Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Express Diet - 7 proteinových jídel

Pečeme zdravě bez lepku - Celiakie – co tato diagnóza znamená?

02.08.2012

V době hned po stanovení diagnózy celiakie potřebuje váš trávicí systém skutečně mimořádné rozmazlování. Trávicí proces ještě neprobíhá nejlépe a celé řadě potravin je třeba věnovat zvýšenou pozornost. Velké množství objemného, těžko stravitelného jídla vašemu žaludku a celému trávicímu ústrojí neudělá moc dobře. Problémy ale mohou působit i jinak zdravá jídla jako pokrmy z mléka a ovoce. V každém případě byste se měli držet dietních doporučení alergologa a gastroenterologa, případně dietní sestry či výživového poradce.

 

Nežádejte od svého střeva příliš

Hýčkejte své střevo čtyřmi až pěti menšími bezlepkovými jídly denně, jinak vám dá důrazně najevo, že třeba tři velká jídla denně se mu moc nelíbí. Ideální jsou malé svačinky tvořené stravitelným ovocem a zeleninou působícím spíše zácpu, to je třeba mrkev, banán nebo borůvky. Jídla bohatá na vlákninu jako listové saláty, zelí, kapusta či brukve, či doplňkové bezlepkové vlákniny (lněné semínko, jablečný pektin) je možno zpočátku konzumovat jen v malých dávkách.

 

Laktóza – důležitá otázka!

Mléko a mléčné výrobky jsou mimořádně důležitou složkou naší každodenní výživy. Navíc je dobře známo, že lidé postižení celiakií mívají často deficit vápníku a vitaminu D – které nám v hojné míře po celý život dodávají právě tyto potraviny. Bohužel zpočátku (a v mnoha případech i dlouhodobě) není při celiakii střevo schopno zpracovávat mléčný cukr (laktózu). Tato nesnášenlivost může být příčinou přetrvávajících obtíží, jako je nadýmání a/nebo průjem, ačkoliv nemocný dodržuje přísnou bezlepkovou dietu. Jasno do věci samozřejmě vnese až lékařské vyšetření. Do té doby bude ale lepší poohlédnout se po mléčných výrobcích, které laktózu neobsahují, nebo jí obsahují jen minimální množství. Může jít o řadu druhů tvrdých sýrů, jako je ementál, appenzeller, parmezán nebo gouda, které obsahují laktózu jen ve velice malém množství. Je tedy jasné, že se kvůli nesnášenlivosti laktózy nemusíte zcela vzdát mléčných výrobků. Pro zajištění dostatečného přísunu vápníku byste měli do jídelníčku zařadit minimálně tři porce mléka a mléčných výrobků denně, a je vcelku jedno, jestli obsahují laktózu, nebo ne.

 

Fruktóza – cukr, který se bříšku nemusí líbit

Zažívací obtíže může v době po stanovení diagnózy působit i další cukr, který je obsažen v ovoci, ovocných šťávách i běžném kuchyňském cukru. Právě v počátcích změny stravování na „bezlepkové“, když ještě nejsou obeznámeni s možnými bezlepkovými náhradami obilí, mnozí postižení sahají po ovoci jako „spolehlivě bezlepkové“ potravině. Ale pozor! Nezapomínejte na to, že vaše zažívání stále ještě nefunguje dobře. Fruktóza je navíc cukr, který i zdravé trávicí ústrojí dokáže zpracovávat jen v malém množství. Po stanovení diagnózy celiakie byste pro své bříško měli alespoň na tři až šest měsíců vyhlásit stav hájení. Neměli byste tedy spořádat větší množství ovoce bohatého na fruktózu, tedy jablek, hrušek, hroznového vína, švestek nebo z tohoto ovoce lisovaných 100% šťáv – to vše obsahuje fruktózu nebo fruktózový sirup. Dejte raději přednost pokrmům obsahujícím lépe snášenou glukózu (hroznový cukr) nebo glukózový sirup. Můžete jíst ovoce jako banány, papáju či borůvky, které obsahují málo fruktózy. Fruktózu dokážete lépe strávit v kombinaci s tukem či bílkovinami (třeba s tvarohem).

 

 

Ukázka z knihy Pečeme zdravě bez lepku.


Související články:
Celiakie (intolerance lepku)
Bezlepková dieta není žádná legrace. Může však být i zábavná a chutná.
Co nejíst, když... - Zajímá vás, co jíte?
Život bez pšenice – začíná vám růst pšeničné břicho: spojitost mezi pšenicí a obezitou
IN jíst bezlepkové věci, nelehké být celiakem
Neceliakiální glutenové intolerance
Vyrobte si doma margarín


02.08.2012
autor: Christiane Schäfer, Ellen Stemmer
další články v rubrice: Výživa


 
Přírodní prostředky proti migréně
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Hemeroidy - léčba, která zabírá
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Priessnitzův obklad
Nízký krevní tlak
Chceme zdraví a hezkou postavu, ale chováme se tak? 6 tipů, jak to změnit
Začněte s detoxikací: právě teď!
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS