Dieta při dně

V kostce

Nebude nutné vyřadit do budoucna maso zcela, ale spíše se postarat o jiný procentuální poměr masa a zeleniny a pitný režim zpřísnit. Z tabulky v článku na linku si vyberete potraviny s nižším obsahem purinů. Návrh jídelníčku si přečtěte níže.

Tabulky naleznete v článku Dna a dieta.

Nutný přísun vody

Je potřeba začít pilně vyplavovat z těla to, co tam nepatří. Bolavé klouby to pocítí celkem rychle a přestanou tolik bolet, tj. signalizovat bolestí množství krystalků usazenin. Proto musíme zkontrolovat a posílit průběžný přívod tekutin, tj. vody, čajů a alkalických minerálních vod.

Začněme tedy informacemi o pravidelném pitném režimu

Váží-li např. člověk trpící dnou 105 kilogramů, měl by tuto svoji hmotnost vynásobit 30 mililitry vypité vody na každý kilogram své hmotnosti. Dostane se k číslu 3,15 litru vody denně, množství, které bude nutné k udržení “pracovního režimu těla” a k jeho průběžnému čištění. A v létě, nebo při zvýšené fyzické aktivitě bude spotřeba vody i vyšší! To usnadní i vyčištění kloubu, který je plný různých usazenin, purinů z masa ad., aby došlo k úlevě.

Začněte si vodu měřit 1/4 litrovými pohárky, kde je ryska (nakupte v domácích potřebách). Pro začátek dne bude potřeba si připravit tuto odměrku s vyznačeným 1/4 litrem a dělat si čárky, kolik jste jich vypili za dopoledne a za odpoledne.

Před snídaní vypijte alespoň dva tyto 1/4 litry, během dopoledne dopijte postupně až do množství jednoho litru vody, např. vlažného čaje, po oddělených locích a zvolna. Pokud vypijete např. jednu kávu po obědě, je potřeba ji nahradit jedním 1/4 litrem vody, protože vás káva o vodu ochudila a z buněk ji vyhnala pryč. Tuto vodu si proto nezapočítáte… Odpoledne vypijete zbývající množství vody, jak jste si podle hmotnosti spočítali, tj. jeden až dva litry tekutin. U polévky si započítáte také 1/4 litru.

Výživa

Při akutním stavu onemocnění dnou je vhodné si udělat ovocný – zeleninový den:

  • Budete střídat vodu, vodu s vymačkaným citrónem, minerálku, čerstvé džusy z jablek, hrušek, jahod, pomerančů a grepů a jíst banány, třešně, ovocné saláty a v jinou dobu vypít třeba smoothie z okurek / nebo sníst nakrájené salátové okurky, hlávkový salát s ředkvičkami / s vodnicí (s černou ředkví, bílou ředkví). V letním období a teplém počasí je to možno střídat např. s dření z jahod zředěnou minerálkou.
  • K večeři snězte už třeba podstatnější jídlo, pečené brambory s máslem a pažitkou a vypijte pohár kefíru / acidofilního mléka.
  • Zvykněte si vypít po částech konvičku slabého bylinného čaje po jakékoli večeři – pomůže to změnit aciditu vaší moči a zbavit se kyselého vnitřního prostředí, které nahrává vzniku zánětů v těle, což se týká i dnového onemocnění kloubů.
  • V další dny jezte potraviny bez purinů, nebo s jejich nižším obsahem.

 

Zpočátku vřazený (třeba několikadenní) půst bez masa pomůže ulevit od bolesti, později volte jídla s malým podílem masa nebo ryb, z ryb je nejvíce vhodný losos. (Použijte tabulku potravin a jejich obsahu purinů ve výše uvedeném článku na linku.) Kyselinotvorné součásti stravy (maso, obilniny, vejce, tuky) je potřeba vyvážit zásadotvornými, a tím zamezit vzniku zánětů jako počátku různých onemocnění včetně dny.

Příklady stravování při dně:

 

2. den (po ovocném-zeleninovém dnu)Snídaně: kukuřičné lupínky s rozinkami a jogurtem, čaj

Oběd: zelené fazolové lusky na smetaně, hnědá rýže, snítka koriandru nebo petržele

Večeře: pórková polévka a arabský chléb s měkkým sýrem

3. denSnídaně: 1 – 2 vařená vejce, plátek chleba s máslem, teplý pohankový nápoj, plátky kedlubny

Oběd: zadělávaná kapusta s bramborem, pažitka

Večeře: palačinky s jahodami / jahodovým džemem a lžící zakysané smetany

4. denSnídaně: jogurt, müsli, sušené meruňky, čaj

Oběd: povidlové taštičky s máslem a strouhaným tvarohem

Večeře: bramborové placky s mozarellou a salátem z bílého zelí

5. denSnídaně: jáhlová kaše s máslem a bobulemi červeného hroznového vína, čaj

Oběd: losos dušený na másle, snítka kopru, pečené brambory, okurkový salát

Večeře: bramborový guláš s plátky ohřátého lahůdkového tofu, na ozdobu „zpocená“ červená cibule (tj. půlka malé cibulky nakrájená na plátky a posypaná mořskou solí, přiklopená v porcelánových talířích 10 minut; je chutná a ztratí štiplavost)

6. denSnídaně: teplý jablečný kompot čerstvě uvařený, křehký chléb

Oběd: ledový/římský/hlávkový salát – s nudličkami krůtího masa, vařenými těstovinami, černými olivami, zálivkou s olivovým olejem, bazalkovým octem i sekanou bazalkou zelenou či tmavočervenou

Večeře: hustší zeleninová polévka „miliónová“ (s krupicí a rozmíchaným vejcem) s libečkem a lžičkou sezamu, bílé pečivo

7. denSnídaně: chlebíčky s avokádovou pomazánkou (citrón a sůl), petržel / nebo některé nadrobno nasekané domácí byliny

Oběd: houby na smetaně s knedlíkem, přízdoba ze zelené, červené a žluté papriky nakrájené na tenké proužky (malé množství)

Večeře: kapustové karbenátky, bramborová kaše, „zpocená“ bílá cibule na plátky (polovina malé cibulky)

8. denSnídaně: cibulová omeleta, plátky okurek, čaj

Oběd: krůtí nudličky na másle, těstoviny, salát z bílého zelí

Večeře: orestované plátky „knedlíku“ polenty (ztuhlé kukuřičné kaše) s polevou z borůvek a kopečkem zakysané smetany

9. denSnídaně: zeleninový (nebo ovocný) den – Dopoledne i přes den pijeme vylisované šťávy ze zeleniny, např. odstředěnou šťávu z kysaného zelí, silně zředěnou vodou k příjemné jemné chuti. Jíme různé zeleninové saláty s bylinami a semeny (dýňová, slunečnicová, sezamová, lněná). Zálivky střídáme sladkokyselé, nebo olivový olej, nebo jogurtový přeliv s mořskou solí apod.

Oběd: zelňačka s bramborami a rozmíchaným vajíčkem

Večeře: polévka – brokolicový krém, pečivo

10. denSnídaně: kukuřičná kaše, teplý jablečný kompot uvařený s rozinkami/se švestkami

Oběd: bramborové knedlíky s cibulkou (jen podušenou), vejce „volské oko“, bazalka/koriandr/kopr, anebo šišky s mákem/s vlašskými ořechy

Večeře: olomoucké syrečky, pečivo (s amarantem, s dýňovým semínkem apod.) s máslem a zelenou petrželí, kyselé mléko

K mlsání:

Sušené meruňky, švestky, datle, čerstvé/kompotované/kandované třešně, plátky rozkrojeného čerstvého kokosu, lžička medu, rozinky nabobtnané ve šťávě z citrónu, banány, kuličky mozarelly, měsíčky oloupaného pomeranče, čerstvé mandle, vařená kukuřice, křehký rýžový chléb, medailonky z rýžového chleba s karobem/s jogurtem na povrchu, rýžový pudink, lístečky karobové čokolády, jakákoliv bílá bábovka bez kakaa a čokolády – třeba s karobovou polevou.

Poznámka: Hnědá rýže, čerstvé mandle a kukuřice poskytnou bílkoviny (a aminokyseliny) jako maso, ale bez purinů.

Zpět nahoru