Tabákový kouř znečišťuje prostředí víc než výfuk

cm cigareta1

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Práce vyvrátila argument, že dýchání výfukových plynů je horší než kouření. Autoři zvolili nový typ motoru s výrazně redukovaným obsahem látek ve výfukových plynech, odpovídající EURO 3 standardu – Ford Mondeo TDCi 2000cc a naftu „bluedisel“ Agip. Po nastartování byl motor v chodu 30 minut v uzavřené garáži. Při druhém pokusu ve stejné garáži volně hořely 3 cigarety, zapalované postupně také po dobu 30 minut.

Po každém pokusu byla garáž na 4 hodiny otevřena. Naměřené hodnoty pevných prachových částic PM10,PM2,5 a PM1 byly ( v závorce SD): 15(1),13 (0,7) a 7 (0,6)ug/m2 v případě auta a 36 (2),28 (1),14(0,8)ug/m2 v případě kouře z cigaret. Po hodině od nastartování motoru ( tedy po 30 minutách větrání) byly tyto hodnoty 44 (9), 31 (5) a 13(1)ug/m2, zatímco po hodině od zapálení cigaret ( tedy rovněž po 30 minutách větrání) byla 343 (192),319 (178) a 168 (92)ug/m2 ( p=0,001, korigováno na pozadí).

Klinický význam:
Cigaretový kouř se ukázal jako zdroj Troj-až desetinásobně více znečišťující prostředí pevnými částicemi než výfuk dieselového motoru. Navíc větrání zplodin z cigaret je mnohem pomalejší než zplodin motoru.