prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Co způsobuje nedostatek zinku

14.07.2015
Minerály

Zinek patří k minerálním prvkům, který je sice obsažen v našem těle v relativně malém množství, ale o to má větší význam. Co vlastně může způsobovat nedostatek zinku? Na co je vlastně zinek dobrý?

Na co je dobrý zinek?

Je toho poměrně dost. Pokud nemáme dostatek zinku, cítíme se unavení a může se to projevit změnou nálad a psychickými projevy. Hlavně dámy zaznamenají zhoršený stav kůže, která je více suchá, hůře se hojí její poranění. Rovněž vlasy a nehty jsou lámavější a objevuje se i nepříjemný problém - bolavé koutky. Dokonce může dojít k vypadáváním vlasů a ke vzniku kožních lézí, pokud je nedostatek výraznější. Může se také projevit zvýšeným sklonem k průjmům. U těhotných žen to může znamenat zdravotní komplikace. Pokud je nedostatek zinku výrazný, může zapříčinit vrozené vady dětí a spontánní potraty, mírnější nedostatek způsobuje zpomalení růstu plodu, nízkou porodní váhu a komplikace při porodu. Zinek pozitivně působí i na chuť k jídlu a jeho nedostatek vyvolává nechutenství. Znamená také oslabení imunity (v přírodních přípravcích je právě proto kombinován s vitamínem C na podporu imunity). Je také důležitý pro tvorbu kolem 200 enzymů a k tvorbě některých bílkovin. Je velmi důležité zdůraznit, že odborníci uvádějí, že už mírný nedostatek zinku vede k poruše imunity a vyšší nemocnosti a mortalitě na infekční onemocnění. U dětí se projevuje zpomalením růstu. Deficit zinku je častý u seniorů, zvláště hospitalizovaných a může se projevovat špatným hojením ran.

 

Jak může vlastně k nedostatku zinku dojít?

Může chybět v potravě - což je zejména výrazné u alkoholiků a pacientů s mentální anorexií. Může to být dáno i nevhodným složením jídelníčku při nejrůznějších dietách. Může dojít k jeho zhoršenému vstřebávání při některých nemocech trávicího traktu. Kromě těchto zmiňovaných příkladů mohou nedostatkem zinku trpět pacienti s jaterními problémy, nemocnými ledvinami či onkologičtí pacienti.

 

Zinek v potravinách

Zinek se ve větším množství nachází v potravinách, jako je maso, kvasnice, vejce a mléčné výrobky či játra. Pro vegany a vegetariány můžeme zmínit, že je obsažen také v celozrnných obilovinách, luštěninách, kořenové zelenině. Ovšem nicméně je nutné zdůraznit, že je lépe využitelný z živočišných než z rostlinných potravin, ze kterých se hůře vstřebává pro obsah fytátů, vlákniny a některých dalších látek. Doporučená celková denní dávka je 15 až 20 mg denně, některé zdroje uvádějí menší dávky 10 mg pro muže a 7 mg pro ženy. Pokud tuto dávku několikanásobně překročíme, může dojít k předávkování, což se projeví bolestmi břicha, nevolností a zvracením. K předávkování může dojít i během infuze či během hemodialýzy. Na závěr je důležité připomenout, že pokud užíváme větší množství zinku, může dojít ke zhoršení vstřebávání mědi v žaludečním traktu. To se projeví vznikem anémie zapříčiněné nedostatkem mědi.

 

Celková nabídka přípravků obsahující zinek.


Související články:
Zinek
Sezam
Vitamin C


14.07.2015
autor: PharmDr.Tomáš Arndt
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

76,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS