prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Banány

17.08.2012

Banány vyrůstají na teplomilném banánovníku s listy rozvíjejícími se v délce přes čtyři metry z pně vysokého 8 – 10 m. Plodenství o 100 – 300 podlouhlých banánů přináší důležitý zdroj výživy obyvatel Dálného východu, odkud pocházejí, ale i jiných oblastí s teplým a vlhkým podnebím, kam se rozšířily.

 

Je lehce stravitelnou potravinou vhodnou i pro děti a nemocné lidi např. v rekonvalescenci. Rychle zasytí prostřednictvím hojných sacharidů.

 

Obsah draslíku je významný pro látkovou přeměnu: Jestliže člověk pojídá dost sodíku – ve slaných jídlech, bude jej potřeba včas vyvážit ovocem, jež draslík obsahuje. Sodík váže vodu v buňkách a zvyšuje krevní tlak, kdežto jeho protiváha – draslík (vně buněk) vodu vyplavuje. Sodík a draslík v dobré souhře potom přivádějí živiny do buněk. Při nedostatku draslíku nebo nadbytku sodíku však hrozí, že se buněčné hospodářství zhroutí. Tělo reaguje únavou, nervozitou, svalovými potížemi, poruchami trávení i srdečními a jinými příznaky.

 

Bohatství vitamínu A, C a skupiny B je další devizou tohoto chutného ovoce, jež pojídáme většinou syrové, stačí je jen oloupat ze slupky a dietně vhodný pokrm je připraven. Hodí se také do mléčných koktejlů, ovocných salátů i moučníků.

 

Léčivé účinky banánů podle literatury:

  • prevence vyššího krevního tlaku
  • odvodňování a snižování hmotnosti
  • čištění od jedovatých látek, posila imunity
  • snížení hladiny cholesterolu
  • uklidnění žaludeční sliznice v zánětu
  • uklidnění nervů a pomoc kvalitě spánku.

 

Upozornění:

Vzhledem k tomu, že banány rostou dlouhou dobu (až 20 měsíců), mohou obsahovat i množství škodlivin z chemického ošetřování rostlin. Pro spolehlivou dietu si proto vybereme častěji tzv. bio banány.

 

Do chladničky banány neukládáme, protože by zamezily dozrávací schopnosti enzymů, pouze by zhnědly a změkly.


Související články:
Draslík
Sodík
Hypertenze může být snížena dostatkem draslíku v potravě
Hroznové víno
Meruňky
Papája obecná (Carica papaya)


17.08.2012
autor: PhDr. Pavla ŠÁCHOVÁ
další články v rubrice: Výživa


 
Stravování žen po čtyřicítce
Mocná dvojice minerálů
Zdravé vánoční cukroví
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Jak zajistit adekvátní příjem zinku
Priessnitzův obklad
Proč je ve většině případů dobré nedělat kompromis (psychologie vyjednávání podle FBI)
Jak snížit hladinu škodlivého LDL cholesterolu přirozenou cestou
Hemeroidy - léčba, která zabírá
VIDEO: Kolikrát denně máme jíst?
(c) 2004-2016 www.celostnimedicina.cz
O násRSS