Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Express Diet - 7 proteinových jídel

Brambory – potravina pro každý den

10.08.2017
Brambory
Brambory patří do základních potravin lidské výživy. Jsou nenáročné na pěstování, proto jsou poměrně levné a je jich relativně dostatečné množství. V rámci racionální stravy jsou doporučovány dokonce ke každodenní konzumaci, to znamená, že v jednom denním jídle se mohou vyskytovat.

Zaměřím-li se nejprve na negativní stránku brambor, jsou známé dokonce jejich zdraví škodlivé účinky. V této souvislosti musím upozornit na možný obsah jedovatého solaninu v bramborách. Solanin (jed s negativními dopady na nervový systém) se skrývá především v nadzemních částech brambor, v klíčcích, ale narazit na něj můžeme i v samotné jedlé části, a to hlavně v případě špatného skladování brambor, kdy brambory na světle zezelenají, pak se v této části může vyskytovat solaninu více a je nutné tuto část či celý brambor nejíst, protože solanin se nezničí ani vařením. Krom změny barvy mohou brambory podléhat i výrazné změny chuti. V případě, že brambora přemrzne, tak se změní v ní obsažený škrob na jednoduchý cukr a brambory pak chutnají sladce. Tento fakt není v rámci zdravotních účinků na závadu, avšak ne každému pak zesládlé brambory chutnají.

 

A teď už k příznivému působení brambor. Brambory obsahují hodně vlákniny a jsou nabité množstvím minerálních látek - draslíku, hořčíku, zinku, železa… a vitamínů - vitamíny skupiny B a vitamínu C, který se ovšem ničí stykem s kovem a oxidací, proto při krájení brambor použijte keramický nůž a oloupané brambory nenechávejte na vzduchu. Úplně nejlepší je vařit brambory ve slupce, protože si zanechají více vitamínu C. Takto vařené jsou také vhodné kvůli pomalejšímu vstřebávání cukrů, než je tomu například u vstřebávání cukrů z brambor vařených, které jsou před tepelnou úpravou zbavené slupky. Ještě horší variantou, jak znehodnotit brambory z hlediska výživových látek, je brambory péct nebo dokonce smažit. Smažením se brambory stávají nejen zdravotně „bezcennou“ potravinou, ba naopak kvůli této tepelné úpravě a následným chemickým změnám dochází v bramborách k tvorbě rakovinotvorných látek. Jak tedy brambory zpracovat co nejefektivněji? Jednoduše, buďto je vařit ve slupce v páře, nebo pokud jste zvyklí je vařit ve vodě, tak alespoň tak, že je rovnou zalijete vroucí vodou, aby se brambory ve vodě „koupaly“ po co nejkratší dobu.

 

Za dobrou informaci považuji i tip ohledně výběru vhodného varného druhu brambor dle připravovaného pokrmu. Varný typ A je využíván na bramborový salát nebo k přípravě brambor vařených ve slupce. Varný typ B se hodí jako příkrm nebo do gulášů a polévek. Varný typ C je pak doporučovaný při přípravě bramboráků, bramborových placek, do bramborové kaše či na přípravu bramborového těsta (bramborové knedlíky, halušky, šišky aj.).

 

Vařené brambory (nemaštěné) si zaslouží i označení za dietní potravinu. Jejich energetická hodnota na 100 g je v průměru 280kJ, což je stejná hodnota jako pouze u 50g vařené rýže a vařených těstovin nebo jako u necelého jednoho plátku houskového knedlíku.

 

Odlehčený bramborový salát

A co Vám nabídnu za recept v souvislosti s touto potravinou? Vyzkoušejte odlehčený bramborový salát. Na dvě porce budete potřebovat:

  • 300 g brambor vařených ve slupce v páře
  • 150 g bílého jogurtu (3% tuku)
  • 1 vejce
  • 1/2 cibule
  • Pepř, sůl

Brambory očistěte, osolte, uvařte vcelku na páře a nechte vychladnout. Vedle v hrnci si uvařte vejce natvrdo (12 minut od doby varu) a zchlaďte studenou vodou, skořápku po zchlazení odstraňte. Poté si brambory (lze z nich oloupat slupku) i vejce nakrájejte na kostičky nebo prolisujte skrz kráječ na brambory, smíchejte s bílým jogurtem a drobně nakrájenou cibulí a dochuťte solí a pepřem. Tento bramborový salát chutná nejlépe, je-li v ledničce odleželý jeden den. Vhodný je nejen jako příkrm k masu, ale i jako možnost vegetariánského pokrmu.

 

Aby nám jídlo lahodilo, vůbec nemusí obsahovat nadbytek tuku, naopak i lehké pokrmy, jako je tento salát, skvěle chutnají. A tento fakt můžeme podpořit výběrem především vhodných a kvalitních potravin, jak těch základních, tak těch doplňkových.

 

Celková nabídka Moringa Mix.


Související články:
„Jsou novodobé zeleninové chipsy lepší než klasické brambůrky?“
O pšenici špaldě… recept na rychlý špaldový chléb
O pohance… Recept na pohankové muffiny
Červená řepa a její zapojení do studené kuchyně
Dýně - pro skvělou kuchyni plnou zdraví


10.08.2017
autor: Bc. Martina Korejčková, DiS.
zdroj: www.moringamix.cz
další články v rubrice: Výživa


 
Priessnitzův obklad
Záhadná celiakie
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Pryč se sacharidy. Ale co dál?
Program Ano NO - Oxid dusnatý – přirozený zázračný kardiovaskulární lék
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Jak posílit imunitu dětí po nástupu do škol a školek?
5 mýtů o detoxikaci
Nepříjemné situace jako zkoušky: radujte se z nich!
(c) 2004-2017 www.celostnimedicina.cz
O násRSS