Výživa a pohybová aktivita dětí

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Chcete-li svým dětem vytvořit dobrý základ pro život, připravit jim náskok v celoživotní kondici, věnujte mimořádnou pozornost dětské sportovní a jim přirozené fyzické aktivitě.

S dobrou fyzickou kondicí budou totiž děti překonávat životní překážky mnohem snadněji. Podpora rodičů a společné provozování takových aktivit je výborné řešení. Nestačí se jen dívat, jak dítě jezdí na kole, na bruslích, ale vy, rodiče, usedněte na kolo a jeďte s nimi. Máte je pod dohledem, a přitom utužujete vzájemné vztahy a všichni pracujete na kondici.

Uspořádal jsem již 7 ročníků ježdění na in-line bruslích. Smyslem bylo ujet 10 km. Nejde o závod, nejde o to, kdo dojede do cíle první, jde o to, kdo těch 10 km ujede v neměřeném čase. Vyzývám rodiče, aby se této akce účastnili společně s dětmi. Musím konstatovat, že jen velmi málo rodičů se přidává. Obvykle stojí na chodníku a jen sledují, jak jejich děti zdolávají svých 10 kilometrů. Je to škoda.

Ovlivňujte zdraví

Zdraví dětí samozřejmě můžete ovlivňovat skladbou jídla, jež jim nabídnete. Naučte se, které živiny jsou nezbytné pro zdravý vývoj, v jakém množství a v jaké kvalitě. Udělejte si čas a věnujte pozornost dobré skladbě jídelníčku dítěte. Nestačí mu dát kapesné se slovy: „Kup si něco v kantýně“. Tento postup vždy dopadne špatně, v neprospěch jeho zdraví.

Co vaše dítě pije? Kolik toho vypije za den? Dává přednost slazeným limonádám? Snad ne coca-cole? Nebo jim nabízíte šťávy z goji, rakytníku a jiných ovocných produktů? Obyčejnou vodu s citronem? Je to nenápadný, ale ve své podstatě velmi důležitý výchovný krok, který zahraje v budoucnu docela zásadní roli. Budu zde uvádět další důležité milníky ve vývoji dítěte a zakončím větu otazníkem. Smyslem je, aby se ta problematika připomněla. Stačí, když se nad otázkou zamyslíte a vybavíte si ji do své konkrétní reality.

Jak je důležitý harmonogram spánku dítěte? Kdy má jít dítě do postele, kolik hodin má spát, kdy má vstávat, jak má vypadat prostředí, ve kterém dítě spí? Má se dívat na televizi, má hrát počítačové hry? Do jaké míry má dítě zaměstnávat svou mysl počítačovou hrou? Jak hluboko se často nevhodný děj hry vryje do mysli dítěte? Pak nemůže usnout, nechce se mu spát, má divoké sny, ráno je unavené, nevyspané, nemá chuť k jídlu, k pití, ve škole se nesoustředí. Objevují se špatné známky, konflikty se spolužáky, dítě ztrácí zájem o učení, o školu. Touží po jiném světě, po virtuálním světě počítačových příběhů a her.

  • Bude z dítěte gambler?
  • Co potřebují vědět děti o sexu, kouření, drogách, šikaně ve škole? Jak jsou děti schopny reagovat na drsnou realitu světa?
  • Co je to strach, obavy, úzkosti, nízké sebevědomí? Jak jsou děti vybaveny odolností? Jsou extroverti nebo introverti?
  • Pěstujete v rodině duchovní zásady, jste věřící, dodržujete desatero, učíte to své děti?

Vliv programu

Dítě si vštěpuje do mysli program a podle něj se pak tvoří jeho život, budoucnost, podle něj mozek řídí imunitu, hormonální činnost, podle něj se formuje chování, sociální cítění, odpovědnost atd.

Je lepší, když bude mít dítě v hlavě sportovní program, když si bude uvolňovat pozitivní endorfiny dosahováním sportovních výkonů? Společně s rodiči? Ano, jednoznačně. Budujte sportovní program v myslích svých dětí.

Investice do času s dětmi se vyplatí, duchovní investice do vytváření základních kamenů vývoje dítěte se vyplatí a dobré ovoce se vrátí i rodičům: Radost ze zdraví, dobré kondice, dobrých výsledků ve škole, radost z nalezení slušné životní cesty a uplatnění dítěte je satisfakce pro rodiče.

Rodiče dětí to poznají ve stáří, pocítí to, jak se jim budou děti odměňovat, kolik času jim budou věnovat, jak se k nim budou chovat.