|
|
Rakovina prsu a preventivní účinek jedlých hub 13.10.2010
 |
Nedávná studie publikovaná v the International Journal of Cancer předložila důkaz dokládající, že houby mají schopnosti působit proti rakovině prsu. Tato studie byla prováděna na the University of Western Australia v Perthu. Do pozorování bylo zahrnuto 2 018 čínských žen. U poloviny z nich byla diagnostikována rakovina prsu. |
Poté, co výzkumníci rozdělili ženy do skupin podle způsobu jejich života (především s ohledem na vzdělání, kouření, přejídání a úrovně cvičení), objevili, že ženy konzumující denně nejméně 10 gramů žampiónů (Agaricus bisporus) mají o 64% nižší riziko rozvinutí rakoviny prsu. Sušené žampióny snižují také znatelně riziko - ovšem ne tolik, jako čerstvé. V houbách byla zjištěna účinná látka kyselina linolová (linoleic acid), která by mohla být klíčová pro snižování rizika této choroby. Tato kyselina působí jako inhibitor aromatázy. Aromatáza je enzym, který napomáhá tělu produkovat estrogen. Vysoké hladiny estrogenu jsou však známým rizikovým faktorem pro rakovinu prsu. A protože je růst tohoto nádoru závislý na estrogenu, působení hub jako přírodního inhibitoru aromatázy by mohlo být rozhodujícím faktorem sníženého rizika. Tato studie rovněž odhalila, že ženy, které kombinují houbovou dietu a pravidelnou konzumací zeleného čaje, mohly pozorovat ještě větší přínosy: snížení rizika téměř o 90%. Zelený čaj je totiž dobře známým antioxidantem a protizánětlivým prostředkem, který napomáhá k prevenci rakoviny prsu snižováním hladiny estrogenu, produkovaného v těle žen. (Obdobně jako je tomu u cholesterolu, i u estrogenu je rozlišován dobrý a špatný druh - a právě přebytek toho špatného podporuje rakovinu prsu.) K teorii o přínosech kyseliny linolové bylo u hub zjištěno, že posilují imunitní tělesný systém a také zřejmě blokují rozvíjení zhoubného nádoru. I v mnoha laboratorních studiích bylo prokázáno, že extrakt z hub zastavuje růst buněk rakoviny prsu. Jedna dosud probíhající studie zjišťuje, zda užívání extraktu z hub dvakrát měsíčně může být prevencí proti opakovanému rozvinutí rakoviny prsu. Dřívější studie doložily, že tradiční léčivá houba ohňovec brázditý (dřevokazná houba Phellinus linteus) brání růstu kožních, plicních buněk a rakoviny prostaty. V jiné studii, prováděné pod vedením Dr. Shiuan Chena z the Beckman Research Institute of the City of Hope v Kalifornském Duartu, bylo zjištěno, že při laboratorních pokusech na zvířatech snižují extrakty z hub množení rakovinných buněk při rakovině prsu. Tato studie rovněž naznačuje, že právě kyselina linolová by mohla být odpovědná za protirakovinné účinky. Dr. Chen a jeho tým konstatují: „Výsledky z této a i z dalších laboratoří podporují hypotézu, že žampióny by mohly být důležitým dietním faktorem pro snižování výskytu hormonálně závislé rakoviny prsu u žen. Preventivní postupy využívající houby jsou snadno dostupné, cenově dosažitelné a přístupné pro širokou veřejnost.“
Doporučujeme knihu Rakovina a já, kterou naleznete v naší nabídce.
Související články a videa: Rakovina prsu - lepší prevence než terapie Screeningová vyšetření rakoviny: zachraňují skutečně životy? Menopauza - přestanou brát ženy hormonální pilulky? Mammografický rentgenový snímek možná zvyšuje riziko rakoviny prsu Profil genů je základ pro terapii rakoviny Informační kampaně o rakovině prsu působí více škody než užitku Žampión mandlový, lesklokorka lesklá a houževnatec jedlý - houby pro Vaše zdraví VIDEO: Rakovina včera a dnes Rakovina vaječníků - při prevenci může pomoci špenát i jiná zelenina Úvaha o rakovině Správná strava jako prevence rakoviny tlustého střeva Léčivé účinky zeleniny a ovoce Správnou výživou k prevenci i léčbě rakoviny Nejúčinnější prevence proti rakovině prsu je výživa Vlašské ořechy jako prevence proti rakovině prsu
|
|