Bulgur – zdraví prospěšná obilovina

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Co je vlastně bulgur?

Jedná se vlastně předvařenou nalámanou celozrnnou pšenici, která je plnohodnotnou přílohou v kuchyni. Název pochází z tureckého slova bulghur nebo z arabského bourghoul a v překladu znamená krupice.

Jak se připravuje?

Vezme se pšenice, vypere se, usuší, rozdrtí na menší kousky a pomocí sít se rozdělí podle velikosti zlomků na různě hrubé frakce.

Je už předvařený, a proto je jeho využití v kuchyni jednoduché. Stačí ho většinou jen nechat nabobtnat ve vodě a už s ním poté můžeme začít pracovat jako s jednou z ingrediencí na přípravu jídla.

Co obsahuje?

Jedná se o lehce stravitelnou potravinu, to je důležité také zdůraznit. Obsahuje v první řadě vlákninu, minerály a vitamíny, dále ovšem také bílkoviny, cukry nebo tuky. Pokud ho například porovnáme s bílou rýží, tak obsahuje více vlákniny a bílkovin.

Z vitamínů obsahuje především vitamíny ze skupiny B (thiamin-B1, riboflavin-B2, niacin-B3, pyridoxin-B6, kyselina listová-B9). Dále v menším množství obsahuje vitamíny C, A a také E.

Z minerálů obsahuje vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, sodík nebo zinek.

Jak přispívá k našemu zdraví?

Vzhledem k obsaženým látkám podporuje zdraví střev a působí pozitivně na naši nervovou soustavu. Je vhodný i pro přípravu dietních pokrmů (díky vysokému obsahu vlákniny podporuje pocit plnosti).

Rovněž je užitečný pro prevenci vzniku srdečních onemocnění, zlepšení trávení a celkového metabolismu nebo také udržení hladiny krevního cukru pod kontrolou.

V jakých známých pokrmech se používá?

Nejznámější je v libanonském salátu tabouleh. Právě v něm je bulgur základní složkou (někdy se tam místo něho dává kuskus). Bulgur se doplní zeleninou (petržele, rajčata a cibulka nebo šalotka) a olivovým olejem, vodou a citronovou šťávou.  Koření se mátou, pepřem a solí. Používá se jako předkrm, příloha nebo samostatné lehké jídlo.

Dále se s ním můžeme setkat jako součástí dalších pokrmů, například je možné zmínit pilaf, falafel nebo kibbeh.

Při přípravě pilafu se bulgur smaží na oleji a potom vaří v kořeněném bujónu. Je řada druhů pilafů. Podle toho, v které zemi se vaří, může obsahovat různé příměsi – zeleninu, ovoce, různé druhy masa a nesmí chybět koření.

Falafel je fritovaná kulička nebo placka z bobů, z cizrny, nebo z obojího. Pochází z Egypta, odkud se rozšířil po celém na Blízkém východě, kde se stal jedním z nejoblíbenějších jídel. Podává se obvykle na talíři nebo v pita chlebu, s jogurtovou omáčkou, sezamovou pastou (tahina) nebo zeleninou.

Kibbeh je připravované kromě bulguru také z mleté cibulky a jemně mletého ​​libového jehněčího, kozího nebo velbloudího masa s kořením (skořice, muškátový oříšek, hřebíček, koření). Je vytvarován do koulí nebo karbanátku. Připravuje se vařený ve vývaru, ale také se podává syrový. Je rovněž velmi oblíbený v mnoha zemích Blízkého Východu.

V české kuchyni se používá do nádivek, karbanátků, polévek nebo jako příloha k masům.

Kdo si má dát pozor u bulguru?

Jsou to celiatici a lidé držící obecně bezlepkovou dietu.

Je to proto, že bulgur se vyrábí z pšenice, obsahuje lepek, a proto není potravinou vhodnou pro lidi s celiakií a poruchami příjmu lepku.

S čím je možné si bulgur splést?

Můžeme si ho splést s kuskusem.  Kuskus je typem kulaté krupice, bulgur jsou pšeničné krupky z předvařené nalámané pšenice.

Zpět nahoru

NOVÉ ČLÁNKY KAŽDÝ TÝDEN ZDARMA NA VÁŠ E-MAIL?

Přihlaste se zdarma k odběru novinek z webu Celostnimedicina.cz a už Vám neunikne ani jedna zajímavost ze světa celostní a alternativní medicíny.