Rádi vám upravujeme nabídku na míru, ale abychom to zvládli, používáme k tomu soubory cookie.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Více informací
OK
prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
vivantis.cz
Být sám sebou
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku
Zdravá výživa


Ryze ženská přitažlivost

10 zajímavostí o meruňkách

16.08.2018
Meruňky
Meruňky jsou významné v kosmetickém průmyslu, jsou zdrojem draslíku, vitamínů a mnoho dalšího. Přečtěte si článek o deseti zajímavostech oblíbeného ovoce zahrádkářů.

1) Meruňka nepochází z oblasti střední Evropy. Jejich původ hledejte v Číně, odkud jsou písemné zmínky o prvním pěstování z doby před více, jak 4000 lety.

 

2) Ovoce je velmi chutné, ať za syrova jen tak, či zavařené, v kompotech, džemech, či sirupech. Meruňky jsou velmi významným zdrojem vitaminu C – k pokrytí doporučené denní dávky postačí cca 8 kusů meruněk. Vitamin C je potřebný pro metabolizmus aminokyselin, konkrétně pro vznik nekódovaných aminokyselin hydroxylysinu a hydroxyprolinu. Tím se podílí na syntéze kolagenu. Nedostatek vitamínu C se proto projevuje menší pevností cévní stěny, především vlásečnic, a zvýšenou krvácivostí, a dále typicky sníženou pevností vazivového aparátu zubu a s tím spojeným drolením a vypadáváním zubů. Dále je vitamín C důležitý pro okysličení tkání. Podporuje vstřebávání železa, stimuluje tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí, zubů a chrupavek, podporuje regeneraci. Podílí se i na antioxidační obraně buňky, neboť dokáže redukovat volné radikály, které způsobují stárnutí a odumírání buněk.

 

3) Meruňky jsou také velmi významným zdrojem vitaminu A ve formě. Vitamin A je nutný pro tvorbu rodopsinu, zrakového pigmentu používaného za nízkého osvětlení. Nedostatek vitaminu proto vede k šerosleposti. Vitamin A je také důležitý antioxidant. Rovněž je nezbytný pro vývoj kožních buněk, při jeho nedostatku buňky rohovatí (xeróza). Zdrojem vitaminu A je alfa-karoten, beta-karoten a lykopen, což jsou oranžová a červená barviva, která jsou právě obsažená mimo jiné v mrkvi, kukuřici a dýni. Významným zdrojem jsou i játra a žloutek. Beta karoten, jako látka, ze které vitamin A vzniká, může podle mnoha průzkumů omezovat vznik rakoviny a brzdit její rozvoj (zvláště pokud jde o rakovinu dutiny ústní).

 

4) Meruňky se doporučují osobám s nemocným srdcem a vůbec každému, kdo má potíže s oběhovou soustavou.

 

5) Draslík v meruňkách je významný pro snížení vysokého tlaku.

 

6) Dále mají meruňky velmi významný obsah železa. Je známo, že anémie z nedostatku železa patří mezi nejčastější nutriční deficienci na světě. Minimální denní příjem železa nezbytný pro červenou krvetvorbu je 10–15 mg. Hlavním zdrojem železa v potravě je maso, především vnitřnosti jako játra, srdce a slezina. Zdrojem železa jsou kromě meruněk ale i luštěniny, listová zelenina, houby a některé ovoce jako například jahody. Proč může vznikat nedostatek železa? První možností je špatně vyvážená vegetariánská strava, chronické nízkoenergetické diety a další stravovací zvyklosti, kde je vzácný příjem červeného masa a zároveň nedostatečné nahrazení adekvátními potravinami. Další skupinou anemiků mohou být atletky (menstruace), dospívající sportovci, těhotné sportovkyně, sportovci, kteří se přizpůsobují nadmořské výšce, anebo se připravují v horkém podnebí. Někdy mohou anemii zapříčinit zvýšené ztráty železa v důsledku krvácení do gastrointestinálního traktu (např. vředy), nadměrná hemolýza kvůli zvýšenému namáhání a jiné krevní ztráty (např. krvácení z nosu, kontaktní sporty). V neposlední řadě se může za anemií stát špatné vstřebávání železa v důsledku klinických poruch, jako jsou celiakie či Crohnova choroba.

 

7) Meruňky jsou významné i v kosmetickém průmyslu. Jejich olej se často přidává do balzámů a krémů. Jeho hlavní funkcí je regenerovat a hydratovat pokožku. A to i při spálení pokožky, kdy pomáhá zmírnit projevy přeslunění pokožky. Recept na masku: čtyři meruňky rozmixujeme se dvěma lžícemi olivového oleje, směs naneseme na nadměrně opálená místa, necháme patnáct minut působit, a poté ji vlažnou vodou opláchneme.

 

8) Pokud chcete meruňky jako vitaminovou bombu uchovat co nejdéle, doporučuji je maximálně zmrazit. Vitamin C a další antioxidanty se ničí při zahřátí nad 80°C. Naproti tomu je známo, že lipofilní barviva se lépe vstřebávají a uvolňují po tepelném zahřátí.

 

9) Pár čísel: Z celkové hmotnosti plodů připadá 85 % na dužninu, 7,3 % na slupku a 7,7 % na pecku. Dužnina obsahuje 72 až 92 % vody, 7 až 17 % cukru, 1 až 1,5 % kyselin, necelé 1 % celulózy, 1 % pektinu, 1 % bílkovin a 0,5 % tříslovin. Jádro obsahuje 45 až 58 % sušiny tuků a 25 až 28 % bílkovin.

 

10) A hlavně je významným zdrojem pektinů jako rozpustné vlákniny, i celuózy. Jako nerozpustná vláknina zlepšuje trávení, usnadňuje peristaltiku střeva, chrání před trávicími obtížemi, pomáhá snižovat cholesterol a riziko vzniku metabolických onemocnění. Proto si meruňky v tomto krásném letním období dopřávejte. Nic lepšího nám příroda v tomto období nabídnout nemůže.

 

Tyto všechny vitaminy ve své přirozené podobě může nabídnout i Moringa olejodárná.

 

Moringu můžete pořídit v mnoha formách, od sušené drcené v kapslích, kde se snoubí rozpustná i nerozpustná vláknina s mnoha živinami a minerálními látkami, a jsou vhodné pro snadné i rychlé užití. Čistou moringu nabízíme i ve formě drceného či celého listu, ze kterého si můžete udělat lahodný čaj a dodat tělu veškeré živiny jako součást pitného režimu. Doporučuji proto kombinovat v průběhu dne kapsle (případně čistý moringový prášek třeba v jogurtu nebo raw dezertu) s čajem. Vyzkoušejte třeba směs bylin s Moringou pro dobrou činnost lymfatického systému, který v těchto letních měsících potřebuje podpořit.


16.08.2018
autor: Mgr. Ing. Markéta Rozinková
další články v rubrice: Bylinky


 
Čím víc léků, tím víc nemocí... aneb porozumění místo boje
Jíst jedno jídlo denně - cesta k omlazení i dlouhověkosti, která není pro každého
Priessnitzův obklad
Sušení ovoce a zeleniny
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Hemoroidy - léčba, která zabírá
Červená fermentovaná rýže
Jaké největší stravovací chyby děláme
Nemoc není zlo, umožňuje člověku zlepšit charakter
Nejčastější příčiny bolestí na hrudníku

104,- Kč
(c) 2004-2018 www.celostnimedicina.cz
O násRSS