) – pivo

 

Mezi ty složené pak řadíme např.:

Jak je vidno, se sacharidy je to trošku složité, nám však postačí, zapamatujeme-li si, že ty jednoduché zvyšují hladinu krevního cukru poměrně rychle, složené naopak glykémii stejnoměrně rozloží. Je tedy rozdíl, dáme-li si cukrem oslazený mléčný pudink, oproti jahelnému dezertu se strouhaným jablíčkem.

 

Denní příjem diabetické maminky by se měl dostat na 200-250 g sacharidů, které nejlépe rozdělit do několika rovnoměrných porcí, to znamená, nespořádat celou dávku sacharidů najednou. Což nemusí být vůbec žádný problém. Vždyť jenom 1/2 l Milk shake z Mc Donald´s obsahuje 75 g sacharidů, tedy 7, 5 PL cukru… Tohle je samozřejmě extrém, nicméně, ať pochopíme, že celá řada zbytečného cukru je ukryta ve sladkých nápojích.

 

Jídelníček při gestačním diabetu by pak mohl vypadat následovně:

Pondělí

Snídaně: 80 g kváskový žitný chléb + 100 g žervé + rajče (40 g S)
Desátá: 150 g strouhané mrkve s kokosem + 1 čl medu + lněný olej + 1 PL rozinek (30 g S)
Oběd: 200 g brambor ve slupce + 130 g dušený losos + zeleninový salát (40 g S)
Svačina: 40 g žitný chléb + vajíčková pomazánka + jablko (30 g S)
Večeře: Dýňová polévka + 60 g amarantu* (40 g S)
2. večeře: 200 g bílý jogurt + 1 kiwi + 1/2 pomeranče (20 g S)

 

Úterý

Snídaně:

Jahelná kaše s jablkem a skořicí (55 g S)

55 g jahel* + 1 jablko + skořice + 1 čajová lžička medu + 50 g tvarohu

Desátá: kvalitní menší müsli tyčinka + 1 pomeranč (cca 30 g S)
Oběd:

Rizzotto s brokolicí, rajčaty a kuřecím masem (40 g S)

55 g rýže Basmati + 100 g brokolice + 80 g rajčat + 80 g kuřecího masa + bylinky…

Svačina: 40 g žitný chléb + drožďová pomazánka + okurek (20 g S)
Večeře:

Zapečený batát s tvarohem a česnekem + zeleninový salát

200 g batátů + 100 g tvarohu + česnek + himalájská sůl + salát (45 g S)

2. večeře: 220 g jahod (20 g S)

 

Středa

Snídaně:

ovocný salát s ovesnými vločkami

1/2 banánu + 1 jablko + 30 g ovesných vloček + 10 g kokosu +1 čl medu + Goji + 50 g tvaroh (45 g S)

Desátá: 40 g žitný chléb + rybičková pomazánka + rajče (20 g S)
Oběd:

Dušená červená čočka s mrkví, pórkem a sušenými rajčaty + zeleninový salát (55 g S)

100 g čočka * + 60 g mrkev + 30 g pórek + 25 g sušená rajčata + lněný olej + bylinky, sůl

Svačina: 300 ml jogurtový nápoj + pomeranč (25 g S)
Večeře:

Zapečené brambory s mozzarellou, cibulkou, cuketou a rajčaty (40 g S)

200 g brambor + 80 g rajčat + 50 g cukety + 50 g cibule + 80 g mozzarella

2. večeře: Tzatziki salát + 2 žitné plátky (15 g S)

*gramáže jsou uvedeny v syrovém stavu

 

Vím, je to trochu alchymie, nicméně věřím, že všechno zvládneme :-) Motivace je obrovská…


Související články:
Jak se v těhotenství vyhnout pálení žáhy
Jak se stravovat v I. trimestru těhotenství
Jak v těhotenství navýšit železo přirozenou cestou
Jak se stravovat ve II. trimestru těhotenství
Jak se stravovat ve III. trimestru těhotenství


11.04.2016
autor: Mgr. Zuzana Švédová, Dis.
další články v rubrice: Nemoci


 
Bioženy ohrožují zemi
Vyvážená strava - pomoc při překyselení
Vitamín B3 – Niacin
Dýně Hokaido
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Mládež, alkohol a oparový virus
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad

230,- Kč

119,- Kč

61,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS