prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Joalis


Čirok - ideální surovina pro celiaky

03.03.2015
Čirok - ideální surovina pro celiaky

Obiloviny jsou tradiční surovinou, která tvoří základ potravinové pyramidy, už lidé v neolitu je začínali účelně pěstovat a i dnes jsou naprosto nezbytnou součástí naší stravy. Po jakých obilovinách však můžete sáhnout, pokud připravuje pokrm pro celiaky?

Nepostradatelné obiloviny

Obiloviny se skládají z polysacharidů, které se vstřebávají do krve pomalu a postupně. Nezvedají tedy hladinu krevního cukru tak prudce, jako například bílý rafinovaný cukr, který se do krve dostane během několika minut a velmi rychle se zase ztrácí, což vede k opětovnému hladu. Polysacharidy jsou obsažené nejen v celozrnných obilovinách, ale i v zelenině a luštěninách. Pokud navíc konzumujeme komplexní obiloviny (ne pouze pečivo z bílé mouky), dodáváme tělu rovněž důležité minerální látky, vitamíny, stopové prvky a vlákninu.

 

Obilovina 16. století

Pohanka je nejvíce ceněna pro vysoký obsah rutinu, který působí léčivě na celý cévní systém. Rutin má schopnost zpevňovat zeslabenou stěnu cév, čímž předchází tvorbě podlitin, nemocem srdečně-cévní soustavy, upravuje krevní tlak a zmírňuje potíže s křečovými žilami. Dalšími důležitými složkami pohanky je např. vitamin cholin, který regeneruje jaterní buňky a napomáhá odbourávání tuku v játrech, potom taky kyselina linoleová, která snižuje hladinu cholesterolu v krvi. Pohanka navíc obsahuje lehce stravitelnou bílkovinu, čímž je ideální pro bezlepkovou dietu či pro diabetiky, a díky vyváženému složení je vhodná i pro těhotné ženy nebo pro detoxikaci celého organismu.

 

Nejdůležitější obilovina světa

Rýžový škrob se velmi pomalu tráví a trvale uvolňuje do krve glukózu, proto je velmi vhodnou potravinou pro diabetiky i ty z vás, kteří držíte redukční dietu. Dalšími klady je téměř nulové množství tuku a nízký glykemický index. Pro svoji lehkou stravitelnost se rýže používá k léčení zažívacích obtíží, pomáhá při poruše trávení, mírných průjmech i zácpě. Neobsahuje ani gluten, proto je velmi vhodná i pro bezlepkovou dietu. Rýže je kvalitní plodinou, která by v jídelníčku měla mít své pevné místo, tím spíš pokud sportujeme, protože bez kvalitních cukrů by svalový růst nebyl možný.

 

Proso neboli jáhly

Jáhly jsou významným zdrojem minerálů a vitamínů. Pro vysoký obsah železa se doporučují lidem trpícím chudokrevností. Vysoký obsah fosforu pomáhá v prevenci a léčbě depresí nebo únavy. Křemík podporuje zdraví a krásu zubů, nehtů a vlasů. Významný je také obsah draslíku, hořčíku a zinku. Dále mají vysoký podíl vitamínů skupiny B. Jáhly jsou jedinou zásaditou obilovinou, a proto jsou vhodné při žaludečních obtížích. Protože neobsahují lepek, jsou ideální stravou i pro nemocné celiakií. Pro svoji velkou výživnost a sytost se doporučují pro rychlou rekonvalescenci, děti, studující, sportovce i těžce pracující osoby.

 

Třetí nejpěstovanější obilovina světa

Kukuřice je bohatá na minerální látky, především na hořčík, fosfor, draslík, železo, síru, zinek, kobalt a selen, který je běžně nedostatkovým prvkem. Obsahuje důležité vitamíny skupiny B, E a beta-karoten. Předností kukuřice je vysoký obsah nenasycených mastných kyselin. Kukuřice je navíc přirozeně bezlepková.

 

Obilovina budoucnosti

Ačkoliv byl čirok domestifikován už v době neolitické, povědomí o něm je mezi lidmi velmi nízké. Dnes se nejčastěji využívá k vykrmování zvířat nebo k výrobě mouky. Jeho zrna neobsahují lepek a mají vysokou energetickou hodnotu. Protože je velmi teplomilnou rostlinou, je možné jej v Česku pěstovat pouze na jižní Moravě. Tato surovina nejenže obsahuje minerální látky (hořčík, železo, fosfor, draslík, mangan, měď, selen i zinek), ale zejména má vysoké antioxidační a protizánětlivé vlastnosti. Může za to vysoký obsah polyfenolů, které jsou účinné i v boji proti rakovinotvorným buňkám.
Čirok

Související články a videa:
IN jíst bezlepkové věci, nelehké být celiakem
VIDEO: Vařím s láskou
Bezlepková dieta není žádná legrace. Může však být i zábavná a chutná.
Pohanka, bezlepkový zázrak plný rutinu
Potraviny přirozeně bezlepkové
Obědová inspirace pro celiaky


03.03.2015
zdroj: www.nominal.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?

61,- Kč
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS