prozdravi.cz
Vše pro vaše zdraví
krasa.cz
Vše pro vaši krásu
parfemy.cz
Značková parfumerie
hodinky.cz
Značkové hodinářství
sperky.cz
Značkové klenotnictví
modnidoplnky.cz
Vaše módní inspirace
logo  
lékařská poradnakatalog stránekobchod pro zdraví

Najdete nás na facebooku


Maqui Pure

Mýty a pověry o mléčném tuku a cholesterolu

21.02.2012

Asi jste se setkali s názory, že jsou rostlinné tuky lepší než živočišné, máslo je přežitek, mléčné výrobky jsou příliš tučné a vlastně je nepotřebujete. Jak to vlastně je a jak se v těchto tvrzeních vyznat?

 

V mléce a mléčných výrobcích je mléčný tuk

Tuk slouží jako zdroj energie a poskytuje v tuku rozpustné vitamíny (A,D,E,K). Vyznačuje se velmi dobrou stravitelností a obsahuje mastné kyseliny (MK) s krátkým a středně dlouhým řetězcem, které se dobře vstřebávají.„Převahu mastných kyselin (MK) v mléčném tuku tvoří nasycené MK – 53–72 % – máselná, kapronová, kaprylová, kaprinová, laurová, myristová, palmitová, stearová,“ vysvětluje výživová poradkyně PhDr. Karolína Hlavatá. „V menší míře jsou v mléčném tuku zastoupeny mononenasycené MK – 26–42 % – kys. olejová – a polynenasycené MK – 2–6 % – linolová, linolenová, arachidonová,“ dodává dietoložka.

 

Mastné kyseliny a jejich vliv na zdraví

Nadměrná konzumace těchto kyselin (zejména kyseliny palmitové a myristové) vede ke zvýšení hladiny celkového a LDL („špatného“) cholesterolu. Mírné zvýšení může být i ve frakci HDL („dobrého“) cholesterolu. „Příjem kyseliny stearové na rozdíl od ostatních zmíněných MK nevede k vzestupu hladiny triacylglycerolů (TG), celkového cholesterolu a LDL („špatného“) cholesterolu v séru,“ upřesňuje Hlavatá. „Ve studiích byl prokázán efekt MK (mastných kyselin) se středním řetězcem na zvýšení energetického výdeje – na hubnutí. Zároveň ale může jejich vyšší příjem během redukčního režimu poklesu energetického výdeje zabránit.“

 

Výsledky klinických studií

Rozsáhlé klinické studie jednoznačně potvrzují pozitivní účinky mléka a mléčných výrobků. „Jestliže nahradíte nasycené tuky z vysokotučných mléčných výrobků za méně tučné, může mít hypocholestero-lemický efekt. Zároveň se nízkotučné mléčné výrobky uplatňují v prevenci vzniku diabetu 2. typu,“ zmiňuje paní doktorka. „V mléce a mléčných výrobcích je řada dalších bioaktivních komponent (vápník, syrovátka), které pomáhají snižovat krevní tlak a mají také pozitivní vliv na tělesnou hmotnost,“ objasňuje přednosti mléka a mléčných výrobků specialistka.

 

Máslo je zdravější než některé rostlinné tuky

Pokud se snažíte jíst zdravě, nemáte důvod vynechávat z vašeho jídelníčku máslo – ba právě naopak. „Jestliže si dáte k snídani chleba s máslem, je to rozhodně zdravější, než abyste se „cpali“ některými rostlinnými tuky. Tím, že si dáte chleba a máslo, tělo zásobíte přibližně 5 – 10 mg cholesterolu z doporučené denní dávky 300 mg. To opravdu není moc,“ konkretizuje odbornice. „Naopak byste se měli vyhnout některým rostlinným tukům, které se používají jako náhražka mléčného tuku v potravinách. Jedná se třeba o palmový olej a kokosový tuk, jež se často v potravinářství využívají díky svým vlastnostem a ceně. Obsahují ale víc cholesterolu než mléčný tuk. Pokud byste chtěli snížit příjem cholesterolu i jiným způsobem, vyhněte se i paštikám a uzeninám,“ doplňuje PhDr. Hlavatá.

 

Cholesterol není jen škodlivý

Ač to může někomu připadat zvláštní, je cholesterol pro lidské tělo nepostradatelný. Je totiž důležitou složkou buněčných membrán.

 

Vznikají z něj:

Steroidní hormony (př. kortikosteroidy, pohlavní hormony)

Vitamin D (nutný pro správné vstřebávání a využití vápníku a fosforu)

Žlučové kyseliny (pro trávení tuků)

 

„Cholesterol je obzvlášť důležitý v dětském věku, a to především pro správný vývoj organismu. Není tedy žádoucí jej ve výživě dětí omezovat,“ objasňuje odbornice. „Přesto, vzhledem k vzestupu počtu obézních dětí, je vhodné sledovat celkový příjem tuků.“

 

Celková nabídka mléčných nápojů.


Související články:
Mléko - potravina nebo jed?
Mléčné produkty - správná volba?
Mléčné výrobky ANO či NE – aneb držte se hlasu svého těla


21.02.2012
zdroj: www.trendyzdravi.cz
další články v rubrice: Ostatní

Kvasinka a příčiny
Štítná žláza – jak se přestat „léčit“ a raději se svépomocně uzdravovat
Překyselení organismu a zrádnost jeho jednoduchých řešení
Cukrovka - příznaky a hodnoty glykemie
Cholesterol - ziskuchtivý podvod kolem životně nezbytné látky
Detoxikace organismu – jídelníček doporučený lékařem
Játra a jejich detoxikace
Intuice nebo hypochondrie?
Podběl
Dna a dieta
(c) 2004 www.celostnimedicina.cz
O násRSS