Bulgur – zdraví prospěšná obilovina

Co je vlastně bulgur?

Jedná se vlastně předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici, která je plnohodnotnou přílohou v kuchyni. Název pochází z tureckého slova bulghur nebo z arabského bourghoul a v překladu znamená krupice.

Jak se připravuje?

Vezme se pšenice, vypere se, usuší, rozdrtí na menší kousky a pomocí sít se rozdělí podle velikosti zlomků na různě hrubé frakce.

Je už předvařený, a proto je jeho využití v kuchyni jednoduché. Stačí ho většinou jen nechat nabobtnat ve vodě a už s ním poté můžeme začít pracovat jako s jednou z ingrediencí na přípravu jídla.

Co obsahuje?

Jedná se o lehce stravitelnou potravinu, to je důležité také zdůraznit. Obsahuje v první řadě vlákninu, minerály a vitamíny, dále ovšem také bílkoviny, cukry nebo tuky. Pokud ho například porovnáme s bílou rýží, tak obsahuje více vlákniny a bílkovin.

Z vitamínů obsahuje především vitamíny ze skupiny B (thiamin-B1, riboflavin-B2, niacin-B3, pyridoxin-B6, kyselina listová-B9). Dále v menším množství obsahuje vitamíny C, A a také E.

Z minerálů obsahuje vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík nebo zinek.

Jak přispívá k našemu zdraví?

Vzhledem k obsaženým látkám podporuje zdraví střev a působí pozitivně na naši nervovou soustavu. Je vhodný i pro přípravu dietních pokrmů (díky vysokému obsahu vlákniny podporuje pocit plnosti).

Rovněž je užitečný pro prevenci vzniku srdečních onemocnění, zlepšení trávení a celkového metabolismu nebo také udržení hladiny krevního cukru pod kontrolou.

V jakých známých pokrmech se používá?

Nejznámější je v libanonském salátu tabouleh. Právě v něm je bulgur základní složkou (někdy se tam místo něho dává kuskus). Bulgur se doplní zeleninou (petržele, rajčata a cibulka nebo šalotka) a olivovým olejem, vodou a citronovou šťávou.  Koření se mátou, pepřem a solí. Používá se jako předkrm, příloha nebo samostatné lehké jídlo.

Dále se s ním můžeme setkat jako součástí dalších pokrmů, například je možné zmínit pilaf, falafel nebo kibbeh.

Při přípravě pilafu se bulgur smaží na oleji a potom vaří v kořeněném bujónu. Je řada druhů pilafů. Podle toho, v které zemi se vaří, může obsahovat různé příměsi – zeleninu, ovoce, různé druhy masa a nesmí chybět koření.

Falafel je fritovaná kulička nebo placka z bobů, z cizrny, nebo z obojího. Pochází z Egypta, odkud se rozšířil po celém na Blízkém východě, kde se stal jedním z nejoblíbenějších jídel. Podává se obvykle na talíři nebo v pita chlebu, s jogurtovou omáčkou, sezamovou pastou (tahina) nebo zeleninou.

Kibbeh je připravované kromě bulguru také z mleté cibulky a jemně mletého ​​libového jehněčího, kozího nebo velbloudího masa s kořením (skořice, muškátový oříšek, hřebíček, koření). Je vytvarován do koulí nebo karbanátku. Připravuje se vařený ve vývaru, ale také se podává syrový. Je rovněž velmi oblíbený v mnoha zemích Blízkého Východu.

V české kuchyni se používá do nádivek, karbanátků, polévek nebo jako příloha k masům.

Kdo si má dát pozor u bulguru?

Jsou to celiatici a lidé držící obecně bezlepkovou dietu.

Je to proto, že bulgur se vyrábí z pšenice, obsahuje lepek, a proto není potravinou vhodnou pro lidi s celiakií a poruchami příjmu lepku.

S čím je možné si bulgur splést?

Můžeme si ho splést s kuskusem.  Kuskus je typem kulaté krupice, bulgur jsou pšeničné krupky z předvařené nalámané pšenice.

Zpět nahoru