Reklama na léky se vyplácí

cm antikoncepce

Popisovaná zdravotní témata nemohou být náhradou za odborné zdravotní vyšetření. Pro stanovení zdravotních závěrů je vždy třeba obrátit se na lékaře.

Firmy vyrábějící léčiva vydávají na propagaci svých léků téměř sedm miliard dolarů ročně. Nejvíce reklamního času nakupují na podzim a v zimě, kdy je čas chřipek a virových epidemií. Náš lék vám okamžitě uleví od bolesti, napraví zažívání, uvolní křeče, hlásají reklamní spoty farmaceutických koncernů. Často však nejpropagovanější přípravky bývají předražené a nemají žádné zvláštní účinky oproti levnější konkurenčním výrobkům, upozorňuje studie přední americké výzkumné agentury Nielsen Monitor, která se zabývá monitorováním reklamního trhu.

„Mnohé z nejčastěji inzerovaných léků jsou předražené a na trhu jsou stejně účinné či účinnější a mnohem levnější léky,“ potvrzuje výsledky studie lékařka Sarah Jeffreysová na serveru wnbusiness. Takovým příkladem je podle odborníků lék Nexium, který pomáhá při překyselení žaludku. Jeho výrobce, britský koncern AstraZeneca, vydal na jeho propagaci v loňském roce asi 257 miliónů dolarů, což je mezi léčivy rekordní částka.

Měsíční dávka léku Nexium přijde na 200 dolarů. Přitom sama společnost AstraZeneca vyrábí obdobný preparát Prisolec, u nějž měsíční užívání stojí 40 dolarů. „Nexium rozhodně není účinnější než Prisolec, překvapuje mě, že ho vůbec někdo předepisuje,“ podivuje se doktorka Sharon Levinová v listu New York Times. Velká reklamní kampaň přesto nese ovoce. Celosvětový prodej Nexia v loňském roce stoupl o 62 procent a přinesl firmě AstraZeneca 3,8 miliardy dolarů a lék se tak zařadil na sedmé místo žebříčku nejprodávanějších léčiv agentury IMS Health.“Pacienti si často o přípravek, který vidí v reklamě, sami řeknou. Pokud to není vyloženě lék, který by jim mohl uškodit a pomůže při léčbě dané nemoci, předepíši ho,“ vysvětluje úspěch propagovaných preparátů doktor George Colman. Podle něj pacienti požadují často Nexium nebo Prevacid, což je konkurenční lék od firmy TAP Pharmaceuticals. Ta do jeho propagace vloni investovala 133 miliónů dolarů a díky reklamě se tržby jen za tento preparát vyšplhaly ke čtyřem miliardám dolarů, uvedl server adage.com.

Odborníci však varují, že reklama na léky může být i nebezpečná. Jako příklad jim slouží nedávný případ s přípravkem Vioxx od firmy Merck. Lék tišící bolest totiž musel být stažen z trhu, protože se u něj prokázaly negativní vedlejší účinky. Podle serveru nytimes.com zvyšovalo jeho užívání nebezpečí srdečního infarktu a mozkové mrtvice. Předtím byl ale velmi populární. Firma Merck jej propagovala rozsáhlou reklamní kampaní a stal se díky ní jedním z bestsellerů firmy, kdy jí ročně přinášel víc než miliardu dolarů na tržbách.“Proč někdo užíval Vioxx, je trochu záhada. Od bolesti minimálně stejně účinně pomáhá obyčejný ibuprofen,“ komentoval případ staženého léku doktor James Broody.

Experti požadují zpřísnění podmínek pro reklamy na léčiva. Americký Úřad pro schvalování léčiv a potravin (FDA), který pravidla teprve před sedmi lety uvolnil, tvrdí, že žádné restrikce zavádět nehodlá. Podobná situace je také v Evropě, kde ale farmaceutické koncerny investují do reklamy méně než v USA, kam směřuje asi 60 procent výdajů na propagaci léků.