Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví


BIOHACKING – Nedávejme odpovědnost lékařům, starejme se o své zdraví sami (Jan Hovad)

01.03.2019
Jan Hovad

Biohacking znamená aktivní a vědomý přístup k vlastnímu tělu i mysli. Výsledkem může být někdy až markantní zlepšení či vyladění vlastního zdraví. V dnešní době raketového šíření informací už nedává vždy smysl slepě věřit autoritám (lékařům), ale naopak se o svoje zdraví starat sami. Do zákulisí biohackingu nás postupně, v novém miniseriálu, zasvětí Jan Hovad, který po vlastním zdravotním kolapsu zažil tělesný restart. Za dva roky přečetl přes o zdraví a osobním rozvoji 700 knih – veřejnosti je známý především z YouTube kanálu Metalearnings.cz, kde se dělí o své poznatky.

 

KDO JE JAN HOVAD - náš průvodce seriálem o biohackingu

Už v šesti letech hodně studoval a pracoval. V šestnácti byl, vedle školy, zaměstnán v němcké firmě a létal všude po světě. V roce 2008 se stal v ČR astro-fotografem roku (na zahradě fotil hluboký vesmír). V noci kvůli focení mnoho nespal, a v tomto extrémní pracovním režimu byl asi deset let.

 

Postupně mu začaly srdeční arytmie a migrény se senzorickou aurou, kdy přestal vidět, měl vše rozmazané. Přednášel po světě pro stovky lidí, a to mu způsobovalo hodně adrenalinu. Ze začátku to nebyl problém, ale jak se adrenalin stupňoval, tak se přidaly panické záchvaty. Jan nakonec skončil na IKEMu na invazivním zákroku srdce. Na neurologii potom zkolaboval a přístup lékařů tam a na psychiatrii mu otevřel oči, že asi není vše se systémem v pořádku.

 

Tři měsíce antidepresiv ho úplně vymazaly ze světa. Po třech měsících je vysadil a odešel z práce. Odstěhoval se z města zpátky na venkov. První měsíce nemohl chodit ani číst. Začal poslouchat audioknížky, které nebyly náročné na soustředěnost. Potom skoro dva roky chodil do lesa – čtyři hodiny dopoledne a čtyři hodiny odpoledne každý den. Za 700 dní přečetl 700 knih z neurověd, psychologie, efektivního učení a motivace. Na YouTube pak začal dávat svá první videa, ve kterých lidem pomáhal řešit problémy, kterými sám prošel.

 

Jan Hovad patří k předním českým biohackerům. Je autorem projektů Prectime.cz, Bettermind.cz, Metalearners.cz a spousty dalších.

 

CO JE TO BIOHACKING

„Biohacking je nový pojem, který se začal vyskytovat posledních deset, patnáct, dvacet let. Je velmi široký a je těžké přesně definovat, co všechno do tohoto pojmu spadá. Ale pro představu: je to manipulace se svým tělem a svou myslí, která dříve byla v kompetenci velmi vzdělaných autorit, tzn. lékařů a různých profesorů. V dnešní době jsme ale naopak už schopní kupu věcí se svým tělem a svou myslí dělat sami doma. Nepotřebujeme k tomu chodit za třicet let studovaným člověkem, můžeme si vše nastudovat a o sebe se postarat v mnoha případech sami,“ říká Jan Hovad.

 

Biohacking jsou vychytávky v oblasti spánku, výživy, cvičení, redukce stresu, zvyšování tělesné kondice nebo lepšího sexu. Do biohackingu patří jak různé přírodní prostředky, suplementy, tak čistě mentální a psychologické techniky.

 

„Ve škole jsme seděli roky a učili se neuvěřitelné detaily z historie, které nám dnes defacto k ničemu nejsou. Nikdo nám už ale neřekl, jak přistupovat ke svému zdraví,“ vystihuje podstatu problému Hovad. „Málokdo totiž například ví, že když si chce udělat krevní testy, nemusí jít k doktorovi, který vypíše žádanku, ale může požadavek zadat příslušné laboratoři sám. Můžeme se stát malými biohackery, kteří se o svou tělesnou stránku budou starat sami. A nebudou předávat odpovědnost a moc plně lékařům.“

 

Když porozumíme svému tělu, můžeme ovlivňovat, jak funguje. Začít měnit svoji srdeční variabilitu; to, co jíme; více meditovat nebo měnit reakce na to, jak reagujeme ve společnosti: „Biohacking není jen o biochemii, ale patří sem i oblast mentálního zdraví. Je to velmi obsáhlá disciplína,“ upřesňuje Hovad.

 

Jan Hovad

 

TECHNOLOGIE – Jak monitorovat, zda jsme ve stresu

Do dnešního článku se nám vejdou ještě dvě technologie, pomocí nichž mohou zvídaví čtenáři sledovat, jak jejich tělo reaguje na stres. První z nich je přitom finančně velmi dostupná:

 

„Jedním z ukazatelů, jak moc je člověk ve stresu, aniž by musel jenom vnímat signály svého těla, je měřit si HRV (srdeční variabilitu). Pokud je variabilita srdce jednotlivých úderů nízká a srdce bije velmi pravidelně, naše tělo je ve stresu. Pokud je variabilita vysoká, jsme uvolnění a zrelaxovaní,“ vysvětluje Honza.  

 

Onou první technologií může být hrudní pás Polar 10, který si každý může koupit ve sportovních potřebách nebo obchodech s elektronikou. Dokáže vám říci, kdy je vaše variabilita nízká a kdy vysoká.

 

Honza dodává detaily: „Za posledních deset let se technologie posunuly extrémním způsobem dopředu. Před 15 lety jsem si musel kupovat vlastní senzory a programovat svoje skripty, které data analyzovaly. Bylo to velmi složité. Pak se ale začaly vyskytovat hrudní pásy, které lidi používali při běhání. Hrudní pásy začaly být spolehlivé v tom, že měřily srdeční frekvenci a následně v aplikacích zobrazovaly HRV. Jenomže nevýhodou je, že hrudní pás musíte nosit na sobě, občas vám spadne atd.“

 

Ideální technologií dneška je tak podle Honzy prsten Ouraring (na ouraring.com vyjde na cca 7300 Kč). „Prsten vám bude měřit HRV, tělesnou teplotu a spánkové cykly (jestli jste v hlubokém spánku, v REM spánku, v lehkém spánku nebo vzhůru). Vydrží týden nabitý a bude vám viset na prstu jako klasický prsten. Jednou za čas se pak budete moci podívat na výsledky ve vlastním telefonu,“ shrnuje Honza jeho výhody.

 

Na základě HRV pak budete moci dělat změny ve vašem životě. Například zjistíte, že když si dáte svíčkovou se sedmi knedlíky, tak vaše HRV poklesne a vy se budete cítit mizerně. Takže uvidíte, co se po svíčkové se sedmi knedlíky v těle děje. Nebo, co se stane, když budete deset hodin sedět v práci a pak uběhnete půlmaratón (pozn.: ačkoliv je pohyb obecně velmi zdravý, v tomto případě přiděláte pravděpodobně svému tělu jenom další stres).

 

Pokračování biohackingu příští týden.

Webová stránka Jana Hovada: https://metalearning.cz/

 

Celková nabídka přípravků na stres a knih alternativní medicíny.


Související články a videa:
Tradiční čínská medicína – rozhovor s Vilmou Malínskou + tipy, jak posílit v zimě svou imunitu
Alternativní medicína – Nedostatky monoléčby
Zdravé dítě a Alternativní medicína – Nejčastější nemoci dětí
Kterých 7 krevních testů je dobré si nechat udělat?
BIOHACKING 3: Vychytávky pro lepší spánek, co dělat po probuzení a silová jóga (Jan Hovad)
BIOHACKING 4: Radovat se ze života, mít větší příjem a rychle se naučit cizí jazyk (Jan Hovad)


01.03.2019
autor: Mgr. Jiří Hamerský
další články v rubrice: Psychologie


 
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Extrasystoly aneb bouchání či vynechávání srdce
Priessnitzův obklad
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku
Jak vyčistit ucpané cévy?
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat - 1. část
Serotonin - osm přirozených způsobů, jak posílit jeho produkci a tím i dobrou náladu
Nízký krevní tlak
Warfarin - co vám u lékaře neřeknou
Správně dávkovaný chlad může snížit nemocnost o více jak 90 % (rozhovor s Liborem Mattušem)
Hemofilové nákazy
Hemoroidy - příznaky a fotky
Zvětšené uzliny na krku
Dornova metoda

99,- Kč
(c) 2004-2019 www.celostnimedicina.cz
O násRSS