prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Dieta při dně

25.11.2014
Dieta při dně

V kostce

Nebude nutné vyřadit do budoucna maso zcela, ale spíše se postarat o jiný procentuální poměr masa a zeleniny a pitný režim zpřísnit. Z tabulky v článku na linku si vyberete potraviny s nižším obsahem purinů. Návrh jídelníčku si přečtěte níže.

Tabulky naleznete v článku Dna a dieta.

 

Nutný přísun vody

Je potřeba začít pilně vyplavovat z těla to, co tam nepatří. Bolavé klouby to pocítí celkem rychle a přestanou tolik bolet, tj. signalizovat bolestí množství krystalků usazenin. Proto musíme zkontrolovat a posílit průběžný přívod tekutin, tj. vody, čajů a alkalických minerálních vod.

 

Začněme tedy informacemi o pravidelném pitném režimu

Váží-li např. člověk trpící dnou 105 kilogramů, měl by tuto svoji hmotnost vynásobit 30 mililitry vypité vody na každý kilogram své hmotnosti. Dostane se k číslu 3,15 litru vody denně, množství, které bude nutné k udržení "pracovního režimu těla" a k jeho průběžnému čištění. A v létě, nebo při zvýšené fyzické aktivitě bude spotřeba vody i vyšší! To usnadní i vyčištění kloubu, který je plný různých usazenin, purinů z masa ad., aby došlo k úlevě.

 

Začněte si vodu měřit 1/4 litrovými pohárky, kde je ryska (nakupte v domácích potřebách). Pro začátek dne bude potřeba si připravit tuto odměrku s vyznačeným 1/4 litrem a dělat si čárky, kolik jste jich vypili za dopoledne a za odpoledne.

 

Před snídaní vypijte alespoň dva tyto 1/4 litry, během dopoledne dopijte postupně až do množství jednoho litru vody, např. vlažného čaje, po oddělených locích a zvolna. Pokud vypijete např. jednu kávu po obědě, je potřeba ji nahradit jedním 1/4 litrem vody, protože vás káva o vodu ochudila a z buněk ji vyhnala pryč. Tuto vodu si proto nezapočítáte… Odpoledne vypijete zbývající množství vody, jak jste si podle hmotnosti spočítali, tj. jeden až dva litry tekutin. U polévky si započítáte také 1/4 litru.

 

Výživa

Při akutním stavu onemocnění dnou je vhodné si udělat ovocný - zeleninový den:

  • Budete střídat vodu, vodu s vymačkaným citrónem, minerálku, čerstvé džusy z jablek, hrušek, jahod, pomerančů a grepů a jíst banány, třešně, ovocné saláty a v jinou dobu vypít třeba smoothie z okurek / nebo sníst nakrájené salátové okurky, hlávkový salát s ředkvičkami / s vodnicí (s černou ředkví, bílou ředkví). V letním období a teplém počasí je to možno střídat např. s dření z jahod zředěnou minerálkou.
  • K večeři snězte už třeba podstatnější jídlo, pečené brambory s máslem a pažitkou a vypijte pohár kefíru / acidofilního mléka.
  • Zvykněte si vypít po částech konvičku slabého bylinného čaje po jakékoli večeři - pomůže to změnit aciditu vaší moči a zbavit se kyselého vnitřního prostředí, které nahrává vzniku zánětů v těle, což se týká i dnového onemocnění kloubů.
  • V další dny jezte potraviny bez purinů, nebo s jejich nižším obsahem.

 

Zpočátku vřazený (třeba několikadenní) půst bez masa pomůže ulevit od bolesti, později volte jídla s malým podílem masa nebo ryb, z ryb je nejvíce vhodný losos. (Použijte tabulku potravin a jejich obsahu purinů ve výše uvedeném článku na linku.) Kyselinotvorné součásti stravy (maso, obilniny, vejce, tuky) je potřeba vyvážit zásadotvornými, a tím zamezit vzniku zánětů jako počátku různých onemocnění včetně dny.

 

Příklady stravování při dně:

2. den (po ovocném-zeleninovém dnu)

Snídaně: kukuřičné lupínky s rozinkami a jogurtem, čaj

Oběd: zelené fazolové lusky na smetaně, hnědá rýže, snítka koriandru nebo petržele

Večeře: pórková polévka a arabský chléb s měkkým sýrem

3. den

Snídaně: 1 – 2 vařená vejce, plátek chleba s máslem, teplý pohankový nápoj, plátky kedlubny

Oběd: zadělávaná kapusta s bramborem, pažitka

Večeře: palačinky s jahodami / jahodovým džemem a lžící zakysané smetany

4. den

Snídaně: jogurt, müsli, sušené meruňky, čaj

Oběd: povidlové taštičky s máslem a strouhaným tvarohem

Večeře: bramborové placky s mozarellou a salátem z bílého zelí

5. den

Snídaně: jáhlová kaše s máslem a bobulemi červeného hroznového vína, čaj

Oběd: losos dušený na másle, snítka kopru, pečené brambory, okurkový salát

Večeře: bramborový guláš s plátky ohřátého lahůdkového tofu, na ozdobu „zpocená“ červená cibule (tj. půlka malé cibulky nakrájená na plátky a posypaná mořskou solí, přiklopená v porcelánových talířích 10 minut; je chutná a ztratí štiplavost)

6. den

Snídaně: teplý jablečný kompot čerstvě uvařený, křehký chléb

Oběd: ledový/římský/hlávkový salát - s nudličkami krůtího masa, vařenými těstovinami, černými olivami, zálivkou s olivovým olejem, bazalkovým octem i sekanou bazalkou zelenou či tmavočervenou

Večeře: hustší zeleninová polévka „miliónová“ (s krupicí a rozmíchaným vejcem) s libečkem a lžičkou sezamu, bílé pečivo

7. den

Snídaně: chlebíčky s avokádovou pomazánkou (citrón a sůl), petržel / nebo některé nadrobno nasekané domácí byliny

Oběd: houby na smetaně s knedlíkem, přízdoba ze zelené, červené a žluté papriky nakrájené na tenké proužky (malé množství)

Večeře: kapustové karbenátky, bramborová kaše, „zpocená“ bílá cibule na plátky (polovina malé cibulky)

8. den

Snídaně: cibulová omeleta, plátky okurek, čaj

Oběd: krůtí nudličky na másle, těstoviny, salát z bílého zelí

Večeře: orestované plátky „knedlíku“ polenty (ztuhlé kukuřičné kaše) s polevou z borůvek a kopečkem zakysané smetany

9. den

Snídaně: zeleninový (nebo ovocný) den - Dopoledne i přes den pijeme vylisované šťávy ze zeleniny, např. odstředěnou šťávu z kysaného zelí, silně zředěnou vodou k příjemné jemné chuti. Jíme různé zeleninové saláty s bylinami a semeny (dýňová, slunečnicová, sezamová, lněná). Zálivky střídáme sladkokyselé, nebo olivový olej, nebo jogurtový přeliv s mořskou solí apod.

Oběd: zelňačka s bramborami a rozmíchaným vajíčkem

Večeře: polévka – brokolicový krém, pečivo

10. den

Snídaně: kukuřičná kaše, teplý jablečný kompot uvařený s rozinkami/se švestkami

Oběd: bramborové knedlíky s cibulkou (jen podušenou), vejce „volské oko“, bazalka/koriandr/kopr, anebo šišky s mákem/s vlašskými ořechy

Večeře: olomoucké syrečky, pečivo (s amarantem, s dýňovým semínkem apod.) s máslem a zelenou petrželí, kyselé mléko

 

K mlsání:

Sušené meruňky, švestky, datle, čerstvé/kompotované/kandované třešně, plátky rozkrojeného čerstvého kokosu, lžička medu, rozinky nabobtnané ve šťávě z citrónu, banány, kuličky mozarelly, měsíčky oloupaného pomeranče, čerstvé mandle, vařená kukuřice, křehký rýžový chléb, medailonky z rýžového chleba s karobem/s jogurtem na povrchu, rýžový pudink, lístečky karobové čokolády, jakákoliv bílá bábovka bez kakaa a čokolády – třeba s karobovou polevou.

 

Poznámka: Hnědá rýže, čerstvé mandle a kukuřice poskytnou bílkoviny (a aminokyseliny) jako maso, ale bez purinů.


Související články:
Dna a dieta
Dna a jiné purinové intoxikace
Konzumace alkoholu zvyšuje riziko dny


25.11.2014
autor: PhDr. Pavla ŠÁCHOVÁ
další články v rubrice: Nemoci


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS