prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Cysty na vaječníku může kladně ovlivnit i změna životního stylu (názor)

14.06.2010
V rámci každého menstruačního cyklu rostou a dozrávají ve vaječnících folikuly. V těch se vyvíjí vajíčka a jedno z nich bývá uvolněno do vejcovodu (označujeme jako ovulace). V případě polycystického ovariálního syndromu (Polycystic Ovary Syndrome - PCOS) bývají vaječníky mnohem větší, než je obvyklé a vyskytuje se v nich množství nevyvinutých folikulů, které se sdružují do shluků podobných trsům vína.

To může způsobovat problémy, jakmile cysty způsobí hormonální nerovnováhu, která ovlivňuje i plodnost. Ženy s PCOS mívají patologicky zvýšené hladiny tzv. luteinizačního hormonu (luteinizing hormone - LH), který se tvoří v předním laloku hypofýzy a jehož tvorba je řízena z hypothalamu (obojí je součást tzv. limbického mozku, což je mimo jiné funkčně nejvyšší „centrála“ pro řízení celého našeho tělesného i duševního zdraví). Naštěstí je možné polycystické vaječníky léčit i přírodní léčbou.

Co je PCOS (polycystický ovariální syndrom)? Jeho součástí mohou být i tyto další příznaky:

  • nadváha,
  • kolísání hladiny cukrů v krvi,
  • zvýšený rozsah ochlupení,
  • změny nálad,
  • rezistence na inzulín a riziko rozvoje diabetu,
  • problémy s plodností,
  • samovolné potraty,
  • vynechávání menstruace,
  • akné.

Všechny případy PCOS ještě stále nebývají plně pochopeny. Ke zhoršování jejich příznaků však přispívá špatná strava, stres a nedostatek pohybu.

Nejdůležitější principy pro přirozené zvládnutí tohoto problému jsou tyto:

  1. Pečujte o zdraví svých jater a podporujte střevní peristaltiku. Hormony musí být z těla vylučovány játry a pak stolicí. Jestliže jsou játra přetížená, nestíhají odstraňovat z krevního oběhu přebytečné hormony, ty pak mnohem delší dobu od svého vzniku pokračují v cirkulaci tělem. To samo o sobě může vyvolávat vyšší hladiny hormonů. Pokud se střeva pohybují zpomaleně, pak hormony z výměšků, které zůstávají v tlustém střevě příliš dlouho, budou znovu vstřebávány do krevního oběhu a tak znovu vyvolají nežádoucí zvýšení hladiny. (Pozn.: neboli - hormony v našem těle neustále vznikají a současně i zanikají. Oba tyto procesy musí být v dynamické rovnováze)
  2. Regulace cukru v krvi je životně důležitá, neboť rezistence na inzulín, se kterou se setkávají ženy s PCOS, vyvolává riziko rozvoje diabetu. Je důležité se vyhnout potravinám, obsahujících rafinovaný cukr, pravidelně konzumovat jídla obsahující proteiny, vyhýbat se stimulantům a pravidelně cvičit. Takto se vaše hladina cukru v krvi ustálí.
  3. Pro ženy s PCOS je velmi důležité cvičení, protože problémy s nadváhou mohou u nich vést k zvýšenému riziku dalších zdravotních problémů.

 

Potraviny, kterým je potřeba se vyhýbat:

  • Vyhněte se veškerému cukru a bílým rafinovaným uhlovodanům, protože ty způsobují nerovnováhy v hladinách cukru v krvi a zhoršují příznaky rezistence na inzulín.
  • Omezujte spotřebu kofeinu, který může spolupůsobit na výchylkách hladiny cukrů a při rezistenci na inzulín.
  • Snižujte spotřebu alkoholu, protože ten má špatný vliv na játra, která jsou důležitá pro vylučování přebytečných hormonů z těla.
  • Zabraňte nadbytečnému příjmu nasycených tuků - obzvláště z mléčných výrobků a neorganického masa. Tyto tuky mohou vést ke zvýšeným přírůstkům váhy a rovněž zhoršují rezistenci na inzulín a kromě toho zatěžují játra, která jsou důležitá k vylučování hormonů.
  • Vyhýbejte se transformovaným a hydrogenovaným tukům (tzn. Margarinům a tukům v průmyslově zpracovaných potravinách), protože ty ničí buněčné membrány a tím i způsobují celou řadu zdravotních potíží.
  • Nekonzumujte pokud možno potraviny produkované neorganicky, protože pesticidy v nich obsažené mohou obsahovat tzv. xenoestrogeny, které způsobují výchylky v hladinách hormonů.

 

Potraviny, které jsou žádoucí:

  • Zvyšujte příjem fyto-estrogenů, které jsou obsaženy v sojových bobech, tempu (vyrábí se ze sóje), misu, červeném jeteli, čočce, lněném semínku a v cizrně, jelikož tyto obsahují přírodní fyto-estrogeny, které napomáhají k vyvažování hladin hormonů v těle.
  • Udržujte si příjem dostatečného množství esenciálních mastných kyselin, které jsou v rybím oleji (slanečci, makrely, lososi, tuňáci, sardinky, pstruzi) a v ořeších a semenech. Tyto pomáhají zajišťovat optimální hladinu cukru.
  • Pečujte o dostatečné množství vláknin ve vaší stravě. Vláknina podporuje střevní peristaltiku, takže přebytečné hormony mohou být vylučovány účinněji; to napomáhá také udržovat stálou hladinu cukru a podporuje eliminaci toxických odpadních produktů. Vlákninu lze najít v celých zrnech a v zelenině.
  • Jezte denně dostatek ovoce a zeleniny. Ty totiž obsahují vlákninu a množství vitamínů, minerálů a antioxidantů, které podporují jak zdravé funkce těla, tak i imunitní systém.
  • Hlídejte si dostatečný příjem vody - zpětnou vazbou je pro vás barva moči, která má být bledě žlutá (ne tmavší). Dostatek vody je dalším důležitým faktorem pro dobrou střevní peristaltiku.
  • Jezte kvalitní proteiny v každém jídle - včetně snídaně (jejich zdrojem jsou maso, ryby, vejce, ořechy, semena nebo sója), abyste stabilizovali hladinu cukru v krvi.
  • Pokud jíte uhlovodany, zaměřte se na jejich nižší obsah cukrů, který bývá v zelenině, celých zrnech, čočce a fazolích.
  • Vyhýbejte se pokud možno stresu, protože ten způsobuje výkyvy v hladině cukru a zhoršuje trávení, brání peristaltice a brání absorpci tzv. mikro-nutrientů.
  • Zvykněte si cvičit nejméně 3x týdně po dobu alespoň 20 minut, abyste zabránili nadváze a upravili si hladinu cukru v krvi. Hlavně pro ženy s PCOS je velmi důležité aby se u nich neslučovaly tyto problémy s dalšími zdravotními potížemi, jako je např. diabetes.
  • Xenoestrogeny jsou sloučeniny z životního prostředí, které mohou způsobovat nadměrné zvyšování hladin estrogenu. Do potravin se dostávají mj. i z plastových beden a obalů. Dají se také najít ve smetaně a v mycích prostředcích, neorganických potravinách, plastických dózách pro mikrovlnné trouby a v čisticích prostředcích pro úklid. Zkuste nakupovat přírodní produkty pro čištění a osobní hygienu.
  • Přestaňte s kouřením, protože tím spotřebováváte mnoho mikro-nutrientů a to může vést k oslabování imunitního systému a k hormonální nevyváženosti.

 

Poznámka: V článku uvedená resistence na inzulin je zřejmě zaviněna dlouhodobým nedostatkem omega-3 nenasycených mastných kyselin.


14.06.2010
autor: Alex Howard
zdroj: Volně přeloženo z  www.naturalnews.com.
další články v rubrice: Prevence


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS