Vánoce a dárky

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

S přibližujícími se Vánocemi se takřka nezbytně spojuje i problematika dárků. Rodiče si můžou klást otázku, jaké dárky vůbec dětem vybrat, zda dítěti pořídit něco, o čem rodič ví, že to dítěti udělá opravdovou radost, nebo jít cestou užitečnosti a raději zvolit teplý svetr, nové holínky apod. Samozřejmě, že v celé „dárkové politice“ sehrává roli vícero faktorů.

Nezanedbatelnou jsou finanční možnosti, ale také věk dítěte, jeho vlastnosti, řebříček hodnot a preferencí, ale taky výchova, vliv prostředí apod. Když bychom rozebírali finanční možnosti rodiny, a jakou sumu vyhradit na dárky – vše se odvíjí od možností rodiny a stáří dítěte.

Zejména menší děti těší už samotná atmosféra Vánoc a rozbalování dárků. Cenově přemrštěné dárky zde nemusejí působit pozitivně nebo s výrazným efektem. (Skýtá se otázka, jaký efekt rodiče vůbec očekávají, když darují malému dítěti drahý dárek). Menší dítě, které dostane o Vánocích drahé dárky, nebo spoustu resp. větší množství dárků obecně, nemá příliš čas si jednotlivé dárky prohlédnout a v jejich spoustě nemá možnost vytvořit si k nim určité pouto. Postupně se tak stanou pouze jen bezduchými věcmi bez vnitřní „přidané“ hodnoty. Dárků by proto mělo být jen tolik, aby dítě mohlo věnovat dostatek prostoru se s ním potěšit, vytvořit si k hračce, nebo čehokoli se dárek týká, určité pouto a spojení. Budou si tak lépe moci spojit k dárku určitou emoci a i během roku nebo i později s věkem se budou k dárku vracet s pozitivní vzpomínkou „To jsem dostal od Ježíška/nebo od maminky a tatínka“. Později tak dítě i lépe porozumí a objeví radost nejen z dostávání dárků, ale zjistí, že stejně hezké je dárek darovat.

A jak je to tedy vlastně s Ježíškem?

Pokud je dítě ještě malé, rodiče pomáhají s napsáním listu Ježíškovi a dítě může dopis obohatit malůvkou nebo jakoukoli formou „podpisu“. Zejména u menších dětí je to výborná forma a příležitost k tomu, jak s dítětem mluvit a nastolit problematiku dárků, vlastních hodnot a přání dítěte. Rodiče můžou dítěti vysvětlit, jaké dárky je nebo není vhodné dávat, můžou s dítětem mluvit o tom, že o Vánocích je důležité dělat si navzájem radost, být společně v kruhu rodiny a dárek je vyjádřením naši radosti a setkání s blízkým člověkem, že ho máme rádi. A když už je součástí dárku nějaká praktická věc, nejčastěji je to právě oblečení, tak dítě může potěšit jakákoli spojitost praktického dárku s něčím, co má rádo, např. obrázek oblíbené pohádkové postavičky na tričku nebo bačkůrkách. Předejít situaci, že dítě bude z dárku zklamané, tak může právě takovéto společné psaní listu (seznam) Ježíškovi, kde rodič s dítětem probere třeba i pořadí a důležitost dárků. Dítě by si však pod stromečkem mělo najít i kromě praktických věcí něco, co si doopravdy přálo a co společně s rodiči „prošlo cenzurou“ (např. z hlediska ceny).

Jak a kdy vlastně dítěti říct o tom, že dárky ve skutečnosti nenosí Ježíšek?

V odpovědi na tuto otázku nám v mnohém „pomáhá“ dnešní doba plná multimédií a reklam. Psychosociální a kognitivní vývoj dítěte umožňuje dítěti víc a víc pronikat do tajů a rozvoje myšlení. A když si ve správném věku pustí televizi (což v dnešní době není takový problém), tak se na dítě z různých stran valí reklamy, ve kterých dítě vidí, jak pán kupuje mamince nebo dětem dárky a jak si je společně rozbalují. V mnohém taky pomáhá vliv sociálního prostředí, spolužáci ve školce nebo škole, se kterými dítě přichází do styku a získává jiný pohled na svět. Je proto velice důležité, jak rodiče umí všechny tyto vlivy prostředí zapracovat do výchovy a když se dítě začne ptát, tak přiměřenou formou k věku a psychosociálnímu vývoji, s dítětem pohovořit, jak to tedy je, a proč v té a té reklamě přinesl dárky svým dětem jejich tatínek a ne Santa Claus či Ježíšek. Toto téma začíná být zejména aktuální s nástupem školní docházky a prvních roků v školních lavicích. Je to dáno i tím, že v tomto období se víc a víc začínají objevovat kromě spousty hraček v balíčcích dárků různé praktičnosti jako přezůvky, oblečení, pomůcky do školy apod.

Se správným přístupem a doprovodem však dítě bude mít základ k porozumění pravé hodnoty dárku, jeho „přidané hodnoty“ a toho, co dárek symbolizuje, co se za ním skrývá a co vyjadřuje. A to dítě nalezne v úsměvu a záři očí svých rodičů při rozbalování…