Cysty na vaječníku může kladně ovlivnit i změna životního stylu (názor)

V rámci každého menstruačního cyklu rostou a dozrávají ve vaječnících folikuly. V těch se vyvíjí vajíčka a jedno z nich bývá uvolněno do vejcovodu (označujeme jako ovulace). V případě polycystického ovariálního syndromu (Polycystic Ovary Syndrome – PCOS) bývají vaječníky mnohem větší, než je obvyklé a vyskytuje se v nich množství nevyvinutých folikulů, které se sdružují do shluků podobných trsům vína.

To může způsobovat problémy, jakmile cysty způsobí hormonální nerovnováhu, která ovlivňuje i plodnost. Ženy s PCOS mívají patologicky zvýšené hladiny tzv. luteinizačního hormonu (luteinizing hormone – LH), který se tvoří v předním laloku hypofýzy a jehož tvorba je řízena z hypothalamu (obojí je součást tzv. limbického mozku, což je mimo jiné funkčně nejvyšší „centrála“ pro řízení celého našeho tělesného i duševního zdraví). Naštěstí je možné polycystické vaječníky léčit i přírodní léčbou.

Co je PCOS (polycystický ovariální syndrom)? Jeho součástí mohou být i tyto další příznaky:

  • nadváha,
  • kolísání hladiny cukrů v krvi,
  • zvýšený rozsah ochlupení,
  • změny nálad,
  • rezistence na inzulín a riziko rozvoje diabetu,
  • problémy s plodností,
  • samovolné potraty,
  • vynechávání menstruace,
  • akné.

Všechny případy PCOS ještě stále nebývají plně pochopeny. Ke zhoršování jejich příznaků však přispívá špatná strava, stres a nedostatek pohybu.

Nejdůležitější principy pro přirozené zvládnutí tohoto problému jsou tyto:

  1. Pečujte o zdraví svých jater a podporujte střevní peristaltiku. Hormony musí být z těla vylučovány játry a pak stolicí. Jestliže jsou játra přetížená, nestíhají odstraňovat z krevního oběhu přebytečné hormony, ty pak mnohem delší dobu od svého vzniku pokračují v cirkulaci tělem. To samo o sobě může vyvolávat vyšší hladiny hormonů. Pokud se střeva pohybují zpomaleně, pak hormony z výměšků, které zůstávají v tlustém střevě příliš dlouho, budou znovu vstřebávány do krevního oběhu a tak znovu vyvolají nežádoucí zvýšení hladiny. (Pozn.: neboli – hormony v našem těle neustále vznikají a současně i zanikají. Oba tyto procesy musí být v dynamické rovnováze)
  2. Regulace cukru v krvi je životně důležitá, neboť rezistence na inzulín, se kterou se setkávají ženy s PCOS, vyvolává riziko rozvoje diabetu. Je důležité se vyhnout potravinám, obsahujících rafinovaný cukr, pravidelně konzumovat jídla obsahující proteiny, vyhýbat se stimulantům a pravidelně cvičit. Takto se vaše hladina cukru v krvi ustálí.
  3. Pro ženy s PCOS je velmi důležité cvičení, protože problémy s nadváhou mohou u nich vést k zvýšenému riziku dalších zdravotních problémů.

Potraviny, kterým je potřeba se vyhýbat:

  • Vyhněte se veškerému cukru a bílým rafinovaným uhlovodanům, protože ty způsobují nerovnováhy v hladinách cukru v krvi a zhoršují příznaky rezistence na inzulín.
  • Omezujte spotřebu kofeinu, který může spolupůsobit na výchylkách hladiny cukrů a při rezistenci na inzulín.
  • Snižujte spotřebu alkoholu, protože ten má špatný vliv na játra, která jsou důležitá pro vylučování přebytečných hormonů z těla.
  • Zabraňte nadbytečnému příjmu nasycených tuků – obzvláště z mléčných výrobků a neorganického masa. Tyto tuky mohou vést ke zvýšeným přírůstkům váhy a rovněž zhoršují rezistenci na inzulín a kromě toho zatěžují játra, která jsou důležitá k vylučování hormonů.
  • Vyhýbejte se transformovaným a hydrogenovaným tukům (tzn. Margarinům a tukům v průmyslově zpracovaných potravinách), protože ty ničí buněčné membrány a tím i způsobují celou řadu zdravotních potíží.
  • Nekonzumujte pokud možno potraviny produkované neorganicky, protože pesticidy v nich obsažené mohou obsahovat tzv. xenoestrogeny, které způsobují výchylky v hladinách hormonů.

Potraviny, které jsou žádoucí:

  • Zvyšujte příjem fyto-estrogenů, které jsou obsaženy v sojových bobech, tempu (vyrábí se ze sóje), misu, červeném jeteli, čočce, lněném semínku a v cizrně, jelikož tyto obsahují přírodní fyto-estrogeny, které napomáhají k vyvažování hladin hormonů v těle.
  • Udržujte si příjem dostatečného množství esenciálních mastných kyselin, které jsou v rybím oleji (slanečci, makrely, lososi, tuňáci, sardinky, pstruzi) a v ořeších a semenech. Tyto pomáhají zajišťovat optimální hladinu cukru.
  • Pečujte o dostatečné množství vláknin ve vaší stravě. Vláknina podporuje střevní peristaltiku, takže přebytečné hormony mohou být vylučovány účinněji; to napomáhá také udržovat stálou hladinu cukru a podporuje eliminaci toxických odpadních produktů. Vlákninu lze najít v celých zrnech a v zelenině.
  • Jezte denně dostatek ovoce a zeleniny. Ty totiž obsahují vlákninu a množství vitamínů, minerálů a antioxidantů, které podporují jak zdravé funkce těla, tak i imunitní systém.
  • Hlídejte si dostatečný příjem vody – zpětnou vazbou je pro vás barva moči, která má být bledě žlutá (ne tmavší). Dostatek vody je dalším důležitým faktorem pro dobrou střevní peristaltiku.
  • Jezte kvalitní proteiny v každém jídle – včetně snídaně (jejich zdrojem jsou maso, ryby, vejce, ořechy, semena nebo sója), abyste stabilizovali hladinu cukru v krvi.
  • Pokud jíte uhlovodany, zaměřte se na jejich nižší obsah cukrů, který bývá v zelenině, celých zrnech, čočce a fazolích.
  • Vyhýbejte se pokud možno stresu, protože ten způsobuje výkyvy v hladině cukru a zhoršuje trávení, brání peristaltice a brání absorpci tzv. mikro-nutrientů.
  • Zvykněte si cvičit nejméně 3x týdně po dobu alespoň 20 minut, abyste zabránili nadváze a upravili si hladinu cukru v krvi. Hlavně pro ženy s PCOS je velmi důležité aby se u nich neslučovaly tyto problémy s dalšími zdravotními potížemi, jako je např. diabetes.
  • Xenoestrogeny jsou sloučeniny z životního prostředí, které mohou způsobovat nadměrné zvyšování hladin estrogenu. Do potravin se dostávají mj. i z plastových beden a obalů. Dají se také najít ve smetaně a v mycích prostředcích, neorganických potravinách, plastických dózách pro mikrovlnné trouby a v čisticích prostředcích pro úklid. Zkuste nakupovat přírodní produkty pro čištění a osobní hygienu.
  • Přestaňte s kouřením, protože tím spotřebováváte mnoho mikro-nutrientů a to může vést k oslabování imunitního systému a k hormonální nevyváženosti.

Poznámka: V článku uvedená resistence na inzulin je zřejmě zaviněna dlouhodobým nedostatkem omega-3 nenasycených mastných kyselin.

 

Zpět nahoru