Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Super česnek

Faktor melatonin: tma a svíčky jsou večer lepší než televize či mobil

17.03.2017
Spící žena
Nic proti světlu a elektřině. Náš organizmus však potřebuje také dostatečné množství tmy – pro naše zdraví je důležité, jakým způsobem trávíme závěr dne. Sledování televize, notebooku či displeje mobilního telefonu těsně před spaním je vyloženě nevhodné. Naopak poslední hodina před usnutím strávená alespoň částečně ve tmě může přinést hluboký, osvěžující spánek a urychlit regeneraci na buněčné úrovni.

Naši předkové mnohem více ctili přirozený rytmus dne. Pracovalo se do pozdního večera – společnost netlačila ke stále větším výkonům a nočním směnám. Lidé tehdy ani zdaleka tolik netrpěli autoimunitními či onkologickými onemocněními. Důležitý hormon melatonin se totiž vyplavuje v závislosti na světlu, kterému je tělo vystaveno. Uvolňuje se, když ke konci dne světlo mizí.

 

Pro naše zdraví je dobré příliš se z přirozených rytmů přírody i našeho těla nevychylovat. Ostatně, jak na našem webu, v článku Melatonin – hormon tmy a spánku, napsala profesorka Strunecká, jedna ze studií říká, že riziko vzniku rakoviny prsu se u žen pracujících po řadu let v noci, zvyšuje o 36 % v porovnání s ženami, které v noci nepracují.

 

Před spaním vystavujte tělo světlu jen omezeně

Blíží-li se doba spánku, mám ve zvyku pozhasínat většinu světel. Nechat zapnutou například jen solnou lampu. A v koupelně pobývat jenom při svíčkách.

 

Stejně tak, Brendan Brazier, autor knihy Vegan v kondici doporučuje asi hodinu před tím, než jdete spát, snížit úroveň světel natolik, abyste samozřejmě do ničeho nenarazili, ale měli kolem sebe již co největší tmu: „Ztlumení světel spustí v těle uvolňování melatoninu, a ten vám vyčistí hlavu od lineárních myšlenek – dojmy z událostí uplynulého dne se začnou zamlžovat“ (2014:84).

 

Brazier těsně před spaním provádí 20 minut i hloubkovou relaxaci, po které upadá do hlubokého spánku. Podle jeho slov meditace před spánkem velmi pomáhá s uvolněním.

 

Není tma jako tma

Dnes se – obzvláště ve městech – s čistou, naprosto temnou tmou prakticky vůbec nesetkáváme. Jsme vystavováni světlu zvenčí i zevnitř, proto je na noc dobré zatáhnout okna silnými závěsy a zakrýt případná pohotovostní světýlka na elektrických přístrojích.

 

Já sám miluji slunce i světlo, ale spánek či meditace si zaslouží maximální možnou tmu. Proto při meditaci se zavřenýma očima během dne také doporučuji dát si na oči ještě šátek. Pokud potřebujete během dne meditovat (nebo spát), zakrýt si oči šátkem je dobrý nápad. Obzvláště při intenzivním slunci.

 

Opravdu totiž není tma jako tma. Zkuste si někdy, až bude někdy svítit hodně slunce, zavřít oči. A pak si dejte na oči šátek. I se zavřenýma očima „uvidíte“ ten rozdíl…

 

Co se týká melatoninu, nelze na závěr opomenout také dnes populární terapii tmou. Psal jsem o ní na Celostní medicíně v článku Terapie tmou – jak může pomoci tělu i duši.

 

Celková nabídka přípravků obsahujících melatonin.

Celková nabídka přípravků pro lepší spánek.


Použité prameny:

Brendan Brazier (2014): Mladá fronta. Pragma: Praha.

Anna Strunecká (2010): Melatonin – hormon tmy a spánku, www.casopis-sfera.cz


Související články:
7 věcí, které můžete udělat pro lepší spánek
Melatonin - hormon tmy a spánku
Terapie tmou – jak může pomoci tělu i duši
Esther a Jerry Hicks: „Nejlepší pro tělo je uvolnit všechno napětí.“
Jak mozek reaguje na nedostatek spánku
„Terapii tmou doporučuji podstoupit s vědomým záměrem, ale bez konkrétních očekávání, a raději si toho předem moc nezjišťovat“, říká psycholog Marek Malůš


17.03.2017
autor: Mgr. Jiří Hamerský
další články v rubrice: Psychologie


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Priessnitzův obklad
Mozkové vlny: Která hladina vědomí je pro zdraví nejlepší?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
5 tipů pro každodenní detoxikaci
Nízký krevní tlak
Hroznové víno – zásobárna přírodních látek
Očista tlustého střeva pomocí přírodních látek
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou

259,- Kč

259,- Kč

259,- Kč
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS